بیماری های گوارشی کودکان

بیماری های گوارشی کودکان

0 دیدگاه 8 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 3659
بیماری های گوارشی
این بیماری‌ها بسیار بدتر از درد شکمی هستند. این بیماری که با عنوان ناراحتی شکمی در میان بیماری های کودکان شناخته شده است سبب استفراغ، اسهال و درد در ناحیه شکم می‌شود.

بیماری های گوارشی در کودکان

این بیماری‌ها بسیار بدتر از درد شکمی هستند. این بیماری که با عنوان ناراحتی شکمی در میان بیماری های کودکان شناخته شده است سبب استفراغ، اسهال و درد در ناحیه شکم می‌شود. انواع مختلفی از ویروس‌ها که اغلب از طریق مراکز مراقبت از کودک (مهدها و کودکستان‌ها) منتقل می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی شوند. بیشتر ویروس‌های شکمی در عرض چندروز تا ۱ هفته پاکسازی می‌شوند و چیزی بیش از استراحت و مراقبت‌های درمانی نمی‌طلبند اما هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات کافی جهت پیشگیری از کمبود آب بدن می‌نوشد.

علائم بیماری گوارشی در کودکان

بسیاری از افراد با علائم اختلالات گوارشی کودک رو به رو هستند اما به دلیل عدم اطلاعات در ارتباط با این بیماری، متوجه مشکل نمی‌شوند و ممکن است به درد کودک توجهی نکنند. حتما تا کنون شما هم با این مورد مواجه شدید که کودکتان اصرار داشته که دچار دل درد شده است. کودکان اندام های بدن را به خوبی نمی‌شناسند و به عنوان مثال نمی‌توانند بیان کنند که دچار معده درد شده اند یا با اختلال روده مواجه هستند و به همین ترتیب تمامی این اختلالات را با عنوان دل درد بیان می‌کنند. برخی از علائمی که ممکن است توجه شما را بعد از اختلالات گوارشی کودک جلب کند، عبارتند از:

اسهال
حالت تهوع
استفراغ
دل درد
معده درد خفیف یا حاد

اختلالات گوارشی چگونه پیدا می شود؟

پزشک اطفال می تواند به تشخیص و درمان مشکلات گوارشی کمک کند. پزشک کودک شما همچنین ممکن است شما را به یک متخصص گوارش اطفال ارجاع دهد - متخصصی ممکن است آزمایشاتی را برای کمک به تشخیص اختلال گوارشی تجویز کند. آزمایش‌های مربوط به مشکلات گوارشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کولونوسکوپی
آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی
سونوگرافی
آزمایشات خون
سی تی اسکن

برخی از مشکلات رایج گوارشی در کودکان

برای کمک به شما به اینکه آیا وقتش رسیده است که به پزشک مراجعه کنید، در اینجا پنج مشکل رایج گوارشی در کودکان و علائم هشدار دهنده آنها آورده شده است.

1. بیماری ریفلاکس معده (GERD)

ممکن است فکر کنید سوزش معده فقط برای بزرگسالان است، اما این نوع برگشت اسید معده می تواند بر نوزادان و کودکان نیز تأثیر بگذارد. و هنگامی که به طور مکرر اتفاق می افتد، آنها مبتلا به GERD تشخیص داده می شوند.

علائم رایج GERD عبارتند از:

نخوردن
آروغ زدن
استفراغ
دل درد
سکسکه
خفگی یا نفس کشیدن
اصلاح شیوه زندگی - مانند نخوردن چند ساعت قبل از خواب - می تواند به کودک شما کمک کند علائم کمتری را تجربه کند.

2. عدم تحمل لاکتوز

اگر بدن پسر یا دختر شما نتواند لاکتوز( قند موجود در لبنیات) را به درستی تجزیه کند، ممکن است پس از مصرف آن دچار معده درد شوند. سایر علائم عدم تحمل لاکتوز عبارتند از:

مدفوع شل یا آبکی
گاز
نفخ
خوشبختانه این مشکل شکمی بسیار قابل درمان است.

3. بیماری التهابی روده (IBD) یا سندرم روده التهابی

IBD یا IBS می تواند کودک شما را با معده درد مداوم و شدید مواجه کند. شایع ترین علامت هر دو اسهال است.

