نوزاد و ويژگي هاي منحصر به فرد ( پوست , فرم سر , چشم , سینه و شکم , دهان )

نوزاد و ويژگي هاي منحصر به فرد ( پوست , فرم سر , چشم , سینه و شکم , دهان )

0 دیدگاه 25 آذر 1398 چاپ خبر بازدید: 15465
نوزاد و ويژگي‌هاي منحصر به فرد
در بدو تولد نوزاد با وجود زيبايي منحصر به فردش ظاهر متغيري دارد و مدام در حال تغيير شكل است. ممكن است به‌خاطر پف زياد پلك‌ها، چشمانش را نتواند در روزهاي اول به‌ طور كامل باز كند يا اينكه با بدن پوشيده از كرك و مويش شما را متعجب كند. هر كدام از اين موارد طبيعي مي‌تواند براي والدين نگران‌كننده به‌نظر برسد و ذهن‌شان را درگير كند.

ویژگی های نوزاد

نوزاد و ويژگي هاي منحصر به فرد رشد و تکامل

در بدو تولد نوزاد با وجود زیبايی منحصر به فردش ظاهر متغيري دارد و مدام در حال تغيير شكل است. ممكن است بهد خاطر پف زياد پلک ها، چشمانش را نتواند در روزهاي اول بهد طور كامل باز كند يا اينكه با بدن پوشيده از كرک و مويش شما را متعجب كند. هر كدام از اين موارد طبيعي ميد تواند براي والدين نگران کننده بهد نظر برسد و ذهند شان را درگیر كند.

پوست نوزاد چگونه است ؟

بعضی از مادران و پدران این سوال را دارند که علت چروک بودن پوست نوزاد هنگام تولد چیست ؟ چين و چروک و خشكي پوست نوزاد از موارد جلب توجه والدين ميباشد. در دوران جنيني سطح پوست نوزاد در احاطه مایع آمنيوتيک قرار دارد كه سرشار از مواد ايمني است. اما بعد از به دنيا آمدن پوست دچار خشكي ميد شود كه يک امر طبيعي استد چروک پیشانی نوزاد نیز طبیعی میباشد و به مرور زمان با محيط جديد سازگار ميد شود. براي کمک ميد توانيد با روغند هاي گياهي مثل روغن بادام شيرين سطح پوست را آغشته كنيد.

روي باسن و پايين كمر نوزاد نوعي كبودي طبيعي به اسم لكه مغولي وجود دارد كه خود بهد خود تا سه، چهار سالگي از بين ميد رود. ممكن است اين لكه حتي در ساق پا شكل بگيرد كه عموما ژنتيكي است و مهم نمي باشد.

در روزهاي اول بعد از تولد روي بيني هر نوزادی جوشد هاي ريز سفيد رنگی با عنوان milia ديده ميد شود كه همان چربيد هاي زير پوست نوزاد است و هیچ خطري ندارد. اين جوشد ها تا پايان هفته اول زندگی از بين میروند.

آكنه هاي نوزادي همان جوشد هاي سفيد هستند كه در يک زمينه سرخ رنگ قرار دارند و به درمان يا مراقبت خاصي نياز ندارند. وقتي هورمون هاي دریافتی از طريق بند ناف از بدن دفع شوند، آكنه ها نیز ظرف سه تا چهار ماه برطرف خواهند شد.

بر اثر تعريق زياد بدن نوزاد عرق جوش به د وجود ميد آيد. كه مي توانيد آن را کنترل كنيد. بيش از حد لازم به نوزاد لباس نپوشانيد. دماي خانه را هم گرم نگه داريد ولي در اين مورد هم زياده روي نكنيد. همچنین ميد توانيد روزي یک د بار بدن نوزاد را بدون استفاده از صابون، بشوييد.

✔ اگر رنگ پوست نوزاد شما تغییر کرده است یا سوالی در رابطه با این دارید که چگونه پوست سبزه نوزاد سفید میشود میتوانید مقاله علت تیره شدن رنگ پوست نوزاد را بخوانید.

