بهترین پستانک نوزاد و کودک

بهترین پستانک نوزاد و کودک

0 دیدگاه 31 خرداد 1399 چاپ خبر بازدید: 126777
پستانک ها مانند یک معجزه برای مادران به نظر می رسند. بسیاری از نوزادان به سادگی و به سرعت با پستانک آرام شده و گریه کردن را متوقف می کند.

گهوارکاین وسیله برای زمانی که نوزاد شما به مکیدن چیزی نیاز دارد اما هنوز یاد نگرفته که چگونه انگشت خود را در دهانش ببرد و بمکد، بسیار کاربردی است. اما برخی از مشکلات احتمالی وجود دارد که باید قبل از عادت دادن کودک به پستانک از آن ها آگاه شوید. در این مطلب آن چه در مورد دادن پستانک به کودک خود باید بدانید را به طور خلاصه گردآوری کرده ایم.

آیا باید به کودک خود پستانک بدهید؟

   بله! شما باید حتما سعی کنید فرزند خود را به پستانک عادت دهید. هنگامی کودک سر و صدا یا گریه می کند و یا برای خوابیدن به کمک نیاز دارد، استفاده از پستانک می تواند راهکار مناسبی باشد. همچنین اگر فرزندتان در مطب پزشک بی قراری کرد می توانید از پستانک برای آرام کردن او استفاده کنید.

برخی از کودکان نیز ممکن است به پستانک علاقه و تمایلی نشان ندهند. خصوصا اگر قبل از آشنایی با پستانک، به مکیدن انگشتان خود عادت کرده باشند. بنابراین ابتدا مزایا و معایب پستانک را خوب بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید که از آن برای نوزاد خود استفاده کنید یا خیر.

چه موقع باید پستانک را به کودک خود معرفی کنید؟

   بهتر است قبل از دادن پستانک به نوزاد ابتدا مطمئن شوید که او به خوردن شیر مادر عادت کرده است. (حدود سه یا چهار هفتگی نوزاد زمان مناسبی است.) دلیل این امر این است که مکانیزم مکیدن شیر مادر با مکانیزمی که برای مکیدن پستانک استفاده می شود متفاوت است.

 

مضرات و فواید استفاده از پستانک

   آیا باید بلافاصله پس از شنیدن اولین سر و صدا و گریه، به کودک خود پستانک بدهید؟ در ادامه برخی از جوانب مثبت و منفی پستانک که باید در نظر بگیرید را گردآوری کرده ایم:

فواید پستانک

پستانک می تواند جان کودک شما را نجات دهد

   تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پستانک می تواند در کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) موثر باشد. مکیدن پستانک باعث می شود که فضایی برای رفت و آمد هوا در اطراف دهان و بینی کودک باز بماند و کودک اکسیژن کافی دریافت کند.

پستانک تحت کنترل شما است

   گاهی اوقات نوزاد شما دوست دارد چیزی را بمکد. در این شرایط شما می توانید از پستانک استفاده کنید و از این طریق موجب آرام شدن کودک خود شوید. علاوه بر آن، بر خلاف انگشت شست که تحت کنترل خود نوزاد است، برای پستانک شما تصمیم می گیرید که چه هنگام، وقت آن رسیده است که کودک از مکیدن دست بردارد و در آن زمان پستانک را از دهان او خارج می کنید. البته گاهی نیز ممکن است نوزادتان از این اقدام شما ناراحت شده و حتی با شما دعوا کند! اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته می توان گفت که مکیدن انگشت های دست یا پا عادت سخت تری است و ترک آن نیز دشوارتر از عادت به پستانک است.

پستانک می تواند در شرایط خاص، به عنوان عاملی برای پرت کردن حواس نوزاد استفاده شود

   در سفر با هواپیما ممکن است گوش های کودک شما سنگین شده یا صدایی در آن بپیچد و باعث بی قراری او شود؛ در این صورت می توانید به او پستانک دهید تا با مکیدن آن سرگرم شود. همچنین هنگامی که نوزاد را برای واکسن زدن و معاینه به مطب پزشک می برید، می توانید با استفاده از پستانک حواس او را پرت کرده و او را آرام کنید. بسیاری از پدر و مادرها از پستانک به عنوان وسیله ای که خیلی سریع کودک در حال گریه را ساکت می کند، استفاده می کنند.

پستانک می تواند به نوزاد شما یاد دهد که خودش بخوابد

   به کمک پستانک می توانید کودک خود را سریع تر و راحت تر بخوابانید. نوزاد با مکیدن پستانک خواب آرام و عمیقی خواهد داشت.

 

مضرات پستانک

کودک شما ممکن است به پستانک وابسته شود

   اگر فرزند شما به استفاده از پستانک عادت کند، به سختی می توانید او را متقاعد کنید که این عادت را ترک کند. به ویژه اگر کودکی انعطاف ناپذیر، سر سخت و لجباز باشد، این کار دشوارتر نیز خواهد شد.

استفاده از پستانک می تواند به عادت بدی برای شما نیز تبدیل شود

   اگر عادت کنید بلافاصله پس از شنیدن صدای گریه و ناله کودک به او پستانک بدهید، ممکن است دلیل واقعی گریه کردن او را متوجه نشوید؛ احتمال دارد کودک شما به تعویض پوشک نیاز داشته باشد یا به خاطر احساس درد در شکم گریه کند. این کار شما باعث می شود که او تنها با قرار دادن چیزی در دهان خود خوشحال شود و هیچ راه دیگری برای آرام کردن او نداشته باشید.

