نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر خشک

نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر خشک

0 دیدگاه 23 آذر 1398 چاپ خبر بازدید: 9149
نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر خشک
آیا شیر خشک انواع مختلفی دارد ؟
شیرخشک ها معمولا از لحاظ مواد محتوی و مزه با هم تفاوت دارند. برخی از شیرخشک های گیاهی هم در بازار موجود است. بهتر است در انتخاب نوع شیرخشک با پزشک متخصص مشورت کنید.

نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر خشک

نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر خشک

در این مقاله به سوالات مهم شما مادران در خصوص شیر خشک دادن به نوزاد را جواب داده ایم . همچنین اشره کرده ایم که شیر خشک با آب سرد و شیر خشک داغ خوب چگونه است .

آیا شیر خشک انواع مختلفی دارد ؟

شیرخشک ها معمولا از لحاظ مواد محتوی و مزه با هم تفاوت دارند. برخی از شیرخشک های گیاهی هم در بازار موجود است. بهتر است در انتخاب نوع شیرخشک با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا می توان نوع شیرخشک را عوض كرد؟

این کار توصیه نمی شود، چون فرایند گوارش نوزاد هنوز کامل نیست. بهتر است نوزاد از همان ابتدای تغذیه به یک نوع شیرخشک عادت کند. حتی ممکن است از مزه شیرخشک جدید خوشش نیاید. اما اگر نگران رشد نوزادتان بودید، می توانید با پزشک کودکتان درباره تعویض نوع شیرخشک برای بهبود رشد نوزاد، مشورت کنید.

آیا می توان چیزی به شیرخشک اضافه کرد؟

خير. ممکن است پزشک تجویز کند مقداری شکر قهوه ای به شیرخشک اضافه کنید. این ماده باعث رفع یبوست می شود، اما برای دندانها مضر است و ممکن است نوزاد را به طعم بسیار شیرین عادت دهد. بنابراین، استفاده از این شکر بسیار به ندرت صورت گیرد.

آیا می توان شیشه شیر نوزاد را در مايکروفر گرم کرد؟

به هيچ عنوان، اشعه مايکروفر چربی موجود در شیر را زودتر از بقیه مواد آن داغ می کند، بنابراین ذرات چربی موجود در شیر ممکن است باعث ایجاد سوختگی در نوزاد شود. بافت لطیف دهان و گلوی نوزاد در اثر سوختگی ممکن است متورم شود و جلوی جریان هوا را بگیرد و بدین ترتیب باعث ایجاد خفگی شود.

چگونه ميتوان شیشه شیر نوزاد را تمیز كرد؟

وسایل مورد نیاز در تغذیه با شیرخشک را با آب گرم و صابون باید شست. شیشه ها، کلاهک سر شیشه ها و حلقه هایی را که سر شیشه به شیشه پیچ می شوند، باید برس کشید. داخل سر شیشه را به بیرون برگردانید با مقداری نمک و با انگشت خود داخل آن را کاملا بشویید تا شیری که در این قسمت ته نشست شده است، کاملا پاک شود. سپس آن را زیر آب بشویید تا نمک ها کاملا پاک گردد.

استریل كردن وسایل موردنیاز نوزاد شیر خشکی:

به خاطر جلوگیری از ابتلای نوزاد به اسهال و استفراغ، باید تمام این وسایل را استریل کرد.

  • استریل کننده های بخار ( برای استریل کردن شیشه شیر نوزاد ساخته شده اند که یا نوع برقی هستند و یا نوعی که در داخل ماکروفر قرار می گیرند.)

  • استریل کردن با آب سر د با استفاده از مواد شیمیایی ( به شکل قرص یا مایع استریل)

  • جوشاندن شیشه ها در آب جوش به مدت 10 دقیقه و جوشاندن سر شیشه ها به مدت 4 دقیقه. ممکن است در این روش، شیر ته نشست شده پاک نشود، اما در مواقع اضطراری و فوری روش مناسبی است.