آنژيوم يا لكه هاي سرخ رنگی كه روي پلک نوزاد ديده مي شود. آنژيوم در واقع مويرگ هايي هستند كه به چشم مي آيند. مشابه سرخي پشت پلک در نواحي دیگر بدن مثلا بين دو ابرو و در پيشاني هم ايجاد مي شود كه به مرور زمان خوبه خود از بين مي رود.

کبودی بین دو ابرو نوزاد معمولا با رشد نوزاد بدون نیاز به درمان خوب میشود

اين توده هاي سرخ رنگ عروقي تقريبا تا دو سالگی کودک از بين مي روند. تنها درصورتی كه اين تودها در نواحي حساس بدن مثل روي پلک و روي لب نوزاد ظاهر شده يا در جاهاي مختلف بدن گسترده شوند، بايد نوزاد تحت درمان پزشک قرار بگيرد.

فرم سر نوزاد چگونه است و تا چند ماهگی شکل می گیرد:

در حالت عادي قسمت جلوي سر و ملاج نوزاد بسيار نرم است، چون زير پوست سر جاي استخوان، غضروف وجود دارد. به اين ترتيب رشد طبيعي سر به راحتي انجام مي شود. بعضي والدين نگران آسیب ديدن مغز نوزاد مي شوند، درحالی كه مغز او زير پوست سرش نيست و محافظت مي شود. به مرور زمان از 9ماهگي تا 18ماهگي سر نوزاد سفت خواهد شد.

قرينه نبودن دو طرف سر نوزاد هم از مواردي است كه ظاهر ناخوشایندی دارد ولي مشكل جدي براي سلامت نوزاد نمي باشد. چون غضروف ها انعطاف پذیر هستند، دو طرف سرش قرينه نخواهد بود. اما اين مسئله را بايد با پزشک نوزاد مشورت کرد.

چشم هاي نوزاد چگونه است و چه رنگی دارد :

در ماه هاي اول بعد از تولد، سفيدي چشم نوزاد آبي کمرنگ مي شود. بعضي مادران با ديدن اين حالت نوزاد را پيش چشم پزشک مي برند، در حالي كه اين آبي کمرنگ يک امر طبيعي است و دليل بر مشكل بينايي نيست. طولي نمي كشد كه سفيدي چشم رنگ طبيعي خود را باز مي يابد.

✔ نكته: گريه هاي نوزاد بدون اشك است. اين مسئله هيچ ارتباطي با خشكي چشم يا ناراحتی چشمي ندارد و خود به خود برطرف مي شود.

با شروع زردي نوزاد سفيدي چشم او هم زرد مي شود. شكي نيست كه زردي را بايد جدي گرفت و به موقع آن را درمان كرد. اما باور بر اين است كه هر چه چشم نوزاد زردتر باشد، يعني شدت بيماري زردي هم بيشتر است و خطر بيشتري نوزاد را تهديد مي كند، در حالي كه چنين نيست. ميزان زردي چشم نوزاد زياد يا كم ربطي به اصل بيماري ندارد. برای درمان اين مشكل، دلیلی برای معاینه چشم نوزاد توسط چشم پزشک و مداوای چشم هایش نیست.

سينه و شكم نوزاد سالم چگونه است :

تا اوايل 9 هفتگي تنفس نوزاد از راه بيني انجام مي شود. درصورتی كه بيني گرفته باشد به خصوص حين مكيدن شير تنفس نوزاد صدا دار مي شود و اين تصور را به وجود مي آورد كه نوزاد نمي تواند نفس بكشد. براي رفع اين مشكل بايد بيني نوزاد را تميز كنيد. همچنین قطره هاي سديم كلرايد كه در داروخانه به همين منظور ارائه مي شوند، حلال مشكل هستند. اما اگر اين حالت بعد از استفاده از سديم كلرايد هم ادامه پیدا كرد، آن وقت بايد به پزشک مراجعه كنيد.

