فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد | گهوارک

فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد | گهوارک

0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 1787
شير مادر به تنهايي همه‌ي نيازهاي غذايي شيرخوار را تا پايان 6 ماهگي برآورده مي‌سازد. كودك را در برابر بيماري‌ها و عفونت‌ها مقاوم‌تر مي‌سازد.

فواید تغذیه با شیر مادر برای شیرخوار

 شیر مادر به‌تنهایی همهٔ نیازهای غذایی شیرخوار را تا پایان 6 ماهگی برآورده می‌سازد.

 کودک را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌سازد.

 به‌راحتی هضم می‌شود.

 به درمان بسیاری از بیماری‌های نوزاد کمک می‌کند.

 بهرهٔ هوشی نوزاد را بالا می‌برد.

 آلرژی و آسم، بدخیمی‌ها، سوءتغذیه، چاقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و... را کاهش می‌دهد. فواید شیر مادر برای نوزادان   benefits of  breast feeding in infant   سال‌هاست که موردتوجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. اگر در این فکر بودید که به نوزاد تازه متولدشده خود شیر مادر ندهید، احتمالاً در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید.

فواید شیر مادر

 

این تصمیمی است که کاملاً مربوط به شخص شماست. قبل از تصمیم‌گیری بهتر است تمامی مزایا و تأثیرات شیر مادر بر روی نوزاد را برای شما مرور کنیم. شیر مادر تغذیه بهینه‌ای برای نوزادان فراهم می‌کند. از مقدار مناسب مواد مغذی برخوردار است، به‌راحتی هضم می‌شود و به‌راحتی در دسترس است.

 فواید شیردهی برای کودک شما چیست؟

شیر مادر بهترین، مفیدترین و تأثیرگذارترین ماده غذایی برای کودک شماست.

کودک شما از راههای مختلفی از شیر شما سود می‌برد.

فواید و تأثیرات شیردهی بر سلامت نوزاد

شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد از او محافظت می‌کند. شیر مادر مملو از ترکیبات زنده ازجمله سلول‌های بنیادی، گلبول‌های سفید و باکتری‌های مفید و همچنین سایر مؤلفه‌های فعال زیستی مانند آنتی‌بادی‌ها، آنزیم‌ها و هورمون‌ها است که همگی به مبارزه با عفونت، جلوگیری از بیماری و همچنین در رشد طبیعی نوزاد تأثیر بسزایی دارد.

نوزادانی که به‌طور انحصاری در شش ماه اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از سایر نوزادان از بیماری‌های گوارشی (مشکلات معده و روده)، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت گوش و قفسه سینه رنج می‌برند.

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به نوزاد شما در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند، که در ماه‌های اولیه بسیار مهم است.

این خصوصاً در مورد آغوز یا همان شیر اول صدق می‌کند. آغوز مقادیر زیادی  و همچنین چندین پادتن دیگر را فراهم می‌کند. هنگامی‌که در معرض ویروس یا باکتری قرار دارید، بدن شما شروع به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌کند که بعد از مدتی به داخل شیر می‌روند.

شاید شنیده باشید نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند مدت‌زمان بیشتری می‌خوابند، اما به نظر می‌رسد این‌یک باور غلط است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر و یا شیر خشک به یک اندازه احتمال دارد که در طول شب از گرسنگی بیدارشوند. اما تفاوت در این است که نوزادان با شیر مادر زودتر به خواب می‌روند و این موضوع یکی از مهم‌ترین فواید شیر مادر است.

 تأثیر شیر مادر روی خواب نوزاد

تغذیه با شیر مادر در شرایطی که کودک شما مریض یا ناراحت است او را آرام می‌کند، و نباید آن را به‌عنوان یک مزیت مهم دست‌کم گرفت. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند که شیردهی باعث کاهش گریه می‌شود و در صورت واکسیناسیون نوزادان آن‌ها را تسکین می‌دهد. شیرخواران (شیر مادر) دارای سطح لاکتوباسیل هستند که به‌طورمعمول 10 برابر بیشتر از شیرخواران تغذیه‌شده با شیر خشک است. هم وجود لاکتوباسیل ها و هم عمل لاکتوفرین ها و لیزوزوم ها با محدود کردن رشد باکتری‌های ناسالم در روده به محافظت از نوزاد کمک می‌کند.

 شیر مادر به‌طور خاص رشد نوعی باکتری را تشویق می‌کند، که باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند بسیاری از باکتری‌های گرم منفی و انگل‌ها را مهار کنند. در حقیقت، تفاوت چشمگیر بین باکتری‌های موجود در روده نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر و نوزادان تغذیه‌شده با شیر خشک وجود دارد. اکسی توسین که هنگام تغذیه شیر مادر در بدن کودک ایجاد می‌شود، باعث می‌شود که بعد از شیر خوردن احساس خواب‌آلودگی داشته باشد. و سایر هورمون‌های موجود در شیر مادر به کودک شما کمک می‌کند تا الگوی خواب منظمی پیدا کند.

