تماشای تلویزیون کودکان را مدیریت کنیم

تماشای تلویزیون کودکان را مدیریت کنیم

0 دیدگاه 5 بهمن 1398 چاپ خبر بازدید: 2419
تماشای تلویزیون کودکان را مدیریت کنیم
تلویزیون یکی از مهم‌ترین ابزار تعلیم و تربیت است و از آنجا که سنین کودکی و نوجوانی نیز حساس‌ترین سن تعلیم و تربیت محسوب می‌شود ، تماشای تلویزیون بر روح و روان آنها تاثیر می‌گذارد، اما والدین نباید کودک را آزاد بگذارند تا همه برنامه‌های تلویزیون را تماشا کند و در واقع باید این کار را به نحو مطلوب مدیریت کنند .

 تماشای تلویزیون کودکان را مدیریت کنیم

تلویزیون یکی از مهم‌ترین ابزار تعلیم و تربیت است و از آنجا که سنین کودکی و نوجوانی نیز حساس‌ترین سن تعلیم و تربیت محسوب می‌شود ، تماشای تلویزیون بر روح و روان آنها تاثیر می‌گذارد، اما والدین نباید کودک را آزاد بگذارند تا همه برنامه‌های تلویزیون را تماشا کند و در واقع باید این کار را به نحو مطلوب مدیریت کنند . 

آیا شما هم در مورد زمانی که کودکان برای تماشای برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای صرف می‌کنند نگران هستید؟

اگر چه بعضی از برنامه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌کنند مفید و آموزنده است، اما برخی از برنامه‌ها برای کودک غیر مفید است و نیازی نیست که کودک آن برنامه‌ها را ببیند.

آیا می‌دانید تماشای بیش از حد برنامه‌های تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای چه تاثیراتی روی کودک دلبندتان می‌گذارد؟

 

اضافه‌وزن

کودکانی که بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند یا مشغول بازی با رایانه می‌شوند، بتدریج دچار اضافه‌وزن شده و در نتیجه چاق می‌شوند.

 

بی‌نظمی در خواب

کودکانی که بیشتر وقت خود را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا دیر وقت بیدار بمانند و برنامه‌های تلویزیون را ببینند یا با رایانه بازی کنند. در نتیجه شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند و دیر هم از خواب بیدار می‌شوند.

 

مشکلات اخلاقی

کودکانی که بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند یا سرگرم بازی با رایانه می‌شوند، هم به لحاظ روحی- روانی و هم اخلاقی، بیشتر از کودکانی که بندرت تلویزیون تماشا می‌کنند، دچار مشکلات اخلاقی می‌شوند حتی ممکن است گستاخی کنند و بچه‌های دیگر را مورد آزار و اذیت قرار دهند. زیرا نمایش برخی فیلم‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای مناسب با سن آنها نیست.

 

افت تحصیلی

کودکانی که در اتاقشان تلویزیون یا رایانه دارند، تکالیف مدرسه خود را درست و کامل انجام نمی‌دهند، زیرا آنها بیشتر وقت خود را صرف دیدن برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند، در نتیجه دچار افت تحصیلی می‌شوند، اما کودکانی که در اتاقشان تلویزیون یا رایانه ندارند، تکالیف‌شان را بهتر و کامل‌تر انجام می‌دهند.

 

رفتارهای خشونت‌آمیز

کودکانی که فیلم‌های خشونت‌آمیز و محرک را در تلویزیون یا سینما و... تماشا می‌کنند، ممکن است تحت تاثیر این‌گونه فیلم‌ها قرار بگیرند و رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود بروز بدهند.

البته در برخی از بازی‌های رایانه‌ای هم اعمال خشونت‌آمیز وجود دارد. در نتیجه دیدن این‌گونه فیلم‌ها و بازی‌ها، روح حساس و لطیف کودک را شدیدا تحریک کرده و کودک نیز باور می‌کند که اعمال خشونت‌آمیز، هم بخشی از زندگی است و هم راهکاری برای حل مشکلات.

با وجود این به والدین توصیه می‌کنیم که تحت هیچ عنوانی اجازه ندهند کودکشان فیلم‌ها یا بازی‌های خشونت‌آمیز تماشا کند.

 

کم‌شدن بازی‌های گروهی

کودکانی که بیش از حد برنامه‌های تلویزیون تماشا می‌کنند یا به طور پیوسته با رایانه بازی می‌کنند. ممکن است بندرت به بازی‌های جمعی یا فعالیت‌های گروهی روی آورند. چگونه می‌توانیم مدت زمان تماشای برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای را کم کنیم؟

 

خاموش‌ کردن تلویزیون

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود، تا کودک به دیدن برنامه‌های تلویزیون عادت کند این است که تلویزیون به طور شبانه‌روز روشن باشد. اگر به طور جدی تلویزیون تماشا نمی‌کنید بهتر است، آن را خاموش کنید.

