چگونه یک نوزاد تازه متولد شده را حمام کنیم؟

چگونه یک نوزاد تازه متولد شده را حمام کنیم؟

0 دیدگاه 4 مرداد 1399 چاپ خبر بازدید: 2445
حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد مشکلاتی چون آسیب به پوست نوزاد، کاهش درجه حرارت بدن نوزاد و آسیب های ناشی از استتفاده از مواد شیمیایی چون صابون و شامپو را به همراه دارد. به همین دلیل باید به توصیه های پزشکی که در این باره شده است توجه کنید.

 در برخی از مناطق، نوزاد را بلافاصله پس از تولد حمام می‏ دهند، این عمل، امروزه از نظر پزشکی قابل قبول نیست، زیرا حمام دادن نوزاد سبب بروز مشکلاتی می‏ شود مانند:

  •  کاهش درجه حرارت بدن نوزاد
  •  آسیب به پوست نوزاد
  •  آسیب‏ های ناشی از مواد شیمیایی موجود در صابون و شامپو

  توصیه ‏ها

  •   نوزادان کم وزن و بدحال نباید حمام داده شوند.
  •   کافی است پس از تولد، نوزاد با پارچه تمیزی خشک شود، اگر پوست او به مواد مدفوعی یا خون آغشته شده باشد، بهتر است پارچه تمیزی را با آب ولرم خیس کرده و قسمت های آلوده را با آن تمیز کنیم. در هر حال نباید کودک را حمام کرد.
  •   اگر در شرایطی باشیم که اصرار به حمام دادن نوزاد باشد باید حال عمومی نوزاد خوب و درجه حرارت بدنش ثابت باشد و حداقل 6 ساعت از تولدش گذشته باشد. آب مورد استفاده باید ولرم باشد. زیرا آب گرم سبب سوختگی و آب سرد سبب افت درجه حرارت بدن او می شود که می‏تواند منجر به مرگ او شود. هوای اتاق هم باید به اندازه کافی گرم باشد.

 

  •   از تمیز کردن چربی ‏های بدن نوزاد اجتناب کنید، زیرا این چربی ‏ها به عنوان محافظ پوست و یک پوشش ضد میکروبی عمل می‏ کنند و ظرف چند روز خود به خود تمیز می‏ شوند.
  •   پس از افتادن بند ناف، می توان نوزاد را استحمام کرد، نکاتی که در حمام دادن نوزاد توصیه می‏ شود عبارتند از:
  •   هوای حمام و اتاق گرم باشد، نباید نوزاد را در محلی که باز است یا هوا جریان دارد استحمام کرد.
  •   زمان شستشوی نوزاد کوتاه باشد، حمام ‏های طولانی می‏ توانند سبب کاهش حرارت بدن نوزاد و مشکلات تنفسی شود.
  •   آب ولرم باشد.
  •   از صابون و شامپوی نوزاد یا صابون‏ های ضعیف که اثر تحریکی کمتری دارند، استفاده شود.
  •   پس از استحمام، او را کاملاً خشک کرده و در اتاقی که هوای مناسب دارد از او مراقبت شود.

 چگونه یک نوزاد تازه متولد شده را حمام کنیم؟

  حمام کردن نوزاد اولین دغدغه شما بعد از تولد اوست به خصوص اگر هنوز بند ناف کودک بر ناف او باشد پس از همین ابتدا یاد بگیرید چگونه نوزاد نوزاد خود را حمام کنید. اگر شما در حال خواندن این بخش از نمناک هستید، دلیل این است که از خودتان پرسیده اید که چگونه نوزاد را حمام کنید .همه ما دوست داریم که تمیز باشیم، اما این روش در بزرگسالان نسبت به کودکان چند روزه بسیار متفاوت است اگر شک دارید که چگونه این لحظه ی زیبا را با کودک خود بگذرانید ، ما بهترین راهنمای شما خواهیم بود.

  با رعایت این نکات نوزاد خود را حمام کنید استحمام نوزادی که هنوز بند ناف دارد

  قبل از این هرگز به این فکر نکردیم که چگونه یک نوزاد تازه متولد شده ،را حمام کنیم و یا تمام چیز هایی که به آن مرتبط میشود هنگامی که افراد تازه پدر و مادر میشوند ، آنها تمایل دارند که کودک را هر روز در یک وان حمام، با استفاده از مواد شوینده خاص حمام کنند .راه های مبهمی برای شستن نوزاد وجود دارد ،که می تواند عواقب ناشی از آنرا بر روی فرزند ایجاد کند استفاده از شامپو یا صابون نامناسب و همچنین پاسخ دادن به تماس هنگام شستن کودک، دو کار اشتباهی هستند، که هر کسی می تواند هنگام شروع حمام کودک خود انجام دهد در اینجا توصیه هایی که باید در هنگام شستن نوزاد با بند ناف انجام دهید، و کاری ک باید انجام دهید تا بند ناف مدت زمان طولانی بر بدن کودک باقی نماند.
 