اگر متوجه شدید که فرزندتان مرتباً درد شکم و اسهال دارد،حتما به متخصص مراجعه کنید. ما می توانیم تشخیص دهیم که آیا هر یک از این شرایط باعث ناراحتی کودک شما می شود یا خیر، و پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه درمانی مناسب را پیدا کنید.

4. یبوست

یبوست می تواند یک چرخه حلقه ای برای کودکان ایجاد کند. اگر مدفوع آن‌ها بزرگ است و دفع آن‌ها دردناک است، ممکن است از ترس اینکه دوباره تجربه‌ای ناراحت‌کننده داشته باشند، از دستشویی استفاده نکنند. این می تواند منجر به یبوست بیشتر شود و ناراحتی بیشتری ایجاد کند. برخی از غذاها، داروها و حتی تغییرات روتین می توانند در ایجاد یبوست در کودکان نقش داشته باشند.

5. بیماری سلیاک

اگر کودک شما مبتلا به بیماری سلیاک باشد، بدن او به اشتباه پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های حاوی گلوتن به دیواره روده کوچک حمله می کند. علائم تقریباً مشابه سایر مشکلات گوارشی است که در اینجا فهرست کرده ایم، از جمله:

دل درد
استفراغ
اسهال
یبوست
کودکانی که والدین یا خواهر و برادرشان به بیماری سلیاک مبتلا هستند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا هستند.

اختلالات گوارشی چگونه درمان می شوند؟

درمان بستگی به تشخیص دارد، اما گزینه‌ها عبارتند از:

مشاوره تغذیه و تغییر رژیم غذایی
دارو
عمل جراحي
بلع درمانی

اختلالات تغذیه ایی ناشی از مشکلات گوارش

متخصصان گوارش با بیماران برای مدیریت مسائل تغذیه ای که می تواند ناشی از سایر مشکلات گوارشی باشد یا این شرایط را تشدید کند، صحیت می کنند. اختلالات تغذیه ای تقریباً در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در نوزادان و کودکان خردسال بیشتر شایع است. این شامل:

سوء جذب کربوهیدرات
چاقی کودکان
اختلال در جذب آمینو اسید
اختلالات هضم چربی
اختلال در جذب فلزات
اختلالات هضم پروتئین
اختلال در جذب ویتامین
مشکلات رشد
نارسایی کمبود آهن
سوء تغذیه

◀ پیشنهاد مطالعه :  تغذیه کودک شیرخوار از ۷ تا ۱۲ ماهگی

تشخیص دکتر فرهت درباره بیماری های گوارشی:

دکتر فرهت میگوید دادن مایعات را با تنها یک قاشق غذاخوری از محلول الکترولیت (مانند پدیالیت) هر ۱۵ دقیقه یک بار شروع کنید و به تدریج این مقدار را افزایش دهید. اگر کودک شما نوشابه بدون گاز یا آب میوه را ترجیح می دهد، نصف آن را با آب پر کنید زیرا این نوشیدنی ها قند بالایی دارند و می‌توانند سبب تشدید اسهال شوند. هنگامی که احساس گرسنگی کرد مقادیر کمی موز، برنج، پوره سیب و نان (رژیم غذایی مخصوص کودکان مبتلا به اسهال) را به او بدهید. اگر معده او این غذاها را نگه داشت پس به تدریج غذاهای معمول را به او بخورانید. همچنین ممکن است بخواهید که ماست به او بدهید. دکتر فرهت می‌گوید که ماست دارای مقادیر بالایی از باکتری‌های مفید یا همان پروبیوتیکس است که سبب بهبود حرکات روده می‌شود.

چه موقع باید از مشکلات گوارشی در بچه نگران شویم

واضح است که بسیاری از مشکلات گوارشی با علائم تقریبا مشابهی همراه هستند. برای اینکه بفهمید ایا فرزندتان بیمار است یا خیر تا او بتواند آرامش پیدا کند، حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

توجه:
شما میتوانید اخبار و مطالب بیشتر را در مورد نوزاد، کودک و فرزند دلبندتان در سایت دکتر احمد شاه فرهت دنبال کنید.
همچنین میتوانید رزرو نوبت دکتر احمد شاه فرهت را به راحتی از طریق قابلیت رزرو اینترنتی نوبت در گهوارک انجام دهید.

کپی با ذکر منبع مجاز است:www.gahvarak.com(اپلیکیشن گهوارک)