سرما خوردگی در شیرخواران

سرما خوردگی در شیرخواران

0 دیدگاه 15 فروردین 1400 چاپ خبر بازدید: 2365
سرما‏خوردگی شایع ‏ترین بیماری عفونی در شیرخواران است، ممکن است 5 تا 8 نوبت در سال تکرار شود. علایم کلی آن عبارتند از: تب، آبریزش بینی، ترشحات چشم‏ ها و سرفه ، بیماری معمولا ظرف 2 تا 3 روز خود به خود بهبود می یابد.

توصیه ‏ها

  • سرما‏خوردگی بیماری است که بدون درمان، خود به خود خوب می‏شود و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.
  • در طول بیماری دفعات تغذیه شیرخوار بیشتر شود.
  • در طول بیماری مایعات بیشتری به شیرخوار داده شود.
  • گرفتگی بینی ممکن است وجود داشته باشد که می‏تواند باعث اشکال در امر تغذیه کودک شود. در این حالت می توان از محلول آب نمکی که در داروخانه ‏ها به صورت قطره‏ های بینی موجود است استفاده کرد. قبل از تغذیه چند قطره در هر سوراخ بینی بچکانید.
  • از شربت­های سینه به ويژه ضد سرفه‏ ها استفاده نکنید، زیرا موثر نیستند.
  • اگر کودک تب داشته باشد توصیه‏ های زیر را مورد توجه قرار دهید:

- لباس‏های کودک را کمتر کنید، پوشاندن لباس‏های گرم و زیاد باعث تشدید تب می‏شود.

- در صورت تب شدید از استامینوفن استفاده کنید (10 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن کودک – هر 4 ساعت)

- در صورت عدم کاهش تب پاشویه توصیه می‏شود.

  

علائمی از سرماخوردگی در نوزادان که باید جدی گرفت 

سرما خوردگی، عفونتی ویروسی است که گلو و بینی نوزاد شما را درگیر میکند Y گرفتگی و آبریزش بینی از مشخصه های اصلی سرماخوردگی هستند.اغلب به دلیل اینکه بچه های بزرگ تری در اطراف نوزادان هستند، بنابراین آنها به طور ویژه ای در معرض سرما خوردگی قرار می گیرند.

 

همچنین هنوز سیستم ایمنی بدنشان در برابر عفونت های معمولی هم نیاز به رشد و پرورش دارد.در طول یک سال اول زندگی،بیشتر نوزادان نزدیک به هفت بار سرما میخورند حتی در صورت ماندن در مهدکودک ها ممکن است دفعات بیشتری سرما بخورند. 

درمان سرماخوردگی در نوزادان مثل فراهم کردن مایعات،مرطوب نگه داشتن هوا و کمک به آنها برای باز نگه داشتن مسیر تنفسی شان باعث تسکین علائم بیماری آنها میشود.نوزادان تازه متولد شده باید با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند، تا از عدم وجود بیماری هایی همچون خروسک،ذات الریه یا بیماری های جدی دیگر اطمینان حاصل شود.

  • توصیه‏ هایی در مورد پاشویه:
  • 1- پاشویه به معنی شستن پا نیست، چون در هنگام تب معمولا پاهای کودک سرد است و شستن پاها نه تنها سبب کاهش حرارت بدن او نمی‏شود بلکه سبب لرز هم می‏شود. مناطق پاشویه عبارتند از: پیشانی، سینه و شکم.
  • 2- از آب سرد استفاده نکنید، پارچه‏ای را با آب ولرم خیس کنید و هر چند دقیقه یک بار روی مناطق فوق بگذارید.
  • 3- افزودن الکل، نمک و... به آب بی‏ فایده و حتی خطرناک است و توصیه نمی‏شود.

در موارد زیر حتما با پزشک تماس بگیرید:

-  بی‏حالی شدید و شیر نخوردن

- تبی که بیش از سه روز طول بکشد

- تب بدون بقیه علایم سرماخوردگی

- تنگی نفس، تنفس تند، خس خس سینه و صدای تنفس خروسکی

- گریه و بی‏قراری شدید

  • تشنج

سرماخوردگی در نوزادان

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی، در ناحیه بینی و گلوی کودک شما است. سوزش و آبریزش بینی مهم ترین علائم سرماخوردگی است. نوزادان خیلی زود به سرماخوردگی مبتلا می شوند، چون سیستم دفاعی بدن آن ها هنوز توان مقابله با بسیاری از عفونت ها را ندارند. در سال اول زندگی، بیشتر نوزادان احتمال دارد تا هفت بار به سرماخوردگی مبتلا شوند. کودک زیر 2 یا 3 ماهگی در صورت سرماخوردگی باید توسط پزشک معاینه شود. پزشک می تواند به رد شرایط جدی تر کمک کرده و خیال شما را راحت کند.

درمان سرماخوردگی در نوزادان شامل تسکین علائم آن هاست، که می توان با راهکارهای مانند تأمین مایعات بدن آن ها، مرطوب نگه داشتن هوای اتاق و باز نگه داشتن سوراخ های بینی به بهبودی علائم آن ها کمک کرد. باید با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی در نوزادتان به پزشکتان مراجعه کنید تا از بروز سایر بیماری های جدی تر پیشگیری کنید. متوسط سرماخوردگی ممکن است 9 تا 10 روز ادامه داشته باشد. این دوره مدت زمانی است که آن ها علائم زیادی را نشان نمی دهند اما می توانند ویروس را انتقال دهند.