نحوه ی گرفتن آروغ بعد از شیردهی و بهداشت پستان

نحوه ی گرفتن آروغ بعد از شیردهی و بهداشت پستان

0 دیدگاه 25 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 2852
بهتر است پس از هر بار شيردهي يك قطره از شير خود را روي نوك پستان باقي بگذاريد تا در معرض هوا خشك شود؛ از سينه­ بندهاي نخي و آزاد استفاده كنيد. با مشاهده نقاط سفيدرنگ همراه با درد و سوزش در نوك يا هاله پستان و يا در دهان شيرخوار، به مراكز درماني مراجعه كنيد.

بهداشت پستان 

از مواد شوینده برای شستن پستان‌ها استفاده نکنید (این مواد محرک هستند و ممکن است به بافت پستان آسیب وارد کنند.) شست و شوی پستان‌ها با آب در روز کفایت می‌کند. بهتر است پس از هر بار شیردهی یک قطره از شیر خود را روی نوک پستان باقی بگذارید تا در معرض هوا خشک شود. از سینه‌بندهای نخی و آزاد استفاده کنید. با مشاهده نقاط سفیدرنگ همراه با درد و سوزش در نوک یا هاله پستان و یا در دهان شیرخوار، به مراکز درمانی مراجعه کنید. توجه داشته باشید بزرگی و کوچکی پستان‌ها نقشی در میزان تولید شیر ندارند.

 

بهداشت پستان, مصرف دارو همزمان, بیماری کودکان,

مصرف دارو در زمان شیردهی 

بسیاری از داروها در شیر ترشح می‌شوند و به نوزاد شیرخوار منتقل می‌شوند. به همین دلیل، قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین توجه کنید این احتیاط و محدودیت شامل داروهای گیاهی و سنتی نیز می‌شود و حتی در مواردی خطرات ناشی از داروهای گیاهی، بیش از داروهای شیمیایی است.

 

دارو خوردن نوزاد

نحوه گرفتن آروغ نوزاد بعد از شیردهی

هوای بلع شده توسط نوزاد در حین تغذیه در قسمت فوقانی معده جمع شده و می‌تواند موجب بی‌قراری شیرخوار شود. وجود این هوا موجب می‌شود معده متسع شده و با فشار بر عضله دیافراگم موجبات ناراحتی شیرخوار را فراهم کند؛ همچنین وجود این هوا می‌تواند موجب برگشت محتویات معده به مری و دهان و استفراغ شود. حجم این هوا وعلائم آن ارتباط مستقیمی با میزان هوای بلع شده توسط شیرخوار دارد. در مواردی که شیرخوار سینه مادر را به‌خوبی نمی‌گیرد یا از شیشه شیر جهت تغذیه استفاده می‌کند این هوا بیشتر است. بعد از شیر خوردن آروغ نوزاد را بگیرید. بدین منظور می‌توانید نوزاد را روی سینه خود قرار دهید و به‌آرامی به پشتش ضربه بزنید یا پشتش را مالش دهید. از راه‌های دیگر می‌توان به حالت نشسته یا خوابیده روی دست اشاره کرد. معمولاً شیرخوار در همان دقایق اولیه آروغ خواهد زد ولی گاهی لازم است 10 تا 15 دقیقه این عمل را ادامه داد. درصورتی‌که در این فاصله شیرخوار آروغ نزد یا زیر سینه به خواب رفت، او را طاق‌باز با شیب ملایم 30 درجه و در حالتی که سرش را به یک‌پهلو هدایت کرده‌اید بخوابانید. تا در صورت استفراغ شیر از دهان خارج گردد و به ریه برنگردد. در بعضی از شیرخواران لازم است در طی شیر خوردن آروغ را گرفت که بعدازآن شیرخوار مجدداً به شیر خوردن ادامه می‌دهد. گاهی بعضی از شیرخواران 2 نوبت یا بیشتر آروغ می‌زنند.

نحوه گرفتن نوزاد وبهداشت پستان