تب در شیرخواران

تب در شیرخواران

0 دیدگاه 15 فروردین 1400 چاپ خبر بازدید: 1700
منظور از تب، درجه حرارت بالای 37/8 درجه سانتی‏ گراد است که توسط دماسنج‏ های طبی اندازه ‏گیری می‏شود. گاهی پدر و مادر دست خود را روی بدن کودک گذاشته و بدن او را گرم احساس کرده و گمان می‏ برند تب دارد که نادرست است.

منظور از تب، درجه حرارت بالای 37/8 درجه سانتی‏ گراد است که توسط دماسنج‏ های طبی اندازه ‏گیری می‏شود. گاهی پدر و مادر دست خود را روی بدن کودک گذاشته و بدن او را گرم احساس کرده و گمان می‏برند تب دارد که نادرست است.

راه ‏های مختلفی برای اندازه‏ گیری درجه حرارت وجود دارد ولی راه خوب و بی‏ خطر و نسبتا دقیق که براحتی در خانه قابل انجام است اندازه‏ گیری حرارت زیر بغل می‏باشد. دما‏سنج‏ های نواری که روی پیشانی گذاشته می‏شوند هم قابل استفاده هستند.

 

  • توصیه ­ها
  • لباس و پوشش زیاد و گرم، بالا بردن درجه حرارت اتاق، نزدیکی به وسایل گرمازا مثل شوفاژ و نور خورشید می‏توانند باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن شوند. در صورت وجود این موارد برای رفع آنها اقدام کنید.
  • در مواردی که درجه حرارت بیشتر از 38 درجه سانتی‏گراد است، لباس کودک را کم کنید. در تب‏های بالاتر و مقاوم از پاشویه استفاده شود و با پزشک مشورت کنید.
  • تب بدون علایم سرماخوردگی می‏تواند نشانه بیماری‏های خطرناکی باشد که لازم است با پزشک مشورت شود.

علایم زیر همراه با تب باید جدی تلقی شوند و سریع به پزشک مراجعه شود:

بثورات پوستی، تنفس خروسکی، تنگی نفس، بی‏حالی، شیر نخوردن، بی‏قراری شدید و تشنج.

تب و علائم آن در کودک

بیشتر پزشکان توافق دارند که دمای طبیعی بدن برای یک کودک سالم کمتر از ۳۷/۸ درجۀ سانتی‌گراد است و اگر دمای بدن نوزاد یا کودک شیرخوار شما ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر باشد، او تب دارد. اندازه‌گیری دقیق درجه‌ حرارت مرکزی بدن کودک ممکن است با دماسنج‌های مختلفی مثل دماسنج گوشی و دماسنج دیجیتالی پیشانی توسط پزشک کودک انجام شود. اما گاهی راه‌های دیگری هم وجود دارد و در هر صورت، لازم است شما به پزشک کودک خودتان اعتماد کنید.

سن می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در وجود تب کودک باشد. به عبارت دیگر؛ تب در کودکان زیر سه ماه جدی‌تر است. رفتار کودک هم یک عامل مهم دیگر است، یعنی تبی که کودک را از بازی کردن و غذا خوردن به طور معمول بازنمی‌دارد، اغلب نمی‌تواند موضوع نگران‌کننده‌ای باشد. غیر از این موارد، بدن بچه‌های بزرگ‌تر بعد از بیدار شدن از یک چرت روزانه یا بعد از دویدن و بازی کردن ممکن است گرم‌تر باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که دمای بدن همۀ افراد، در اواخر بعدازظهر و اوایل شب افزایش و بین نیمۀ شب و صبح زود کاهش می‌یابد. در هر صورت اگر نگران هستید، درجه حرارت بدن کودک هرچه باشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید و از او برای معاینۀ کودکتان کمک بگیرید.