کودکانی که در اتاقشان تلویزیون یا رایانه دارند، بیشتر از کودکان دیگر از تلویزیون یا رایانه استفاده می‌کنند. حتی ممکن است برنامه‌ها یا بازی‌هایی را ببینند که مناسب سن‌شان نیست. پس بهتر است تلویزیون یا رایانه را از اتاق کودکان خارج کنید.

 

هرگز جلوی تلویزیون غذا نخورید

هیچ‌گاه به کودکان اجازه ندهید هنگامی که تلویزیون روشن است غذا یا هر خوراکی دیگری را بخورند، زیرا ممکن است متوجه نشود که چقدر غذا خورده و دچار اضافه‌وزن شود یا ممکن است به دیدن برنامه‌های تلویزیون عادت کنند. بنابراین جلوی تلویزیون چیزی نخورید.

 

انجام تکالیف مدرسه

وقتی که بچه‌ها به مدرسه می‌روند زمان بیکاری آنها محدود می‌شود. پس هیچ‌گاه به بچه‌ها اجازه ندهید همه وقت خودشان را صرف تماشای تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای بکنند.

بهتر است به آنها بگویید اول تکالیف‌شان را انجام بدهند بعد برنامه‌هایی را که مناسب سن‌شان است را تماشا کنند.

از دوران کودکی به بچه‌ها اجازه ندهید بیش از حد تلویزیون تماشا کنند، زیرا دوران کودکی حساس‌ترین دوران تعلیم و تربیت می‌باشد. کودکان را تشویق کنید بهجای این‌که به طور پیوسته تلویزیون تماشا کنند، کتاب بخوانند یا ورزش کنند یا با دوستان خود بازی کنند...

 

ارائه الگوی مناسب

بچه‌ها همیشه از پدر و مادرشان تقلید می‌کنند و آنها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. وقتی که والدین بیشتر وقت خود را صرف دیدن برنامه‌های تلویزیون می‌کنند، بچه‌ها هم از آنها تقلید کرده و بیشتر وقتشان را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند.

 

جمع‌کردن تلویزیون و رایانه برای مدت کوتاهی

اگر دیدن برخی از برنامه‌های تلویزیون باعث اضطراب و نگرانی شما در خانواده شده است و نمی‌خواهید کودک برخی از برنامه‌ها را ببیند (مثل برنامه‌های خشونت‌آمیز) می‌توانید برای مدت کوتاهی تلویزیون یا رایانه را جمع کنید یا می‌توانید یک روز در هفته را برای کودکتان مشخص کنید تا برنامه‌هایی را که متناسب با سن خودش است ببیند. یا می‌توانید برای تلویزیون یا رایانه رمز بگذارید تا کودک نتواند هر برنامه‌ای را که خواست ببیند.

 

دیدن تلویزیون در حد معمول

تا جایی که امکان دارد به بچه‌ها اجازه ندهید تمام وقت خود را صرف دیدن برنامه‌های تلویزیون بکنند، بلکه یک‌بار هم برنامه‌ریزی کنید، بچه‌ها را به سینما یا تئاتر ببرید یا یک زمان خاصی را برای کودک مشخص کنید تا برنامه‌هایی که مناسب سن خودش است را ببیند.

والدین بهتر است به جای عصبانی‌شدن و کانال عوض‌کردن سعی کنند، از برنامه‌های تلویزیون که در طول هفته پخش می‌شود فهرستی را تهیه کنند، سپس برنامه‌هایی که مناسب با سن کودک است را انتخاب کنند و به دیوار اتاق‌اش بزنند تا کودک بداند چه زمانی می‌تواند تلویزیون ببیند. البته برای این‌که بدانید کودک چه برنامه‌ای را می‌تواند ببیند، با یک مشاور صحبت کنید.

 

با بچه‌ها تلویزیون تماشا کنید

خوب است که والدین با بچه‌ها تلویزیون تماشا کنند و سپس درباره اتفاقاتی که در فیلم افتاده است با کودک صحبت و نظر او را جویا شوند.

برنامه‌های تلویزیون را ضبط کنید و بعد به اتفاق بچه‌ها تماشا کنید از این طریق شما می‌توانید فیلم را عقب جلو کنید یا زمانی که می‌خواهید درباره موضوع یا صحنه‌ای از فیلم صحبت کنید دکمه متوقف را بزنید و با کودک درباره آن موضوع یا صحنه صحبت کنید. مثلا درباره ارزش‌های خانواده یا این‌که خشونت کار بدی است.