ضرر تلویزیون برای کودک

ضرر تلویزیون برای کودک

0 دیدگاه 1 بهمن 1398 چاپ خبر بازدید: 2215
ضرر تلویزیون برای کودک و 8 نکته باریک تر از مو
در سال‌های قبل از ورود کودکان به مدرسه، نگه‌داشتن آن‌ها در خانه و سرگرم کردن‌شان آسان است. با وجود ضررهای بسیاری که تماشای تلویزیون برای کودکان دارد، شما می‌توانید تظاهر کنید که تنها یک کانال وجود دارد، یا شاید بخواهید تنها ویدیو خاصی را که از کتابخانه قرض گرفته‌اید به او نشان دهید.

 ضرر تلویزیون برای کودک

 

8 نکته باریک تر از مو

در سال‌های قبل از ورود کودکان به مدرسه، نگه‌داشتن آن‌ها در خانه و سرگرم کردن‌شان آسان است. با وجود ضررهای بسیاری که تماشای تلویزیون برای کودکان دارد، شما می‌توانید تظاهر کنید که تنها یک کانال وجود دارد، یا شاید بخواهید تنها ویدیو خاصی را که از کتابخانه قرض گرفته‌اید به او نشان دهید. در اینجا نکاتی برای تماشای تلویزیون کودکان آورده شده است.

در سال‌های قبل از ورود کودکان به مدرسه، نگه‌داشتن آن‌ها در خانه و سرگرم کردن‌شان آسان است. با وجود ضررهای بسیاری که تماشای تلویزیون برای کودکان دارد، شما می‌توانید تظاهر کنید که تنها یک کانال وجود دارد، یا شاید بخواهید تنها ویدیو خاصی را که از کتابخانه قرض گرفته‌اید به او نشان دهید یا حتی تظاهر کنید که تلویزیون در خانه شما وجود ندارد.

 

اما در نهایت جهان واقعی، خودش را نشان می‌دهد و کودک شما که تازه وارد اجتماع شده، درباره شخصیت‌های مختلف کارتون‌ یا فیلم‌ها از شما سوال خواهد کرد. در این شرایط چگونه می‌توانید حس طبیعی کنجکاوی او را بدون تماس با تصاویر مضر هدایت کنید؟

امی آیدمن، مدیر پژوهشی مرکز آموزش رسانه‌ها در واشنگتن دی سی، می‌گوید: «این به شما بستگی دارد. تماشای زمان محدودی تلویزیون به کودکان این امکان را می‌دهد تا از برنامه‌ها آگاهی یابند و بتوانند با همکلاسی‌هایشان درباره آن صحبت کنند. اگر برنامه‌ای را نامناسب دانستید، به او توضیح دهید چرا تماشای آن را دوست ندارید. شما حق دارید که به او نه بگویید.»

 

 

  1. کودک خود را وادار کنید تا برنامه‌های تلویزیونی محدودی را تماشا ‌کند

این بدین معنی است که با کودک خود درباره برنامه‌هایی که می‌خواهد تماشا کند، صحبت کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و زمانی که برنامه تمام شد، تلویزیون را خاموش کنید. نل مینو، نویسنده و مادر دو نوجوان می‌گوید: «بهتر است تلویزیون را برای برنامه خاصی روشن کنید، نه این‌که ابتدا روشن کنید سپس به دنبال برنامه‌ای برای تماشا بگردید.»

 

  1. تماشای تلویزیون را غیر قانونی کنید

بیشتر اوقات تلویزیون تبدیل به پس زمینه‌ای در زندگی افراد می‌شود، برای مثال زمانی که کودکان در اتاق‌شان در حال بازی هستند، مادران آشپزی می‌کنند یا کل اعضای خانواده در حال خوردن غذا هستند، تلویزیون همچنان روشن است. سوزان کرنس گیفورد، مادر دو فرزند از نیوجرسی، می‌گوید: «ما عمدا تلویزیون را در طبقه اول خانه‌مان نگذاشته‌ایم. در این شرایط هر کسی برای تماشای تلویزیون مجبور است به طبقه زیرین یا اتاق برود.»

قرار دادن تلویزیون در یک گنجه بسته نیز عادات تماشای آن را کاهش می‌دهد. بهتر است کنترل آن در دسترس نباشد تا کودکان تمایلی به تعویض کانال و گشت و گذار در آن نداشته باشند. کارشناسان با این نظر موافق‌اند که تلویزیون را نباید در اتاق کودکان قرار داد.

 

  1. محکم اما روشن فکر باشید

برنامه‌هایی با محتوای خشونت یا روابط جنسی باید برای کودکان ممنوع شود. اما با برنامه‌های ناراحت‌کننده چه باید کرد؟

مینو می‌گوید: «از کودک‌تان بخواهید پیش شما بیاید و برایتان توضیح دهد که چرا می‌خواهد برنامه‌ای خاص را ببیند. سپس  با هم به توافقی منطقی برسید. شاید دلیل او به سادگی حس کنجکاوی‌ یا پیدا کردن موضوعی برای حرف زدن در مدرسه با دوستانش باشد.»