آماده کردن شیرخشک نوزاد

چند عدد شیشه شیر را با هم آماده کنید. در طول 24 ساعت، نوزاد شما به ازای هر کیلوگرم از وزنش به 150 میلی لیتر شیرخشک نیاز دارد. چنانچه نوزاد در یک نوبت تغذیه تمام شیر موجود در شیشه را خورد، نوبت بعد مقدار بیشتری برایش آماده کنید. شیرخشک تا 24 ساعت در یخچال در دمای 5 درجه سانتیگراد نگه داشته می شود.

گرم کردن شیر برای نوزاد

شیشه شیر را همانطور که سرش بسته است، در ظرفی که پر از آب گرم است قرار دهید. هر چقدر آب گرم تر باشد، شیر سریعتر گرم می شود.

اندازه گيري درجه حرارت شیر برای نوزاد

شیشه شیر را تکان دهید، سپس چند قطره روی قسمت داخل مچ دست خود بپاشید. دمای آن باید به میزان دمای بدن یعنی حدود 37 درجه سانتیگراد باشد. اگر به اندازه کافی گرم نبود، کلاهک شیشه را روی سر شیشه قرار دهید و دوباره آن را در داخل کاسه آب گرم بگذارید. اگر احساس کردید خیلی داغ شده است برای سرد کردن آن به کاسه آب گرم مقداری آب سرد اضافه کنید و شیشه را در کاسه قرار دهید. همیشه قبل از سنجش درجه حرارت شیر، شیشه را تکان دهید.

چگونه به کودک با شیشه شیر دهیم

  1. سر شیشه شیری را که گرم کرده اید، به دهان نوزاد نزدیک کنید. نوک سر شیشه را به لب ها یا گوشه دهان نوزاد بزنید. او بلافاصله دنبال سر شیشه می گردد، آن را به دهان می گیرد و مک می زند.

  2. شیشه را در زاویه ای بگیرید که همیشه داخل سر شیشه پر از شیر باشد. این امر مانع بلعیدن هوا توسط نوزاد می شود.

گرفتن آروغ نوزاد

  1. سر شانه گذاشتن نوزاد: بعد از حدود 4 هفتگی نوزاد می توان او را برای آروغ زدن، سر شانه گذاشت. بهتر است پارچه ای روی شانه تان بیندازید زیرا ممکن است نوزاد بیش از مقداری شیر بالا بیاورد.

  2. در آغوش گرفتن نوزاد به حالت راست: نوزاد را به حالت راست در آغوش بگیرید. پیش بند یا پارچه ای را زیر چانه او قرار دهید. زیرا ممکن است پیش از آروغ زدن مقداری شیر بالا بیاورد. به آرامی پشت نوزاد را بمالید تا هوایی را که بلعیده است آزاد شود.

خوابيدن نوزاد طی شیر خوردن

اگر نوزاد طی شیر خوردن خوابید و نتوانستید آروغ او را بگیرید، نگران نباشید. اگر نوزاد هوای زیادی بلعیده بود، او را برای مدتی به حالت راست نگه دارید، بدین ترتیب ممکن است او همانطور که خواب است آروغ بزند. حتی می توانید او را همانطور که خواب است سر شانه خود قرار دهید. در هر حالتی که بتوان سر نوزاد را حمایت کرد، می توانید در خواب آروغش را بگیرید.

چگونه می توان بفهمم که نوزادم به اندازه کافی شیر خورده است؟

زماني که نوزاد دیگر شیر نخورد، به این معناست که سیر شده است. ممکن است سر شیشه را رها کند یا در دهانش نگه دارد، خوابش ببرد یا بیدار باشد. به هر حال، وقتی دیگر مک نزد، یعنی سیر شده است. اگر هنوز شیری در شیشه مانده بود، آن را خالی کنید و شیشه و سر شیشه را بشویید. اگر نوزاد تمام شیر موجود در شیشه را خورد، در نوبت بعدی میزان بیشتری شیر برای او تهیه کنید.

