دلایل و درمان کم خونی

دلایل و درمان کم خونی

0 دیدگاه 13 آذر 1398 چاپ خبر بازدید: 3023
دلایل و درمان کم خونی
آیا کم‌خونی در شیرخواران شایع است؟
بله، بروز کم‌خونی در شیرخواران شایع است و بیش از ۴۰ درصد کودکان ممکن است کم‌خون باشد .درصدی از کودکان دچار کم‌خونی طبیعی‌اند

دلایل و درمان کم خونی

آیا کم خونی در شیرخواران شایع است؟


بله، بروز کم خونی در شیرخواران شایع است و بیش از ۴۰ درصد کودکان ممکن است کم خون باشد .درصدی از کودکان دچار کم خونی طبیعی اند

منظور از کم خونی طبیعی :


وزن کودکان در ۳ ماهگی به طور طبیعی دو برابر می شود ودچار کم خونی طبیعی میشوند

نكته: اگر کم خونی شدید و از حد استانداردی که خود پزشک می داند، کمتر نباشد، نیازی به تجویز دارو نیست اما وقتی پزشک برای شیر خوار قطره آهن تجویز کرد، لازم است این قطره حتما به شیرخوار داده شود.

دلایل شیوع کم خونی بین شیرخواران :

دکتر فرهت میگوید گاهی کودک تغذیه خوبی ندارد و گاهی هم خود مادر دچار کم خونی است. در برخی موارد نیز در بدو تولد به دلیل آنکه جنین بالا تر از شکم مادر قرار می گیرد، ممکن است مقداری خون از طریق بندناف به جفت منتقل شود که این خود احتمال کم خونی در کودک را بالا می برد. کم خونی در نوزادان کم وزن و نارس هم بسیار شایع است.

فهميدن كم خوني در نوزاد


بهتر است تمام شیرخواران ۶ تا 24 ماهگی از نظر کم خونی به وسیله پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند. با یک آزمایش ساده خون می توان فهمید شیرخوار فقرآهن دارد.


آیا کم خونی ناشی از فقرآهن علائم ظاهری خاصی دارد ؟

بروز اختلال در وزن گیری، عدم تحمل خوراکی ها، کم شیرخوردن، اختلال در خواب، بی قراری مداوم، بدخلقی و...


اگر مادری به این علائم بی تفاوت باشد یا در دادن قطره آهن بي توجهي کند، چه مشکلاتی سلامت کودک را تهدید می کند؟

آهن برای بسیاری از فعالیت های حیاتی سلول ضروری است. اگر آهن بدن کم باشد تمام مسائل مربوط به بالا رفتن هوش و بهتر شدن خواب، اشتها و رفتار کودک اختلال پیدا می کند.

آيا هم کودکانی که شیرمادر می خورند، نیاز به مصرف قطره آهن دارند و هم شیرخوارانی که از شیرخشک های غنی شده با آهن تغذیه می کنند؟

درست است. شیرمادر اگرچه آهن کمتری در مقایسه با شیرخشک های غنی شده با آهن دارد، ولی میزان جذب آهن آن بهتر است. با وجود این شیرخواران شیرمادر خوار باید حتما قطره آهن مصرف کنند. اگر شیرخوارانی که شیرخشک های غنی شده با آهن می خورند نیز در وزن گیری دچار مشکل هستند، باید به آن ها قطره آهن داده شود.

نیاز روزانه شیرخواران به قطره آهن
دو برابر وزنشان10-15 قطره

قطره آهن تا چه سنی باید به آن ها داده شود؟


حداقل تا ۲ سالگی بايد ادامه یابد. بعد از آن نیز به کودکانی که در سن مدرسه هستند، حداقل باید هفته ای دو بار قرص آهن داد. از آنجا که دختر ها وقتی به سن بلوغ می رسند با شروع عادت ماهانه نیازشان به آهن بیشتر می شود، به مصرف بیشتر قرص آهن نیاز دارند.

مشكلات دادن بيش از حد قطره آهن:


بالا بردن دوز آهن از آنجا که بدن ذخایر آهن زیادی دارد، در مقاطع چند ماهه مشکل نگران کننده ای ایجاد نمیکند اما پایین آوردن آن باعث اتمام ذخایر آهن کودک می شود و علائم کم خونی بروز می دهند.

آیا در کنار دادن قطره آهن می توان با تغذیه نیز ذخایر آهن را غنی کرد؟


میتوان مواد غذایی مثل سبزی ایی با برگ تیره، حبوبات و گوشت غنی از آهن هستند و از ۶ ماهگی به بعد دادن آن ا به صورت سوپ به کودک توصیه می شود.

آیا مصرف این مواد به وسیله مادر، به غنی شدن شیر او از نظر آهن و غنی کردن ذخایر آهن شیرخوار کمک می کند؟

خير، بچه مقدار ثابتی آهن از شیر می گیرد و مادری هم که کم خونی دارد، مقدار آهن شیرش همیشه کافی است مگر آن که کم خونی خیلی شدید باشد که فقط در این صورت آهن شیرش کم می شود.