جلوگیری از بهم ریختگی دندان فرزندان

جلوگیری از بهم ریختگی دندان فرزندان

0 دیدگاه 10 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 2496
بزرگسالانی که با دندان های کج و معوج بزرگ شده اند نمی خواهند کودکانشان هم این تجربه ناخوشایند را داشته باشند . در این جا 4 روش ساده که به رشد دندان های سالم ، قوی و منظم کمک می کند اشاره نموده ایم:
مکیدن انگشت شست را خاتمه دهید
جلوگیری از وارد شدن هر گونه فشار روی لثه های در حال رشد...

جلوگیری از بهم ریختگی دندان فرزندان

 

جلوگیری از بهم ریختگی دندان فرزندان

بزرگسالانی که با دندان های کج و معوج بزرگ شده اند نمی خواهند کودکانشان هم این تجربه ناخوشایند را داشته باشند. در این جا 4 روش ساده که به رشد دندان های سالم، قوی و منظم کمک می کند اشاره نموده ایم:

 

مکیدن انگشت شست را خاتمه دهید

جلوگیری از وارد شدن هر گونه فشار روی لثه های در حال رشد بهترین راه برای داشتن دندان های صاف و منظم است. دکتر فرهت میگوید مکیدن انگشت شست یا پستانک، حرکت دادن زبان، تغذیه با شیشه شیر به مدت طولانی و سایر مشکلات مربوط به دهان نوزادان می تواند منجر به تغییر شکل دندان ها و فک در حال رشد شود. اگر مانع از مکیدن اشیاء یا انگشت توسط کودک خود شوید ، خطر کج و معوج شدن دندان ها یا تغییر شکل فک کاهش می یابد. بدین ترتیب فک کودک بدون اعمال فشار به شکل طبیعی رشد می کند.

 

عادت های بهداشتی را شروع کنید

از نظر دکتر احمد شاه فرهت یکی از علل کج و معوج شدن دندان ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در هنگام ابتلا به بیماری لثه در کودکان، پوسیدگی و باکتری به لثه نفوذ می کند و دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار می دهد. لثه و دندان های سالم به طور طبیعی رشد می کنند . به همین سبب باید کودکان خود را خیلی زود با بهداشت دهان و دندان آشنا کنید. مسواک زدن آرام دندان های تازه در آمده بهترین راه برای حفظ بهداشت دهان است. این عمل تاثیر مثبتی بر سلامت دهان و دندان در طول زندگی کودک خواهد داشت.

 

مانع از افتادن دندان شوید

افتادن زودهنگام دندان های شیری با ایجاد فضای خالی در لثه سبب کج شدن دندان های مجاور می شود و رویش دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر دندان کودک بر اثر حادثه یا پوسیدگی بیفتد، سبب می شود که دندان دیگر به طور نامنظم رشد کند. اگر کودک دندان شیری خود را از دست داد به دندانپزشک مراجعه کنید تا با معاینه لثه و دندان های دیگر از بروز آسیب دیدگی های ناشی از دندان های مجاور جلوگیری کند.

 

سابقه خانوادگی

گاهی اوقات کج و معوج بودن دندان ها ارثی است. دکتر فرهت میگوید اگر دندان های شما در کودکی نامنظم رشد کرده یا فک بالا و پایینتان به خوبی جفت نمی شود و در عمل گاز زدن مشکل دارید، احتمال دارد که فرزندانتان هم علیرغم همه اقداماتی که در جهت رفع این مشکلات انجام می دهید، به این عوارض دچار شوند. هرچند، توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از بروز مشکلات دندان و نامنظم شدن آن ها خواهد داشت.