عفونت چشمی در کودکان

عفونت چشمی در کودکان

0 دیدگاه 15 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 2679
عفونت چشمی در کودکان
سلولیت پری‌اوربیتال یک عفونت چشمی است که می‌تواند در مورد کودکان اتفاق بیفتد. در این مطلب می‌توانید با این عفونت، دلایل، پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.
سلولیت پری‌اوربیتال

 عفونت چشمی در کودکان

 

سلولیت پری‌اوربیتال یک عفونت چشمی است که می‌تواند در مورد کودکان اتفاق بیفتد. در این مطلب می‌توانید با این عفونت، دلایل، پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

 

سلولیت پری‌اوربیتال

سلولیت پری‌اوربیتال که سلولیت پره‌سپتال نیز نامیده می‌شود، یک عفونت جدی اما قابل درمان پلک و بافت اطراف کرهٔ‌ چشم است. این عفونت معمولاً تنها یک چشم را مبتلا می‌کند و به چشم دیگر سرایت نمی‌کند. سلولیت پری‌اوربیتال در کودکان زیر شش سال شایع‌تر است.

 

علل بروز سلولیت پری‌اوربیتال

دکتر فرهت میگوید امکان بروز سلولیت پری‌اوربیتال زمانی احتمال بیشتری دارد که باکتری‌های عامل عفونت مثل باکتری استافیلوکوک یا استرپتوکوک، از طریق یک خراش یا نیش حشره در اطراف چشم، وارد ناحیهٔ‌ پلک ‌شوند. علل دیگر سلولیت پری‌اوربیتال عبارتند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

گل مژه، التهاب ملتحمه یا شالازیون که می‌توانند باعث ایجاد سلولیت پری‌اوربیتال یا بدتر شدن آن شوند.

جراحت جزئی یا جراحی چشم کودک ایجاد یا انجام شده باشد.

عفونت دیگری مانند سینوزیت یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که به چشم منتقل شود.

 

علائم سلولیت پری‌اوربیتال

برخی علائم سلولیت پری‌اوربیتال که اگر متوجه یکی از آنها در کودکتان شدید، لازم است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر خواهد بود:

قرمزی در اطراف چشم یا در سفیدی چشم وجود داشته باشد.

ورم پلک، سفیدی چشم یا ناحیهٔ اطراف چشم ایجاد شده باشد.

چشم ممکن است حساس به لمس باشد.

کودک می‌تواند تب داشته یا نداشته باشد.

 

سلولیت پری‌اوربیتال معمولاً باعث مشکل بینایی یا درد چشم نمی‌شود، گرچه شاید کمی ناراحتی ایجاد کند.

 

تشخیص و درمان سلولیت پری‌اوربیتال

ابتدا پزشک چشمان کودکتان را معاینه خواهد کرد. اگر تشخیص او سلولیت پری‌اوربیتال بود، خیلی نترسید، زیرا این عارضه به راحتی با دارو و چند بار مراجعه به پزشک درمان می‌شود. همچنین کودکان زیر یک سال ممکن است به یک ارزیابی ویژه برای بررسی عفونت و بستری کوتاهی در بیمارستان نیاز داشته باشند.

پزشک احتمالاً برای کودکتان یک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد. پیشرفت درمان با دقت تحت نظر گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که داروها مؤثر هستند. به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود که یک وقت ویزیت دیگر؛ بعد بسته به شدت آن برای کودکتان در یک یا دو روز بگیرید. اما به یاد داشته باشید که احتمال نیاز به بستری شدن نیز وجود دارد. یک نوبت ملاقات برای یک یا دو هفته بعد که در آن زمان باید عفونت از بین رفته باشد نیز برنامه‌ریزی خواهد شد. عفونت ممکن است حتی طی ۴۸ ساعت نیز برطرف شود.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر علائم کودک روبه کاهش می‌رفت، حتماً دورهٔ‌ کامل آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده را تمام کنید تا مطمئن شوید که عفونت برنمی‌گردد. در این فاصله، پزشک ممکن است که استامینوفن یا اگر کودک شش ماهه یا بزرگ‌تر است، ایبوپروفن را برای تسکین هر گونه درد یا پایین آوردن تب پیشنهاد کند.

 

عوارض سلولیت پری‌اوربیتال

در موارد نادر، سلولیت پری‌اوربیتال می‌تواند به سلولیت ‌اوربیتال که یک عارضهٔ‌ چشمی جدی است که بافت‌های عمقی‌تر اطراف کرهٔ‌ چشم را درگیر می‌کند، تبدیل شود. سلولیت ‌اوربیتال برخلاف سلولیت پری‌اوربیتال، یک عارضه بالقوه تهدیدکننده بینایی و حیات است که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد. اگر پس از درمان سلولیت پری‌اوربیتال یا در هر زمانی، متوجه هر کدام از علائم زیر شدید بلافاصله با پزشک کودک یا اورژانس تماس بگیرید:

قرمز شدن یا ورم کردن چشم

بدتر شدن علائم به جای بهبود

بروز تب همراه با علائم دیگر

دشواری یا درد در حرکت چشم

بیرون‌زدگی یا قلمبه شدن چشم

 

تغییرات دید

سلولیت ‌اوربیتال اگر درمان نشود می‌تواند موجب مشکلات بینایی دائمی، مننژیت یا مشکلات عصبی در بچه‌ها شود. اما اگر درمان تجویزشده را تا آخر دنبال کنید و کودک را به ملاقات‌ها و مراقبت‌های پیگیری نزد پزشکش ببرید، بروز این عوارض بسیار بعید هستند. اگر دربارهٔ‌ علائم کودکتان احساس نگرانی کردید، جانب احتیاط را نگه دارید و با پزشک تماس بگیرید.

 

جلوگیری از سلولیت پری‌اوربیتال

از نظر دکتر احمد شاه فرهت اطمینان از اینکه همهٔ‌ واکسن‌های کودک به‌موقع زده می‌شوند مؤثرترین راهکار پیشگیری است. در گذشته، باکتری هموفیلوس آنفلوانزا باعث بروز موارد زیادی از سلولیت پری‌اوربیتال می‌شد. به لطف واکسن پنج گانه ، این اتفاق به مرور کاهش یافته است. یک باکتری دیگر یعنی استرپتوکوک پنومونیه نیز یک عامل شایع سلولیت پری‌اوربیتال است که می‌توان با واکسن پنوموکوک از آن خودداری کرد.

همچنین، عفونت‌های دیگر مثل عفونت سینوس و عفونت دندانی را نادیده نگیرید، زیرا این عفونت‌ها می‌توانند به چشم‌ها گسترش یابند و باعث بروز سلولیت پری‌اوربیتال شوند.

 

توجه:
شما میتوانید اخبار ومطالب بیشتر را در مورد نوزاد، کودک و فرزند دلبندتان در سایت دکتر احمد شاه فرهت دنبال کنید
همچنین میتوانید رزرو نوبت دکتر احمد شاه فرهت را به راحتی از طریق قابلیت رزرو اینترنتی نوبت در گهوارک انجام دهید.

کپی با ذکر منبع مجاز است: www.gahvarak.com