تاثیر تکنولوژی بر کودکان

تاثیر تکنولوژی بر کودکان

0 دیدگاه 25 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 2026
تاثیر تکنولوژی بر کودکان
تکنولوژی بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شده است که نه تنها مهم است، بلکه تقریبا غیرممکن است بدون آن زندگی کنیم. حتی افرادی که ادعا می کنند به ندرت از تکنولوژی استفاده می کنند، معمولا یک تلفن همراه و تلویزیون دارند. تحقیقات نشان می دهند که فن آوری ممکن است عامل اصلی در افزایش اختلالات کم توجهی، رفتار اعتیاد آور و اختلالات خواب باشد.

 تاثیر تکنولوژی بر کودکان

 

تکنولوژی بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شده است که نه تنها مهم است، بلکه تقریبا غیرممکن است بدون آن زندگی کنیم. حتی افرادی که ادعا می کنند به ندرت از تکنولوژی استفاده می کنند، معمولا یک تلفن همراه و تلویزیون دارند. تحقیقات نشان می دهند که فن آوری ممکن است عامل اصلی در افزایش اختلالات کم توجهی، رفتار اعتیاد آور و اختلالات خواب باشد.

اگر زمانی را در اطراف کودکان کوچک سپری کرده اید، می دانید که چگونه به سرعت رفتار، زبان و نشانه های اجتماعی را برداشت می کنند. طبق بیان بسیاری از کارشناسان و چنانچه در این بخش از  گهوارک خواهید خواند کودکان در پنج سال اول زندگی حدود 80 درصد از زندگی را خواهند دانست.

کودکان بین سن نوزادی و پنج سالگی مانند اسفنج هستند، هر صدا، کلمه و تصویری را که در معرض آن قرار می گیرند هر چند ناخودآگاه آن را پردازش می کنند پس اهمیت این دوران را باید بیش از پیش درک و در نظر بگیرید.

 

تکنولوژی بر هوش و تکلم کودکان چگونه تاثیر منفی می گذارد؟

وقتی تکنولوژی مستقیما بر تکلم و قدرت بیان کودکان تاثیر می گذارد

استفاده متداول از تلویزیون، تبلت و دیگر دستگاه های رسانه ای، تحریف واقعیت برای کودکان را ایجاد می کنند، و نمی دانند چطور واقعیت را از افسانه طبقه بندی کنند وقتی که دنیای دو بعدی را روی صفحه ، نمایش می دهد بسیار درخشان تر و بلندتر از دنیای عادی آنهاست ، برای آن ها دشوار است که نحوه هم زیستی دو نفر را درک کنند.

مطالعه جدید نشان می دهد که ابزارهای تکنولوژیکی 70 درصد افزایش در مشکلات گفتاری کودکان طی شش سال گذشته ایجاد کرده اند . مشکل اصلی این است که ما فن آوری را به عنوان یک اعتیاد نمی بینیم.

مثلا، هرگز فکر نمی کنید که یک ماده مخدر سخت به کودک می دهید. پس چرا در مورد زمانی که آن ها را چند دقیقه مقابل کامپیوتر برای رسیدگی به کارهای دیگر قرار می دهیم ، فکر نمی کنیم ؟ شاید فکر می کنید تماشای تلویزیون یا بازی کردن بازی های ویدئویی در مقایسه با سایر فعالیت های دیگر بی ضرر است، درست است ؟اگر اینطور فکر می کنید، همانطور که بیشتر مردم فکر می کنند ، تجدید نظر کنید.

 

 استفاده از تکنولوژی برای کودکان مشکل گفتاری ایجاد می کند

تاثیر تکنولوژی بر کودکان مانند مصرف مواد مخدر

اجازه دادن به کودکان و قرار گرفتن در معرض ابزار فنی ممکن است معادل اجازه دادن آن ها برای خوردن داروهای سخت باشد . اگرچه می تواند تاثیر مشابهی بر مغز آن ها داشته باشد به همین دلیل است :وقتی مغز تحریک می شود، پوسته جلویی با دوپامین پر می شود، که یک هورمون احساس خوب است و در طی شهوت، مصرف مواد مخدر، و ورزش ایجاد می شود.

این امر زمانی درست است که کودکان با کامپیوتر، تلفن های هوشمند و یا دستگاه های الکترونیکی دیگر بازی می کنند. لذت و پاداش در مراکز مغز آن ها روشن است، به همین دلیل است که کودک اغلب وقتی در یک بازی ویدئویی یا نمایش تلویزیونی جذب می شوند، نگاهی خالی به چشمان آن ها می اندازد. انگار دنیای اطراف آن ها دیگر وجود ندارد.

مشکل واقعی وقتی بروز می کند که شما سیستم لذت را بردارید - مغز به هم می ریزد، این شبیه چیزی است که وقتی یک دارو را از یک فرد معتاد می گیرید رخ می دهد. این کار باعث ایجاد رعب و وحشت می شود و اینجاست که مشکلات رفتاری اغلب بوجود می آیند.

 

جدا کردن کودکان از تکنولوژی مانند دوری افراد معتاد از مواد مخدر

مغز در حال توسعه آن ها برای ارضای مستمر، فوری و آنی مورد استفاده قرار گرفته است و زمانی که چیزی که باعث بالا رفتن سطح دوپامین می شود، قادر به تطبیق با زندگی روزمره نخواهند شد بنابراین مشکلاتی مانند خشونت، اختلال کم توجهی بیش فعالی، اختلال شناختی، موانع احساسی، و ناتوانی در روابط اجتماعی به طور معمول رایج می شود.

با توجه به مطالعه جدید ژاپنی ها که 276 کودک بین 5 تا 18 سالگی را بررسی کردند، کودکانی که هر روز بین صفر تا 4 ساعت تلویزیون تماشا می کنند، بر ساختار مغزشان تاثیرمی گذارد . تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند بر ساختار مغز کودک تاثیر بگذارد.

به بیان نویسندگان مطالعه دانشگاه توهوکو ، اسکن مغزی نشان داده کودکانی که بیش ترین ساعات را در مقابل تلویزیون گذرانده اند ، مقادیر بیشتری از مواد خاکستری در مناطق اطراف قشر مغز داشته اند و این حجم افزایش یافته با اطلاعات شفاهی کمتری مرتبط بوده است یعنی هرچقدر این میزان بیشتر بوده توانایی بیان شفاهی در کودکان و قدرت تکلم کمتر بوده است.

 

اختلال در ساختار مغز کودکان با استفاده بیش از حد از تکنولوژی

اما از طرفی در این دوران ، جایی که تقریبا غیرممکن است یک کودک را از تماس بیش از حد تکنولوژی محافظت کنیم، به یاد داشته باشید که فن آوری نقش حیاتی در جامعه امروز ایفا می کند و نباید کاملا نادیده گرفته شود.

محدود کردن تماس کودکان با وسایل فنی، نظارت بر استفاده از این ابزارها و فراهم کردن سرگرمی بر پایه فن آوری و قدردانی کردن ازآنها برای فعالیت های خارج از خانه و رویدادهای اجتماعی می تواند باعث شود آن ها استفاده از تکنولوژی را محدود کنند ولی مثل هرچیز مفیدی که تعادل در ان لازم است تکنولوژی هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در استفاده از آن حد و حدود به خصوص برای کودکان رعایت شود.