دادن آب به همراه شيرخشك نوزاد

هرچند شیرخشک معمولا کافی است، اما اگر نوزاد گرمش باشد، تب داشته باشد یا هوا واقعا گرم باشد؛ در این شرایط دادن یک شیشه شیر اضافه به نوزاد کم آبی بدن او را جبران نمی کند، زیرا شیرخشک به همان میزان که محتوی آب است، نمک، پروتئین، کربوهیدرات و دیگر مواد غذایی را هم دارا می باشد. در این شرایط اگر نوزاد شیشه شیر مورد نیاز خود را خورد و باز هم خواست، باید مقداری آب جوشیده سرد در شیشه بریزید و به او بدهید.

آغوش نگرفتن نوزاد در هنگام شیر دادن

خطر خفگی وجود دارد اگر نوزاد را تکیه دهید . از طرف دیگر نوزاد در این روش از گرمای آغوش شما در هنگام تغذیه محروم می شود. چنانچه بعد از چند هفته اول نیاز بود که یک دستتان را آزاد بگذارید، می توانید برای کنترل نوزاد از چند بالش استفاده کنید و با دست دیگرتان شیشه شیر نوزاد را در دهان او بگذارید و آن را در زاویه مناسب قرار دهید. هرچند در این روش باز هم او از آغوش شما محروم می شود. بهترین راه این است که در ضمن شیر دادن نوزاد با شیشه، او را در میان بازوانتان در آغوش بگیرید و کاملا مراقب باشید، زیرا با این کار ارتباط پوست با پوست و چشم با چشم بین شما و نوزاد برقرار می شود که در تامین نیازهای عاطفی او موثر می باشد.

بالا آوردن شير در نوزادان

به دلیل ناشناخته ای برخی نوزادان از بقیه بیشتر بالا می آورند. آن دسته از نوزادانی که با ولع و سریع شیر می خورند، بیشتر از بقیه آن را برمی گردانند. معمولا اینگونه است که وقتی نوزاد بیش از حد نیاز شیر می خورد، مقدار مازاد را بالا می آورد. همیشه مقدار غذایی که بالا آورده شده است، بیش از مقدار حقیقی به نظر می رسد. به هر حال چنانچه نوزاد به شدت استفراغ می کرد یا واقعا میزان برگردانده شده بسیار زیاد بود و یا حال عمومی اش نبود و تاخیر رشد یا سرفه ای مزمن داشت، با پزشک تماس بگیرید.

ييوست نوزاد در رابطه با مصرف شیر خشک

شيرخواراني که با شیرخشک تغذیه می شوند معمولا مدفوعشان سفت تر از مدفوع نوزادانی است که با شیرمادر تغذیه می شوند. گاهی نوزادان دسته اول ممکن است به طور کامل دچار یبوست شوند، به طوری که عمل دفع برای آنها سخت می شود و ممکن است با درد همراه باشد. یبوست ممکن است ناشی از سوتغذیه هم باشد ( یعنی شما به نوزاد به میزان کافی شیر ندهید یا نگذارید او آنقدر که می خواهد شیر بخورد) . این مساله می تواند بخاطر کم آبی بدن هم بروز کند( کم آبی که معمولا در هوای داغ یا به هنگام تب برای نوزاد رخ می دهد) یبوست ممکن است در اثر مشکلات داخلی بدن نوزاد مثل غده تیروئید غیرفعال و مگاکولون (اتساع غیرعادی روده ها) نیز باشد که هر دوی این بیماری ها بسیار نادر هستند و جواب آزمایش گاتری نوزادتان بیماری تیروئید را منتفی می کند. یبوست معمولا با دادن شیرخشک بیشتر و بعضا آب جوشیده سرد به نوزاد، برطرف می شود. ممکن است پزشک به عنوان راه کار به شما بگوید مقدار بیشتری آب جوشیده سرد به شیرخشک او اضافه کنید.