دلایل وزن نگرفتن نوزاد (کودکان)  + عوامل خطر برای وزن گرفتن نوزاد چیست؟

دلایل وزن نگرفتن نوزاد (کودکان) + عوامل خطر برای وزن گرفتن نوزاد چیست؟

0 دیدگاه 20 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 13646
دلایل وزن نگرفتن نوزاد و عوامل خطر برای وزن گرفتن نوزاد چیست؟

وزن نوزادان و شیرخواران فاکتور بسیار مهمی در تعیین سطح سلامت آنها است. به همین سبب در هنگام تولد و نیز در تمامی مراجعات مادر و نوزاد به خانه های بهداشت و یا مطب متخصص، پزشک وزن نوزاد را اندازه گیری کرده و نمودار روند رشد آن ها را بررسی می کند.

دلایل وزن نگرفتن نوزاد

دلایل وزن نگرفتن نوزاد و عوامل خطر برای وزن گرفتن نوزاد چیست؟

وزن نوزادان و شیرخواران فاکتور بسیار مهمی در تعیین سطح سلامت آنها است. به همین سبب در هنگام تولد و نیز در تمامی مراجعات مادر و نوزاد به خانه های بهداشت و یا مطب متخصص، پزشک وزن نوزاد را اندازه گیری کرده و نمودار روند رشد آن ها را بررسی می کند. اما برخی از نوزادان و شیرخواران به علل گوناگونی وزن گیری مناسبی ندارند به همین سبب قصد داریم تا در این مقاله شایع ترین دلایل وزن نگرفتن نوزاد و علت وزن نگرفتن نوزاد شیر خشکی را برایتان شرح دهیم. بنابراین اگر می خواهید بدانید که دلایل وزن نگرفتن نوزاد چیست، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چرا نوزادم وزن نمیگیره؟

اغلب نوزادان شیرخواری که طبق الگوی شیردهی تغذیه می شوند، در حد انتظار رشد می کنند و وزن می گیرند. اگر نوزاد شیرخوار شما خوب وزن نمی گیرد و رشد او آهسته و کمتر از حد انتظار است، ممکن است شیر کافی به او نمی رسد.

مسلما تغذیه کافی، برای رشد و نمو کودک شما ضروری است. اگر احساس می کنید رشد کودک شما در حد انتظار نیست، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید.

افزایش وزن طبیعی برای نوزادان شیرخوار (نوزاد شیر خشکی)

رشد هر کودک ، منحصر به فرد است. اما رشد نوزادان الگوی خاصی دارد.نوزادان شیرخوار، تقریبا ده درصد از وزن خود را در هفته اول تولد از دست می دهند. هنگامی که کودک وارد هفته دوم می شود، وزنی را که از دست داده است، دوباره به دست می آورد. بعد از آن، در سه ماه بعد، تقریبا روزی ۲۸ گرم (یک اونس) به وزن کودک اضافه می شود.

البته رشد هر کودک با دیگری متفاوت است و برخی از کودکان نسبت به بقیه رشد آهسته تری دارند. بنابراین تا زمانی که شیرخوار به خوبی شیر می خورد و معاینات پزشکی او مشکلی ندارد، وزن گرفتن آهسته او نباید باعث نگرانی شما شود

دلیلی برای نگرانی وزن نگرفتن نوزاد و کودک

بهترین علامتی که نشان می دهد کودک شیر کافی دریافت می کند، افزایش وزن است. اگر کودک کمتر از حد انتظار وزن می گیرد، به این معناست که شیر کافی دریافت نمی کند.

اگر نوزاد، ظرف دو هفته، به وزن هنگام تولد بازنگردد و بعد از آن نیز به تدریج وزن نگیرد، ممکن است بیانگر این باشد که مشکلی در دریافت شیر وجود دارد.

وزن کردن کودک در منزل نمی تواند جایگزین مراجعه به متخصص اطفال باشد. بهترین کار، رفتن نزد متخصص اطفال و بررسی وضعیت وزن و سلامتی کودک است.

دلایلی که ممکن است باعث شود کودک وزن نگیرد

دلایلی مختلفی وجود دارد که باعث وزن نگرفتن نوزاد می شود. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

مکیدن ضعیف

کودکی که به خوبی سینه را می مکد، می تواند بدون اینکه خسته شود، شیر کافی را از سینه شما خارج کند. کودکی که مک زدن ضعیفی دارد و یا فقط نوک سینه را می مکد، نمی تواند شیر کافی دریافت کند. و باعث میشود نوزاد وزن نگیرد . همچنین میتوانید از شیر خشک برای وزن گیری استفاده کیند برای دانستن علل تغذیه ای و بهترین شیر خشک برای وزن گیری به این مقاله مراجعه کنید

به دفعات کم شیر دادن

تا ۶ تا ۸ ماهگی نوزاد را هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار در طول شبانه روز شیر بدهید. اگر نوزاد بیشتر از آن تقاضای کرد، از دادن شیر به او امتناع نکنید. اگر درمورد وزن گیری نوزاد خود نگران هستید و می پرسید که چرا نوزادم خوب وزن نمیگیره؟ بهتر است دفعات شیر خوردن او را بازبینی کنید.

