موارد منع مصرف شیر مادر

موارد منع مصرف شیر مادر

0 دیدگاه 26 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 2953
بیمار بودن کودک نباید مانع شیر خوردن او شود و توصیه می‌شود تغذیه با شیر مادر ادامه یابد. ممکن است کودک، قدرت کمتری برای مکیدن سینه داشته باشد و یا مدت کمتری بمکد.

موارد منع مصرف شیر مادر

علی رغم مزایای بسیاری که تغذیه با شیر مادر دارد، در مواردی نیز منع مصرف شیر مادر لازم است.

بیماری کودک:

بیمار بودن کودک نباید مانع شیر خوردن او شود و توصیه می‌شود تغذیه با شیر مادر ادامه یابد. ممکن است کودک، قدرت کمتری برای مکیدن سینه داشته باشد و یا مدت کمتری بمکد ، ولی در هر حالت مادر باید کودک را مرتب شیر دهد. برای کودک بیمار، شیر مادر قابل هضم‌ترین غذا است و مکیدن پستان مادر، به کودک آرامش می­دهد. این آرامش باعث تقویت ایمنی و بهبود سریع­تر کودک می ­شود؛ پس باید در طول مدت بیماری تماس مادر و کودک حفظ شود و کودک از مزایای تماس با مادر و شیر مادر محروم نشود.

مصرف سیگار ممنوع کنار نوزاد

 

بیماری مادر:

هنگامی که اعتیاد به مواد مخدر، مصرف الکل و یا استفاده از داروهای روانگردان و آرامبخش را در مادر تشخیص دهیم، نباید نوزاد با شیر مادر تغذیه شود. مواد افیونی (مانند تریاک، شیره، هروئین، کدئین و مورفین)، مواد محرک (مانند کوکائین، کراک (هروئین + مت‌آمفتامین)، آمفتامین، مت‌آمفتامین (شیشه یا کریستال، آیس یا یخ، کراک، گچ، اکستازی (MDMA، مواد توهمزا) مانند اسید LSD، فنسیکلیدین (PCP،) کتامین (Ketamine، حشیش و ترکیبات مشابه (کانابیس، علف، گراس، بنگ، ماریجوانا) جزء مواد مخدر محسوب می­شوند و استفاده از آنها سبب آسیب‌های جدی به شیرخوار می­شود.

منع شیر مادر٫ بیماری کودکان٫ مصرف الکل ممنوع ٫ مصرف سیگار ممنوع ٫ کودک و نوزاد

 

بهتر است شیردهی قبل از مصرف دارو، یا حداقل یک تا دو ساعت پس از مصرف آخرین دوز دارو انجام شود. شیردهی در مادرانی که داروهای ضد سرطان و یا مواد رادیواکتیو مصرف می­کنند نیز ممنوع است. در مورد مادرانی که الکل مصرف می­کنند یا سیگار می­کشند نیز تغذیه با شیر مادر می­تواند برای شیرخوار اثر نامناسب داشته باشد.

منع شیر مادر با بیماری کودکان یا مصرف سیگار یا الکل