کمر درد در بچه ها نشانه چیست؟!

کمر درد در بچه ها نشانه چیست؟!

2 دیدگاه 14 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 31491
کمر درد در بچه ها نشانه چیست؟!
بروز کمردرد در بچه ها طبیعی نبوده و باید جدی گرفته شود. در بچه ای که کمردرد دارد احتمال اینکه علت درد مشکل جدی باشد بیش از بالغین است...
علت کمردرد در بچه ها در غالب اوقات به علت کشیدگی و اسپاسم عضلات کمر است که آن هم بدنبال...

کمر درد کودکان

علت کمر در د بچه ها ؟ ( علائم , دلایل و درمان )

بروز کمردرد در بچه ها طبیعی نبوده و باید جدی گرفته شود. در بچه ای که کمردرد دارد احتمال اینکه علت درد مشکل جدی باشد بیش از بالغین است...

علت کمردرد در بچه ها در غالب اوقات به علت کشیدگی و اسپاسم عضلات کمر است که آن هم بدنبال انجام فعالیت های ورزشی است.

این درد ها در غالب اوقات با کمی استراحت و بعد از 2-1 هفته از بین میرود.

کمردرد در بچه وقتی بیش از یک ماه طول میکشد جدی است و باید علت آن بدقت بررسی شود.

بروز کمردرد در بچه ها طبیعی نبوده و باید جدی گرفته شود. در بچه ای که کمردرد دارد احتمال اینکه علت درد مشکل جدی باشد بیش از بالغین است.

بخصوص اگر سن بچه کمتر از 4 سال باشد یا کمردرد همراه با تب، کاهش وزن، ضعف و گزگز اندام تحتانی، مشکل در راه رفتن، انتشار درد به اندام تحتانی، مشکلات مثانه یا دستگاه گوارش باشد یا درد آنقدر شدید باشد که مانع خوابیدن بچه شود. در ادامه این مقاله به دلایل کمر درد در دختران و پسران پرداخته ایم .



اگر کمردرد بچه بیش از چند روز طول بکشد یا بدتر شود حتماً با پزشک مشورت کنید

علائم خطرناک کمر درد کودکان

1) کمردردی که بیش از یک ماه طول بکشد

2) کمردردی که مانع انجام فعالیت های روزانه بچه شود

3) وجود علائمی مانند تب، سرفه یا مشکلات ادراری و گوارشی

4) انتشار درد به اندام تحتانی

5) سن کمتر از شش سال

6) سابقه ضربه شدید به ستون مهره

7) کمردرد شبانه 

از نظر دکتر احمد شاه فرهت یکی دیگر از علل بروز کمردردعفونتاست عفونت ها از جاهای دیگر بدن سرایت میکند به عنوان مثال عفونت های دندانی، عفونت مثانه و روده میتواند منجر به کمردرد شود به طوری که در این شرایط میکروب در جریان خون پخش میشود و کنار دیسک می نشیند و منجر به کمردرد می گردد.این نوع کمردرد در کشورمان بسیار شیوع ندارد . در بعضی مناطق محروم به سبب سو تغذیه و فقر بهداشتی ممکن است کودکان به سبب عفونت دچار کمردرد شوند.

دلایل کمر درد کودکان چیست؟

• قوز پشت (کیفوز):

در نوجوانان قوس زیاد بالای کمر بصورت قوز کردن و خم شدن به سمت جلو است که میتواند باعث کمردرد شود. درد در این حالت در قسمت های بالایی ستون مهره است و با فعالیت بدنی شدیدتر میشود.

• شکستگی مهره ها در اثرفشار (اسپونیلولیزیس):

این اختلال معمولا بدنبال ورزش هایی که در آنها کمر زیاد چرخیده و یا به عقب خم می شود، مانند ژیمناستیک، شیرجه و یا فوتبال رخ می دهد. این عارضه معمولا درنوجوانان درسنین بلوغ یعنی زمانی که بیمار رشد سریع بدنی و قدی پیدا می کند دیده می شود.در این حالت کمردرد خفیفی بوجود می آید که به سمت باسن و ساق پا انتشار یافته، با فعالیت های بدنی بیشتر شده و با استراحت کاهش می یابد.

• سرخوردن مهرهای ستون فقرات روی یکدیگر (اسپوندیلولیستزیس):

سر خوردن یک مهره کمری به سمت جلو روی مهره پایینی است که شایع ترین محل آن، اتصال مهره های کمری به خاجی است، اگر این سر خوردن و به جلو آمدن مهره شدید باشد، کانال نخاعی تنگ شده و باعث بروز درد می شود.

• عفونت دیسک کمر درد در بچه های با سن کم

میتواند باعث کمردرد شود. عفونت مهره ها معمولاً درسنین ۵-۱ سالگیایجاد میشود گرچه تا سنین نوجوانی هم دیده میشود که یکی از دلایل کمر درد کودک سه ساله میتواند باشد .علائم این بیماری بصورت درد در پایین کمر و یا حتی شکم و خشکی ستون مهره است.

• لنگیدن در موقع راه رفتن

و پرهیز از راه رفتن از دیگر علائم بیماری است. کودک بجای خم شدن به جلو، دو زانو مینشیند و بدون خم کردن از روی زمین چیزی بر می دارد.