شیردادن کوتاه

نوزاد باید حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه از هر سینه تغذیه شود. هرچه شیرخوار بزرگ تر می شود، نیازی نیست برای دریافت شیر کافی این مدت شیر بخورد. هرچند در هفته های اول تولد، سعی کنید کودک را در هنگام شیر خوردن بیدار نگه دارید و سعی کنید تا جای ممکن کودک به طور فعال مکیدن سینه را ادامه دهد.

درد یا ناراحتی

اگر نوزاد به خاطر جراحت در هنگام زایمان یا وجود برفک در دهان نمی تواند به درستی شیر بخورد، ممکن است به آهستگی وزن اضافه کند.

کم بودن شیر مادر یا تاخیر در ترشح شیر

برخی از مادران ممکن است در تولید شیر دچار تاخیر شوند. این به آن معناست که شیر به آرامی یا کاملا با تاخیر تولید می شود. برخی مادران با مشکل مزمن کم بودن شیر مواجه هستند که دلایل مختلفی دارد که به صورت جداگانه یا ترکیبی باعث دریافت محدود شیر توسط نوزاد می شود. خبر خوش اینکه کم بودن شیر خیلی راحت قابل جبران است.

هر چند خیلی شایع نیست، ولی برخی مشکلات پزشکی می تواند باعث کمبود واقعی شیر شود. ممکن است خود بتوانید کمبود واقعی شیر را افزایش بدهید، ولی این کار سخت است و بهتر است توسط پزشک پیگیری و درمان شود.

عوامل خطر برای مشکلات وزن گرفتن نوزاد

در حالی که اکثر نوزادان و شیرخواران به خوبی شیر می خورند و رشد می کنند، عده ای دیگر مشکلاتی در تغذیه با شیر مادر دارند. هنگامی که نوزاد در معرض خطر مشکلات تغذیه با شیر مادر قرار می گیرد، احتمال رشد و افزایش وزن آهسته تر بیشتر می شود. شما میتوانید سوالات خود را در خصوص تغذیه کودک و نوزاد از قسمت پرسش و پاسخ در سایت گهوارک بپرسید

تولد زودرس یا زودهنگام از دلایل وزن نگرفتن نوزاد

نوزادان کوچک تر یا آنهایی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا می آیند، برای برآورده کردن تمام نیاز خود، قدرت و انرژی کافی برای مکیدن طولانی مدت سینه مادر را ندارند. این نوزادان اغلب خواب آلود هستند و مشکلات پزشکی مانند یرقان (زردی) یا کم‌آبی را تجربه می کنند که می تواند شیر خوردن را حتی با مشکل بیشتری مواجه کند.

مشکلات دهان

برای هر نوزادی مکیدن سینه سفت یا ورم کرده یا دارای نوک پستان بزرگ سخت خواهد بود. همچنین نوزادانی که دهان کوچکی دارند یا دچار مشکلات فیزیکی دهان، مانند بند بودن زبان یا شکاف در لب یا کام هستند، ممکن است در مکیدن با مشکل مواجه شوند که خود از دلایل وزن نگرفتن نوزاد محسوب می شود.

یرقان (زردی)

پوست بدن نوزادان مبتلا به یرقان، به زردی می زند. این نوزادان تمایل و اشتهایی برای شیر خوردن ندارند و اکثرا خواب آلود هستند و یاعث میشود نوزاد به خوبی وزن نگیرد .

ریفلاکس (بازگشت غذا)

یکی از شایع ترین دلایل وزن نگرفتن نوزاد، ابتلا به ریفلاکس است. نوزادان مبتلا به ریفلاکس، معمولا بعد از شیر خوردن استفراغ می کنند. نه تنها شیری را که خورده اند بالا می آورند، بلکه اسیدی که از معده آنها بالا می آید باعث اذیت شدن گلو و مری آنها شده و شیرخوردن را برای آنها دردناک می کند.

بیماری هایی که باعث میشود نوزاد وزن نگیرد

نوزادان مبتلا به بیماری و عفونت درست شیر نمی خورند. آنها به وزن مطلوب نمی رسند و در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتی وزن هم از دست می د هند.

مشکلات نورولوژی

مشکلات نورولوژی شامل سندرم داون، مانع از درست شیر خوردن و تغذیه از سینه مادر می شود گرچه این مورد جزء موارد شایع دلایل وزن نگرفتن نوزاد محسوب نمی شود.