دو ماه اول تولد ضربان قلب نوزاد، بالا است و قلبش تند تند مي زند. ضربان قلب نوزاد در اين زمان، بين 140 تا 60 1ضربان در دقيقه است. به تدريج و همراه با رشد نوزاد اين ميزان به 40 1تا 45 1ضربان در دقيقه کاهش پيدا خواهد كرد.

عطسه كردن نوزاد كاملا طبيعي است. حتي عطسه هاي پي درپی نوزاد الزاما دليل بر ابتلا به سرماخوردگی نيست. مجاري تنفسي نوزاد ظريف هستند و میتواند نسبت به هوا و عطرها واكنش نشان مي دهند. شكم نوزاد شكل برجسته اي دارد كه ناشي از ضعف طبيعي عضلات شكمي است و دليل بر وجود بيماري خاصي نيست. اين حالت به مرور زمان و با تقويت عضلات خود به خود اصلاح خواهد شد.

تغيير رنگ و شكل ناف نشانه بهبود زخم است. ناف نوزاد بايد به طور طبيعي ظرف يک هفته تا 10روز رنگ و شكلش عوض شود و بيفتد، ضمن اينكه حتي بعد از افتادن ناف در آن قسمت ترشحات رقيقي هم ممكن است ديده شود كه باز بي خطر است. چون زخم ناف در واقع يک زخم باز است. كافي است ناف و محيط پيرامون آن را خشک و تميز نگه داريد تا نوزاد آسيبي نبيند.

گاهي نوزاد پستان هاي متورمي دارد. اين حالت تحت تاثیر هورمون هاي مادر به وجود مي آيد. در نوزادان دختر حتي ممكن است پستان ترشحات كمي هم داشته باشد كه طبيعي است. دکتر فرهت میگوید درمورد نوزاد دختر يک نشانه ديگر هم هست اگر لكه خون در پوشک ديديد، وحشت نكنيد، چون اين هم از هورمون هاي باقي مانده از مادر در بدن نوزاد نشات مي گيرد. اما اگر تكرار شود، مي توانيد به پزشک مراجعه كنيد.

✔ برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت از پوست نوزاد این مقاله را بخوانید .

دهان نوزاد سالم چه شکلی دارد :

زبان گره خورده يعني اگر تیغه زير زبان نوزاد تا نوک زبان پيش بيايد. اگر شير خوردن و وزن گيري نوزاد بر اثر بلند بودن تیغه زير زبان مختل شود، مي توانيد به پزشک مراجعه كنيد، در غير اين صورت هيچ مشكلي به وجود نخواهد آمد.

از نظر دکتر احمد شاه فرهت در دوره نوزادی، گاهی كيست هاي کوچک در كام يا لثه نوزاد ديده مي شود كه اسم شان كيست هاي موكوسي است. وجود اين كيست ها در ماه هاي اول كاملا طبيعي است. علاوه بر اين شايد روي لب نوزاد هم كيست كوچكي ديده مي شود كه به مرور زمان بهبود پيدا خواهد كرد.

دکتر فرهت میگوید شرایط جسمي هر نوزاد در زمان تولد متفاوت از ديگري است برای مثال درحالی که اغلب کودکان بعد از 5 ماهگی صاحب دندان می شوند، نوزادانی هم هستند که گاهي با يک دندان به دنيا مي آيند و در شکم مادر اولین دندانشان سر می زند. گرچه ممکن است وجود چنین تفاوتی والدین را نگران کند اما باید گفت که اگر اين دندان لق نباشد، لازم به هیچ گونه اقدامي نيست. ولي اگر بررسی كرديد و مطمئن شديد كه دندان لق است، مي توانيد به پزشک مراجعه كنيد. دندان دار بودن در زمان تولد، اتفاقی است که نوزادان محدودی آن را تجربه می کنند و اگر شما با این اتفاق نادر روبه رو شدید، هرگز برای برطرف کردن نگرانی های تان اقدام های خودسرانه را انجام ندهید.