آفتاب سوختگي

آفتاب سوختگي

0 دیدگاه 19 آذر 1398 چاپ خبر بازدید: 2222
آفتاب سوختگي
راه درمان: در كودكان زير يكسال بسيار مهم و خطرناك است و بايد با پزشک در ابتدا تماس گرفت تا مطئن شود نياز به درمان فوري ندارد.

 

آفتاب سوختگي

راه درمان: در كودكان زير يكسال بسيار مهم و خطرناك است و بايد با پزشک در ابتدا تماس گرفت تا مطئن شود نياز به درمان فوري ندارد. در ابتدا بايد مقداري مايعات مانند شيرمادر به كودک داد تا مايع كاهش يافته جبران شود. بعد از آن بايد با پارچه اي تميز كه در آب سرد قرار داده‌ايد و آب آن را گرفته ايد، چند بار در روز و به مدت 10 تا 15 دقيقه در آن محل قرار داده مراقب باشيد كودک سردش نشود.

اگر فرزند شما از حمام خوشش مي‌آيد پس از استحمام محل را خشك كنيد ولي حوله را روي پوست نماليد و بعد از آن از لوسيون مرطوب كننده غير الكلي و يا ژل آلوئه ورا استفاده كنيد تا خارش كاهش يابد. با شروع پوسته ريزي خارش شديد در محل ايجاد ميشود.

براي استفاده از استامينوفن يا بروفن براي تسكين درد با پزشک مشورت كنيد. دکتر فرهت میگوید از مصرف آسپرين پرهيز كنيد زيرا ممكن است باعث ابتلا به سندرم Reye شود. از لباس آزاد استفاده نماييد و از بردن جلوي آفتاب پرهيز نماييد. پرهيز از انجام اين كارها را فراموش نكنيد.

  • از مصرف وازلين و كرده و روغن پرهيز شود. چون از دفع حرارت جلوگيري ميكند.
  • پماد و اسپري‌هاي حاوي بنزوكايين استفاده نشود. زيرا باعث واكنش آلرژيك ميشود.
  • يخ يا مخلوط آب و يخ روي پوست قرار ندهيد.
  • تاولها را نتركانيد. زيرا براي محافظت از لايه‌هاي زيرين تشكيل شده‌اند و باعث عفونت ميشوند. اگر تاول خود به خود باز شده پوست مرده را برداشته و از يك پماد آنتي بيوتيك مثل نئوسپورين استفاده شود.

آفتاب سوختگي و خطر آن براي كودک

آفتاب سوختگي نوعي سوختگي پوست است. به علت پوست لطيف و حساس ممكن است كودك خيلي سريع آفتاب سوخته شود.

قرمزي و تورم خفيف و درد از علائم آفتاب سوختگي درجه يك است.

درجه دو: خطرناك تر، دردناك تر، تورم و تاول بيشتر

بهبودي: درجه يك معمولا 2 تا 5 روز و درجه 2 تا حدود 2 هفته

ساير علائم سوختگي خطرنک: تب يا درد شديد و استفراغ- لرز و هزيان- خطر گرمازدگي در صورت زياد بودن در آفتاب

پوسته ريزي نگراني ندارد و جزء روند بهبود است و معمولا پس از 3 تا 10 روز شروع ميشود. آسيب هاي پوستي در اثر آفتاب سوختگي نگران كننده است. 70 تا 90% وجود هر فرد در آفتاب در 20 سال اول زندگي است. اشعه‌هاي ماوراي بنفش آن باعث انواع سرطان پوست ميشود. مطالعات نشان داده آفتاب سوختگي شديد در دوران كودكی باعث ملانوم كه كشنده‌ترين سرطان پوست است ميشود. اشعه آفتاب براي همه مردم خطرناک است ولي براي افراد با پوست روشن و چشم سبز و آبي و كك و مك خطرناك تر مي باشد.

پيشگيري از آفتاب سوختگي كودک

توصيه انجمن متخصصين اطفال آمريكا استفاده نكردن از پماد ضدآفتاب براي كودكان كمتر از 6 ماهه و دور نگه داشتن از آفتاب و استفاده از لباس بلند و كلاه لبه دار.

از نظر دکتر احمد شاه فرهت پس از ورود به 6 ماهگي وقتي به فضاي باز مي رويد از لباس بلند استفاده كرده و به سايه برويد. بيشترين ضرر آفتاب بين 10 صبح و 4 بعدازظهر است. ولو اشعه ماورا بنفش حتي در روزهاي ابري و تمام فصول وجود دارد و باعث آسيب ميشود. روي قسمت هاي باز بدن از پمادهاي ضدآفتاب با PSF تقريبا 15 و بدون PABA بماليد. تقريبا 30 دقيقه قبل از خروج از خانه تا كافي جذب شوند.