عفونت ادراری

عفونت ادراری

0 دیدگاه 5 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 2678
عفونت ادرار از بیماری های شایع در مهد کودک است
عفونت ادراری در رده عفونت های باکتریایی قرار می گیرد که تاثیر بر بخشی از دستگاه ادراری می گذارد مانند: تحتانی که به آن سیستیت ساده (عفونت مثانه) و فوقانی که به آن پیلونفریت (عفونت کلیه) می گویند

 

عفونت ادراری

 

عفونت ادرار از بیماری های شایع در مهد کودک است

 عفونت ادراری در رده عفونت های باکتریایی قرار می گیرد که تاثیر بر بخشی از دستگاه ادراری می گذارد مانند: تحتانی که به آن سیستیت ساده (عفونت مثانه) و فوقانی که به آن پیلونفریت (عفونت کلیه) می گویند.

علائمی که مربوط به عفونت مثانه می باشد عبارتند از : دفع ادرار همراه با درد ، یا تکرار ادرار و یا اضطرار برای ادرار بوده و در عفونت کلیه شامل تب ، درد پهلو و همچنین موارد ذکر شده در عفونت مثانه اتفاق می افتد .

 دکتر فرهت میگوید این بیماری در بین کودکان هم بسیار دیده می شود و یک بیماری مهم و شایع در کودکان به حساب می آید که 3 تا 5 درصد در دختران و 1 درصد در پسران رخ می دهد.

نژاد از ديگر عوامل مستعدكننده است به طوري كه عفونت ادراري در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است.

عوامل ژنتيكي نيز از جمله مواردي است كه بايد به آن توجه شود چون منسوبين درجه يك كودكاني كه سابقه عفونت ادراري دارند بيشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراري هستند.

در سنين نوزادي و زير يك ماه، بيماري با علائمي به صورت تب يا كم شدن حرارت بدن، بي‌حالي، بي‌اشتهايي، تحريك‌پذيري، شلي، اسهال، كم شدن حجم ادرار، زردي و از بين رفتن واكنش‌هاي نوزادي خودش را نشان مي‌دهد.

 در سنين بالاتر اين مشكل با نشانه‌هايي مانند تب، بوي بد ادرار، سوزش، تكرر و بي‌اختياري ادرار، ايجاد شب‌ادراري، درد پهلوها و درد در ناحيه زير شكم، قطع و وصل شدن جريان ادرار و بي‌قراري حين ادرار كردن در شيرخواران همراه است.

از نظر دکتر احمد شاه فرهت درمان با آنتي‌بيوتيك خوراكي يا تزريقي به مدت 7 تا 14 روز توصيه مي‌شود. البته با درمان آنتي‌بيوتيكي مناسب، تب و ساير علائم بعد از 2 يا 3 روز بهبود واضح مي‌يابد.

در مورد شيوه‌هايي براي جلوگيري از بروز بيماري

مصرف زياد آب و تخليه مثانه هر دو تا حداكثر هر 3 ساعت يك بار، درمان يبوست، شستشوي دستگاه تناسلي از جلو به عقب، استفاده از لباس‌هاي زير نخي و گشاد و شستشو و تعويض مكرر آنها، عدم نشستن در وان يا لگن، درمان كرمك در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتي‌بيوتيك مناسب در آنهايي كه برگشت ادراري يا انسداد يا مثانه عصبي دارند مي‌تواند به پيشگيري از عفونت ادراري كمك كند.