 

  حمام کردن نوزاد تازه متولد شده با هدف شستشوی بدن نوزاد

   مراحل حمام کردن نوزاد

   1.کودک را دو یا سه بار در هفته و با یک اسفنج خیس شده در آب گرم بشویید به این ترتیب، از سوختگی نوزاد خود جلوگیری خواهید کرد.اگر اغلب مواقع ،پوشک کودک را عوض کنید و او را با حوله های مرطوب تازه می کنید، دیگر لزومی ندارد که او را هرروز حمام کنید.
   2.حوله ای را زیر کودک بگذارید تا از سر خوردن و غوطه ور شدن تمام وسایل، در آب جلوگیری کنید و هنگام به اتمام رسیدن حمام، همیشه یک حوله خشک داشته باشید تا همه چیز را تمیز نگه دارید.از شامپو و صابونی استفاده کنید که سبب سوزش نوزاد نگردد .

   نحوه صحیح شستشو حمام نوزاد تازه متولد شده

   3.برای جلوگیری از رفتن هر نوع ماده ی خارجی در چشم کودک، دست، خود را روی پیشانی کودک قرار دهید تا از آن جلوگیری شود.
   4.به یاد داشته باشید که یک حوله نرم برای خشک کردن کودک خود داشته باشید.
   5.ترجیها اگر حوله، کلاه مانند باشد بهتر است بنابراین شما سر کودک را در دمای مطلوب نگه میدارید خوب است که حداقل سه تا حوله برای کودک داشته باشید.
   6.شما می توانید این حمام با اسفنج را در وان حمام خود و یا وان حمام پلاستیکی برای آسایش کودک انجام دهید ؛ به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب هایی در پشت کودک ،باید وان هم ارتفاع با شما باشد.
   7.اگر بند ناف خیس شده باشد، هیچ چیز جدی رخ نخواهد داد به راحتی با یک حوله نرم خشک کنید، و حمام کودک خود را ادامه دهید بهتر است بدانید که بند ناف کودک پس از3هفته بعد از تولد از ناف جدا خواهد شد.
   8.با کودک خود بسیار حساس برخورد کنید ، کودک خود را با حوله بپوشانید و هر قسمت از بدن را موقع شست و سو از حوله خارج کنید ؛ اگر زمان حمام برای کودک ناراحت کننده نیست، شما می توانید آن را به آرامی بدون داشتن یک حوله شستشو دهید.

  حمام کردن نوزاد بدون شستشوی قسمت بند ناف

  راه کار های زیر را برای حمام کردن کودک خود، در حالت بدون بند ناف در نظر بگیرید و آن را به بهترین نحو انجام دهید.
  •   آب گرم را در وان شستشو یا پلاستیکی قرار دهید.
  •   این دما، باید بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد باشد.
  •   مقداری از آب را، تا قفسه سینه کودک بریزید به طوری ک به قفسه سینه نرسد.
  •   شستن کودک خود از سر تا پا آغاز کنید در این ترتیب، شما از چسبیدن باکتری ها و ترشحات به کودک جلوگیری میکنید.
  •   به آرامی کودک را بچرخانید تا پشت و باسن او را بشویید ؛ به یاد داشته باشید که در این موقعیت، فرزند شما باید بر روی یک دست شما باشد تا از هر اتفاقی در حین شستن جلوگیری شود.

 نکات طلایی برای حمام کردن نوزاد

به یاد داشته باشید که:
  • برای خشک کردن گوشها از گوش پاک کن استفاده نشود.
  • 2 یا حداکثر 3 بارحمام در هفته و نیاز به استحمام روزانه ندارد.
  • زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد بین 5 تا 10 دقیقه است.
  • خشک بودن پوست نوزاد شما طبیعی است. با این حال خوب است که پس از حمام کردن بدن او را چرب کنید برای این کار می توانید از روغن بچه و روغن های مایع گیاهی خوراکی ( زیتون، بادام شیرین، آفتاب گردان و غیره) برای کاهش خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدنش و نرم کردن پوست صورت او استفاده کنید فقط باید مراقب باشید روغن وارد چشم و دهانش نشود. 
  توصیه هایی دیگر برای حمام کردن نوزاد
  •   لبخند بزنید و با او صحبت کنید .
  •   زمان حمام، یک لحظه شگفت انگیز بین شما و کودک شما است ؛ مطمئنا، کسی در درب حمام را میزند ، تلفن زنگ میخورد ویا مجبور به تغییر وضعیت خود به شرایط و وضعیت دیگری میشوید،اگر چنین است، یک حوله را روی کودک خود قرار دهید و آن را در هر کجا که میروید با خود ببرید شما هرگز نباید آن را تنها در وان بگذارید، زیرا اتفاقات ناگوار به آسانی اتفاق می افتد.