کودکانی که مرتبا از پستانک برای خوابیدن استفاده می کنند، ممکن است یاد نگیرند که چگونه به تنهایی و بدون آن بخوابند

   ممکن است در نیمه های شب و هنگامی که نوزاد خواب است، پستانک از دهان او بیرون بیفتد ؛ از آن جایی که او به مکیدن پستانک هنگام خواب عادت کرده، در چنین شرایطی بیدار می شود و گریه می کند. بنابراین شما یا همسرتان باید هر بار بیدار شده و دوباره پستانک را در دهان او قرار دهید تا آرام شده و بخوابد. البته هر چند که این مسئله اتفاق ناخوشایندی است، اما تاثیرات مثبتی که این اتفاق دارد، بسیار بیشتر از معایب آن بوده و به همین دلیل خانواده ها طرفدار استفاده از پستانک برای فرزند خود هستند؛ زیرا علاوه بر این که خواب ایمنی را برای کودک به همراه داشته، مانع از خفگی نوزاد در خواب شده و تنفس را برای او بهبود می بخشد، می تواند به نوزادان کمک کند که خودشان را آرام کنند و بهتر بخوابند.

استفاده از پستانک ممکن است خطر عفونت گوش را افزایش دهند

   البته این مسئله تا شش ماهگی نوزاد و تا زمانی که خطری برای کودک نداشته باشد و عفونت در کم ترین حد خود باشد اتفاق نگران کننده و خطرناکی نخواهد بود.

 

بهترین برندهای پستانک

   انواع مختلفی از پستانک با برندهای گوناگون وجود دارد و این که تشخیص دهید کودک شما کدام یک را ترجیح می دهد، کار دشواری است. در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه از برندهای مطرح و باکیفیت پستانک می پردازیم.

پستانک فیلیپس اَوِنت (Philips Avent Soothie Pacifier)

 

   از این پستانک های سیلیکونی و نرم پزشکی، در اکثر بیمارستان ها استفاده می شود. نوک گرد آن به شکلی است که فرقی نمی کند فرزند شما از چه سمتی آن را بمکد. (یعنی نیاز نیست آن را بچرخانید و در وضعیت درست قرار دهید.) شما می توانید به سادگی آن را در ماشین ظرف شویی یا دستگاه استریل کننده ضد عفونی کنید و تمیز کردن آن خطری ندارد. این پستانک ها با توجه به کیفیت شان، قیمت مناسبی دارند. برای خرید پستانک نوزاد از فروشگاه گهوارک کلیک کنید.

پستانک دکتر براون (Dr. Brown's One-Piece Silicone Pacifier)

 

   اگر شیشه شیر دکتر براون را دارید، ابتدا این پستانک را امتحان کنید. به این ترتیب کودک شما با شکل آن آشنا خواهد شد. از آن جا که این پستانک ها 100 درصد سیلیکونی بوده و ساختاری یک تکه دارند، نرم و با دوام بوده و برای نوزاد شما بی خطر هستند. برای تنفس راحت تر، پوشش محافظ آن در زیر بینی نوزاد شما قرار می گیرد. این پستانک ها را می توانید در ماشین ظرف شویی بشویید. برای خرید پستانک نوزاد از فروشگاه گهوارک کلیک کنید.

پستانک ارتودنتیک مَم (Mam Orthodontic Pacifier)

 

   پستانک مَم یک پستانک فوق العاده کوچک و سبک است که به طور خاص برای نوزادان تازه متولد شده تولید شده است. این پستانک ها دارای یک سطح ضد لغزش بوده و این به نگه داشتن پستانک در دهان نوزاد و سر نخوردن آن ویژگی کمک می کند. تنها ایراد این پستانک ها این است که دسته ندارند و شما نمی توانید برای آن ها از گیره پستانک استفاده کنید. برای خرید پستانک نوزاد از فروشگاه گهوارک کلیک کنید.

پستانک وی کر (Wee Care)

 

   این پستانک ها نیز از مواد سیلیکونی و نرم ساخته شده اند و طراحی شکل و سایز آن ها به گونه ای است که برای کودک تازه متولد شده بسیار مناسب هستند. شما می توانید پستانک های وی کر را قبل از استفاده با آب گرم و صابون بشویید. برای خرید پستانک نوزاد از فروشگاه گهوارک کلیک کنید.

چند نکته دیگر در مورد پستانک

نکته 1 ) پستانک (پستونک )میتواند باعث آرامش کودک شود زیرا مکیدن باعث آرامش نوزاد میوشد 

نکته 2 ) پستانک را همراه با شیردهی نوزاد به او معرفی کنید تا برای از شیر گرفتن نوزاد راحت تر باشید . البته این اطمینان را به او بدهید که این جایگزین نیست .

نکته 3 ) آیا پستانک یا پستونک روی دندان های نوزاد و کودک تاثیر منفی میگذارد ؟ اگر پستانک بسیار استفاده شود و پستانک مناسبی نباشد بله میتواند روی دندان تاثیر بگذارد . بهتر است حداکثر 6 ساعت در روز  بیشتر از پستانک استفاده نشود . 

نکته 4 ) پستانک میتواند تسکین دهنده درد باشد . تحقیقات بسیاری نشان داده است که میکیدن باعث آرامش کودک میشود . در هنگام درد و دندان در آوردن میتوان از آن کمک گرفت . 

نکته 5 ) پستانک در هنگام خوابیدن ضرری برای نوزاد شما ندارد اما آن را شانشین آرامش و تغذیه کودک قرار ندهید .

نکته 6 ) پستانک های ارتودنسی برای کودکانی که در حال در آوردن دندان هستند مناسب است و بهتر است استفاده شود تا دندان های آن ها آسیبی نبیند .

 نکته 7 ) پستانک به خوابیدن کودک کمک میکند و باعث میشود کودک سریعتر به خواب برود . اگر پستانک از دهان کودک افتاد در صورتی که با گریه همراه نباشد لازم نیست دوباره آن را در دهانش قرار دهید .