• تومورهای ستون فقرات

نیز یکی از دیگر علل کمر درد در کودکان است، این حالت گرچه بسیار مهم و جدی است،خوشبختانه شیوع زیادی ندارد.. تومورهای استخوان بیشتر در ستون مهره ای سینه ای و یا کمری هستند. در این بیماران درد همیشگی است و به مرور بیشتر میشود. هم در روز و هم در شب است و شدت آن معمولاً ارتباطی با فعالیت بدنی ندارد.همچنین لوسمی یا سرطان خون میتواند باعث درد در این ناحیه شود.

✔ با توجه به اینکه کمردرد در کودکان میتواند ناشی از علل جدی، مهم و خطرناک باشد لازم است در صورت بروز کمردرد بویژه در صورت همراهی با موارد زیر کودک مورد معاینه، بررسی و درمان لازم قرار بگیرد:

تب، سرفه، مشکلات گوارشی، مشکلات ادراری، کاهش وزن ، ضعف و بی حسی و گزگز پاها، مشکل در راه رفتن، انتشار درد کمر به پا، درد آنقدر شدید باشد که مانع خوابیدن بچه شود، سابقه ضربه شدید به ستون مهره (ستون فقرات).

همچنین در موارد سن کم کودک، کمردرد طولانی مدت، کمردردی که مانع انجام فعالیت کودک شود، کمر درد شبانه، لازم است بطور جدی تر در مورد تشخیص و درمان علت کمر درد اقدام نمود.

✔ ازدیگر علل شایع کمردرد در کودکان استفاده وحمل وسایل سنگین، حمل غلط اجسام، نشستن و یا ایستادن بطور غلطمی باشد که باعث آسیب به مفاصل و ستون فقرات میشود.

از شایعترین این وسایل در کودکان استفاده ازکوله پشتی های سنگیناست، بعلاوه حمل غلط و نادرست کوله پشتی باعث تشدید درد می شود.در این موارد کودک علاوه بر درد در ناحیه کمر،دچار درد درناحیه گردن و شانه ها، سوزش کتف و دست، خمیدگی کمر ، مشکل در برداشتن و درآوردن کوله پشتی و یا قرمزی شانه ها خواهد بود. به منظور پیشگیری از بروز این عارضه رعایت موارد زیر مفید است:

وزن کوله پشتی از ۱۵ درصد وزن کودک کمتر باشد.

هر دو بند کوله پشتی را بر شانه های کودک باشد. این کار به توزیع مناسب وزن بر پشت اوکمک خواهد کرد و در صورتی که کمربند هم دارد ،بهتر است از آن برای کاهش وزن بار بر شانه ها و گردن استفاده شود.

باید دقت نمودکوله پشتی درست در وسط کمر قرار گرفته و پایین تر از دور کمر کودک قرار نگیرد. بندهای کوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حرکت آزادانه دست ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممکن سازند.

برای قرار دادن کتاب ها و سایر وسایل در کوله پشتی و نیز در حمل آن خوبست از طرف والدین به کودک راهنمایی شود. در صورت لزوم از کودک خواسته شود،یک یا دو کتاب را در دست خود نگه دارد.

تغذیه مناسب و ورزش منظم برای پیشگیری از صدمات جسمی بسیار مهم است. تقویت عضلات کودکان باعث افزایش توانایی آنها برای تحمل این وزن ها و سایر استرس ها در خواهد بود.

✔ یکی از دیگر علل کمر درد که این سالها بیشتر با آن مواجه هستیم چاقی کودکان است. چاقی در کودکان موجب بروز آسیب ستون فقرات در آنان می شود .درد های کمر و پشت در افراد چاق از همان سن کودکی و نوجوانی آغاز می شود. تصویربرداری از ستون مهره ها در گروهی از کودکان و نوجوانان چاق نشان داده است ، تغییر شکل ستون مهره ها و آسیب به دیسک بین آنها در این افراد از سن نوجوانی آغاز شده است.

درمان کمردرد کودکان


دکتر فرهت میگوید درمان کمر درد به سبب آن بستگی دارد که باید تشخیص داده شود. در صورتیکه کمر درد به سبب ضربه و حوادث ورزشی باشد درمان آن استراحت، فیزیوتراپی و محدود کردن ورزش است و در صورتی که سبب کمر درد عفونت باشد لازم است درمان لازم صورت پذیرد و اگر کمردرد به سبب وجود تومور باشد عمل جراحی انجام می گردد که این موارد از طریق عکسبرداری و MRI قابل تشخیص است.

چه زمانی برای کمر درد کودک باید به پزشک مراجعه کنیم :

عوامل بسیاری وجود دارد که مشخص میکند باید برای کمر درد کودک به پزشک مراجعه کنید .

دردی که بیش از 6 هفته طول بکشد.

کمر دردی که منجر به سفتی و درد در ستون فقرات شده و گاهی با تب و بی اشتهایی همراه است .

کمر درد کودک که باعث شده از فعالیت های روزانه کمتر شود .

کمر درد همراه با درد پا که باید بسیار جدی گرفته شود .

معمولا پزشک برای بررسی های بیشتر یک عکس ام آر آی را در خواست میکند تا بررسی های بیشتر را انجام دهد.

✔همچنین برای درمان میتوان به موارد زیر به طور خلاصه اشاره کنیم :

1) دارو : دلیل در همواره با التهاب همراه است که در این مواقع پزشک دارو های ضد التهاب تجویز میکند .

2) کیسه آب گرم یا سرد : کمپرس سرد نیز میتواند این التهاب را کمی برطرف کند .

3) فیزیوتراپی :به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا تمریناتی برای کمر درد شما تجویز کند .