مزایای مادام‌العمر تغذیه با شیر مادر برای نوزادان

تغذیه با شیر مادر فقط شش ماه اول به نفع کودک شما نیست. هر چه بیشتر به این روند ادامه دهد، مزایا و فواید بیشتری شامل حال او می‌شود. در هر نوبت شیردهی سطح اکسی توسین یا همان هورمون عشق در بدن هر دو شما بالا می‌رود و باعث تشویق و استحکام پیوند بین مادر و کودک می‌شود.

این امر می‌تواند یک‌پایه محکم برای روابط آینده باشد و حتی ممکن است کمی به فرزندتان کمک کند تا در مراحل بعدی زندگی با استرس مقابله کند. از فواید شیر مادر  همین بس که باعث افزایش وزن سالم در نوزاد می‌شود. تغذیه با شیر مادر باعث افزایش وزن سالم و جلوگیری از چاقی کودکان می‌شود. یک منبع معتبر از مطالعه نشان داد که شیردهی بیش از 4 ماه باعث کاهش احتمال ابتلای کودک به‌اضافه وزن و چاقی می‌شود.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند در بدن خود لپتین بیشتری نسبت به نوزادان با شیر خشک دارند.

لپتین یک هورمون اصلی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند میزان مصرف شیر خود را تنظیم می‌کنند. آن‌ها فقط تا زمانی که گرسنه هستند به شیر خوردن ادامه می‌دهند، و این روند به آن‌ها در ایجاد الگوهای غذایی سالم کمک می‌کند. فواید شیر مادر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. شیر مادر شیرین و خامه‌ای است، طعمی که بسیار متفاوت است و احتمالاً بهتر از شیرخشک است. همچنین طعم غذاهایی که می‌خورید به کودک شما منتقل می‌شود که می‌تواند از همان ابتدا رژیم غذایی آنها را متنوع کند. همچنین می‌تواند برای کودک شما دلگرم‌کننده باشد. کودکی که ترسیده، آسیب‌دیده یا بیمار است را می‌توان با تغذیه با شیر مادر به حالت آرامش و آسایش رساند.

فواید شیر مادر برای نوزاد

 

معایب استفاده از شیر خشک

در پیوند رابطه احساسی بین مادر و کودک اختلال ایجاد می‌کند.

ایجاد اختلال درروند طبیعی دستگاه گوارشی

حساس شدن سیستم تنفسی نوزاد و افزایش امکان ابتلای نوزاد به عفونت‌های تنفسی

سوءتغذیه؛ کمبود ویتامین A

حساسیت بیشتر و به وجود آمدن مقاومت در نوزاد در برابر شیر مادر

افزایش خطر برخی از بیماری‌های مزمن

چاقی

نمرات پایین‌تر در تست‌های هوش در نوجوانی و بزرگ‌سالی

ممکن است مادر به‌طور ناخواسته زودتر باردار شود.

افزایش خطر کم‌خونی، سرطان تخمدان و سرطان پستان در مادر.

قطعاً شیر خشک هرگز نمی‌تواند فواید شیر مادر را داشته و جایگزین مناسبی برای آن باشد.

فواید شیردهی طبیعی

فواید شیر مادر به شرح ذیل می‌باشد:

مراحل هضم غذا در کودک شما راحت‌تر است.

نیازی به تهیه و آماده کردن از قبل ندارد.

همیشه در دسترس است.

تغذیه با شیر مادر می‌تواند مانع از بازگشت دوره (عادت ماهیانه) شما به مدت 3-6 ماه یا حتی بیشتر شود. به‌طورمعمول، قاعدگی تقریباً یک ماه پس از قطع تغذیه انحصاری با شیر مادر برمی‌گردد. شیر مادر دارای تمام مواد مغذی، کالری و مایعاتی است که کودک شما برای سالم بودن نیاز دارد. شیر مادر دارای فاکتورهای رشدی است که بهترین حالت رشد اعضای بدن کودک شمارا تضمین می‌کند. این ماده حاوی بسیاری از فرمول‌ها است که کودک شمارا از بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند. در حقیقت، نوزادان شیرده کمتر احتمال دارد که دچار بیماری‌های زیر شوند:

عفونت گوش، اسهال پنومونی، خس‌خس و برونشیولیت، سایر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مانند مننژیت تحقیقات همچنین حاکی از آن است که تغذیه با شیر مادر می‌تواند در برابر چاقی ناگهانی نوزادان، دیابت، آسم، اگزما، کولیت و برخی از سرطان‌ها محافظت کند.

سازمان بهداشت جهانی (Who) و یونیسف به مادران توصیه می‌کنند که تحت هر شرایطی حداقل به مدت شش ماه اول زندگی فرزند خود شیردهی انحصاری خود را تأمین و ادامه دهند.