اهمیت توجه به بهداشت روانی کودکان | گهوارک

اهمیت توجه به بهداشت روانی کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 4 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 3633
بهداشت روانی کودکان
تعريف: سلامت یا بهداشت روان عبارت از نحوه تفکر ، احساس و عملکرد ما به منظور رویارویی با موقعیت های زندگی است.
بهداشت روان در بردارنده نوع نگاه ما به خودمان ، زندگی مان و افرادی است که آنها را می شناسیم و به آنها علاقمندیم. همچنین به تعیین اینکه چطور استرس را کنترل کنیم...

بهداشت روانی کودکان

تعريف: سلامت یا بهداشت روان عبارت از نحوه تفکر ، احساس و عملکرد ما به منظور رویارویی با موقعیت های زندگی است.
بهداشت روان در بردارنده نوع نگاه ما به خودمان ، زندگی مان و افرادی است که آنها را می شناسیم و به آنها علاقمندیم. همچنین به تعیین اینکه چطور استرس را کنترل کنیم ، با دیگران ارتباط برقرار سازیم ، گزینه های خود را ارزیابی کنیم و انتخاب نماییم، کمک می کند.سلامت روان هم مانند سلامت جسم در هر مرحله ای از زندگی حائز اهمیت است.

بهداشت روان و مشکلات :

مشکلات مربوط به سلامت روان را همیشه نمی توان دید اما علائم قابل تشخیص هستند. این مشکلات را می توان تشخیص داد بدلیل اینکه متخصصین بهداشت روان با این علائم و بیماری های مربوط به آنها آشنایی دارند.
برخی از این مشكلات عبارتند از: افسردگی ، اضطراب ، مشکلات خوردن ، نقص توجه و اختلالات بیش فعالی.
بسیاری از جوانان مبتلا به مشکلات روحی روانی کمکی دریافت نمی کنند.کودکان و نوجوانان زیادی هستند که از دوره های استرس هیجانی رنج می برند که با درمان کوتاه مدت رو به بهبود می گذارند اما آن مشکلات الزاما منجر به آنچه تحت عنوان مشکلات بهداشت روان نام دارند ، نمی شوند. اندوه ناشی ازدست دادن یک عزیز مثالی در این مورد است.
بهداشت روانی هیچ ارتباطی با بهره هوشی كودك ندارد. کودکان با یا بدون مشکلات بهداشت روانی IQ متفاوتی دارند.آموزش خاص یکی از سرویس های حمایتی است که مدارس برای کمک به رویارویی با نیازهای منحصر به فرد کودکان و نوجوانانی که انواع مختلفی از مشکلات بهداشت روان را دارند ، فراهم می کنند.نه هر فردی که تحت آموزش خاص قرار دارد مشکل سلامت روان دارد و نه اینکه هر کودک و نوجوان دارای یک مشکل سلامت روان از آموزش ویژه برخوردار است.

اختلالات هیجانی جدی:

اختلالات هیجانی جدی برای کودکان و نوجوانان به مشکلات سلامت روان اشاره میکند که به شدت زندگی روزانه و عملکرد آنها را در خانه ، مدرسه و یا در جامعه دچار اختلال می کند. بدون کمک ، چنین مشکلاتی ممکن است منجر به افت تحصیلی ، تمایل به مواد مخدر و الکل ، ناسازگاری در خانواده ، یا حتی خود کشی شود.

عوامل:

والدين همه علل مشکلات سلامت روان در جوانان را نمی شناسند. محیط و ساختار بیولوژیک فرد در این امر دخالت دارد.از جمله علل بیولوژیک می توان به ژنتیک ، عدم تعادلات شیمیایی و صدمه به سیستم اعصاب مرکزی اشاره کرد. این عوامل در علم پزشکی تحت عنوان اختلالات نوروبیولوژیک نامیده می شوند. بسیاری از عوامل محیطی می توانند کودکان را در معرض خطر قرار دهند. برای مثال کودکانی که با خشونت ، سوء استفاده ، مسامحه ، یا مرگ عزیزان ، طلاق و یا روابط از هم گسیخته مواجه می شوند ، بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان قرار دارند. طرد شدن بعلت نژاد ، جنسیت ، مذهب یا فقر نيز برخي از ريسك فاكتورها به شمار مي آيند.