در نهایت اگر کودک‌تان برنامه‌ای را دوست داشت و شما نیز آن را غیر قابل اعتراض یافتید، بهتر است به او اجازه تماشا دهید. آیدمن می‌گوید: «مطمئنا شما نمی‌خواهید تلویزیون را همیشه برای کودک‌تان ممنوع کنید، اما ممنوع کردن برنامه‌های نامناسب برای او ضروری است.»

 

  1. از گذاشتن محدودیت هر روزه برای کودک‌تان اجتناب کنید

این موضوع به نظر غیر منظقی می‌آید اما به طور شگفت‌انگیزی تاثیرگذار است. گیفورد می‌گوید: «کودکم بعضی روزها تلویزیون تماشا می‌کند در حالی که بعضی روزها اصلا نمی‌بیند. اگر به آن‌ها بگویم که می‌توانند یک ساعت در روز تلویزیون ببینند، آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا در آن زمان تلویزیون ببینند.»

در زمان‌هایی که کودک‌تان در حال تماشای تلویزیون است، به این نکته توجه کنید که طبق نظر کارشناسان 2 ساعت تماشای تلویزیون در روز برای کودکان 2 ساله یا بزرگ‌تر زیاد است. (متخصصان کودک در آکادمی آمریکایی به کودکان زیر 2 سال تماشای تلویزیون را پیشنهاد نمی‌کنند.)

شاید شما نیز مانند گیفورد بخواهید تا کودک‌تان برای تماشای برنامه‌ای خاص پیش شما بیاید و دلیل آن را توضیح دهد. در این زمان به او گوشزد کنید که بیشترین زمان ممکن برای تماشای آن چقدر است. این روش به کودکان خواهد فهماند که تماشای تلویزیون محدودیت دارد.

 

  1. از تماشای تلویزیون و ویدئو هنگام بازی کردن، اجتناب کنید

کودکان به زمانی برای بازی و ارتباط با دوستان‌شان احتیاج دارند، در این مواقع تلویزیون تنها مانع آن‌هاست. مینو می‌گوید: «یک قانون ثابت در خانواده خود بگذارید و از دیگر والدین نیز بخواهید تا زمانی که کودک شما برای بازی به خانه آن‌ها رفت، به قانون«ممنوعیت تلویزیون در زمان بازی» شما احترام بگذارند.

 

  1. با کودک‌تان تلویزیون تماشا کنید

دانستن این‌که کودک‌تان چه می‌بیند برای شما ضروری است، در این صورت شما با برنامه‌ای که به نظر بچه‌گانه می‌آید -اما واقعا این طور نیست- غافلگیر نخواهید شد. تماشای تلویزیون با کودک‌تان به شما این فرصت را نیز می‌دهد تا درباره اتفاقات آن صحبت کنید.

آیدمن می‌گوید: «این روش زمینه‌های مشترکی را برای مکالمه به‌وجود می‌آورد و از آن‌جا که در آینده صحبت کردن فرزندان با والدین تبدیل به یک معضل می‌شود، به شما نیز کمک می‌کند تا راحت‌تر این مشکل را پشت سر بگذارید.»

 

  1. برنامه‌های مناسب برای کودکان را ضبط کنید

برنامه‌های تلویزیونی کودکان پر از تبلیغات غذاهای نامناسب است که کودکان را به سمت خود می‌کشانند. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل چاقی کودکان تماشای تلویزیون است.

برنامه‌های ضبط شده نه تنها زمان شما را برای تماشای تلویزیون ذخیره می‌کنند بلکه شما را از شر تبلیغات غذاهای مضر، فیلم‌های خشن و اسباب‌بازی‌ها می‌رهانند. شما همچنین می‌توانید آن را قطع کنید تا بتوانید درباره آن با یکدیگر گفتگو کنید. اگر قادر به ضبط برنامه‌ها نیستید، حداقل صدای تلویزیون را در طول تبلیغات قطع کنید.

 

  1. الگوی مناسبی برای او باشید

مطمئنا دوستان کودک شما به روی عادات تماشای تلویزیون او تاثیر می‌گذراند اما در نهایت خشونت، عادات غذایی و رفتارهای اجتماعی بیشترین تاثیر خود را از قوانینی که والدین می‌گذارند، می‌گیرند.

مینو می‌گوید: «اگر کودک، شما را در حالی که بی‌هدف کانال‌های تلویزیون را عوض می‌کنید یا زمانی که برای تماشای طنز مورد علاقه‌تان او را وادار به سکوت می‌کنید، مشاهده کند، او در نهایت این رفتار شما را دنبال خواهد کرد. از طرف دیگر اگر کودک‌تان اغلب شما را در حالی که با اشتیاق نشسته‌اید و برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنید و روی آن تمرکز کرده‌اید، ببیند به این نتیجه می‌رسد که واقعا لذت آن غیر قابل انکار است.»