سوختگی در محل کهنه نوزاد

سوختگی در محل کهنه نوزاد

0 دیدگاه 21 فروردین 1400 چاپ خبر بازدید: 5268
امروزه خوشبختانه بیشتر نوزادان لاستیک می‏شوند، البته هنوز هم این تصور غلط که قنداق بهتر از لاستیک است در برخی خانواده‏ها وجود دارد.
ناحیه تناسلی شیرخوار به دلیل تماس با ادرار و مدفوع، گرما و رطوبت موضعی و اصطکاک پوست با کهنه و لاستیک در معرض آسیب سوختگی است، که به دلیل همراه بودن با خارش و سوزش می تواند باعث بی‏قراری و ناراحتی کودک شود.

سوختگی محل کهنه

 

امروزه خوشبختانه بیشتر نوزادان لاستیک می‏شوند، البته هنوز هم این تصور غلط که قنداق بهتر از لاستیک است در برخی خانواده ‏ها وجود دارد.

ناحیه تناسلی شیرخوار به دلیل تماس با ادرار و مدفوع، گرما و رطوبت موضعی و اصطکاک پوست با کهنه و لاستیک در معرض آسیب سوختگی است، که به دلیل همراه بودن با خارش و سوزش می تواند باعث بی‏قراری و ناراحتی کودک شود.

برای پیشگیری و کاهش شدت آسیب‏ های این نوع از سوختگی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • توصیه‏ ها
  • کهنه بچه را با فواصل زمانی کم تعویض کنید.
  • بعد از تعویض، کهنه را با آب ولرم بدون صابون یا با صابون ضعیف بچه بشویید و بعد حتما خشک کنید.
  • از کهنه‏ های نخی که آب را جذب می‏کنند و ضخامت زیادی دارند استفاده کنید، از به کارگیری کهنه ‏های پلاستیکی که جاذب رطوبت نیستند بپرهیزید.
  • روش شستن کهنه ‏ها:
  • ابتدا کهنه ‏ها را با آب ساده بشویید تا مدفوع و ادرار تمیز شود.
  • بعد با مواد پاک کننده ضعیف بشویید
  • بعد سه مرتبه با آب ساده شستشو دهید
  • بعد در هوای خشک و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.
  • استفاده از پماد ویتامین آ.د. یا پماد زينک اکسايد (Zinc Oxide) در پیشگیری و درمان موثر است.
  • در صورت بهبود نیافتن با پزشک مشورت کنید.

پوشک نوزاد را دیر عوض نکنید

باکتری موجود در مدفوع باعث شکستن اوره و در نتیجه موجب PH قلیایی و تحریک پوست می شود . برای آسیب ندیدن پوست کوک باید هنگامی که کودک مدفوع کرد، پوشک را فورا عوض کنیم تا پوست نوزاد همیشه خشک و تمیز بماند.علائمی سوختگی پوشک در نوزادان التهاب و قرمزی پوست و همچنین خشک یا مرطوب و جوش زدن پوست می باشد . در صورتی که سوختگی پای نوزاد درمان نشود می تواند به یک عفونت قارچ ی یا یک عفونت باکتریال تبدیل شود.

عفونتهای باکتریال معمولا موجب لکه های زرد رنگ نشت کننده یا لورکهای پر از چرک می گردد و عفونت های قارچی به صورت نقطه های قرمز رنگی آغاز می شوند که تکثیر شده به شکل یک لکه قرمز رنگ یک پارچه در می آیند .عفونت قارچی در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف میکنند شایعتر است .

اولین قدم برای درمان سوختگی پای نوزاد

مفید ترین و ساده ترین راه کنترل و درمان سوختگی پوشک نوزاد ، عوض کردن زود به زود پوشک نوزاد است ، اگر می خواهید نوزادتان دچار سوختگی ناشی از پوشک نشود ،به محض آن که کودک قضای حاجت کرد او را عوض کنید،بهتر است در هر بار عوض کردن نوزاد او را باز بگذارید تا از حساسیت ناحیه پوشک شده کم شود و کودک کمتر دچار سوختگی شود .

اهمیت درمان به موقع سوختگی پای نوزاد

والدین نباید سوختگی پای کودک را نادیده بگیرند زیرا عدم درمان به موقع این سوختگی ها عوارض جبران ناپذیری مانند احتمال ابتلا به عفونت های پوستی، ابتلا به قارچ و حساسیت های پیشرفته را به همراه دارد که در داز مدت می توانند تبدیل به زخم شوند. این عوارض با علائمی مانند التهاب، قرمزی، خارش ، بی تابی نوزاد ، درد و سوزش را به همراه دارد و معمولا درمان طولانی و طاقت فرسایی برای نوزاد و خانواده اش دارد.