انواع آموزش ونکات مهم شیردهی | گهوارک

انواع آموزش ونکات مهم شیردهی | گهوارک

1 دیدگاه 27 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 1945
آموزش دوشیدن شیر و ذخیره کردن آن و تغذیه با فنجان ارزان است. در هر زمان قابل دسترس است؛ شیر مادر از نظر ایجاد روابط عاطفی باعث خشنودی مادر می­شود و روابط مادر و نوزاد قوی‌تر می­گردد.

انواع آموزش ونکات مهم شیردهی

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید : مادران فرزندان خود را 2 سال تمام شیر دهند و این برای کسی است که بخواهد شیردهی خود را تکمیل کند.همچنین پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند : هیچ شیری برای طفل شیرخوار ، مبارک‌تر از شیر مادرش نیست.

آموزش شیردهی

نکات مهم در مشاوره و آموزش شیردهی

آگاهی دادن به والدین که :

بهترین تغذیه برای نوزاد شیر مادر می­ باشد.

شیر مادر غذایی ایده آل برای نوزاد است و این تغذیه مواد لازم را برای رشد و تکامل نوزاد مهیا می­ کند.

شیر مادر راحت هضم و جذب می ­شود.

شیر مادر تمیز و گرم است و نیازی به استریل و گرم کردن ندارد.

شیر مادر خطر رقیق و یا غلیظ بودن فرمولا را ندارد.

شیر مادر حاوی مواد ضد عفونت می‌باشد و خطر عفونت ­ها به خصوص بیماری‌های اسهالی و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌­دهد. شیر مادر خطر حساسیت بخصوص در افراد با سابقه حساسیت فامیلی را کاهش می­‌دهد.

مراحل شیر دهی  و نکته های آن

 

مزایای تماس پوستی و تغذیه اولیه به روش خزیدن به‌طرف پستان و تداوم شیردهی به روش هم‌آغوشی.

آموزش روش صحیح شیردهی (به‌صورت مکرروبدون محدودیت دردفعات ومدت شیردهی هروعده، ترکیب شیروضرورت تغذیه شیرپسین که چرب است، عدم استفاده ازپستانک).

 
مراحل شیر دهیو نکات مهم آن

 

آموزش نحوه بغل کردن نوزاد و وضعیت‌های مختلف:

آموزش دوشیدن شیر و ذخیره کردن آن و تغذیه با فنجان ارزان است. در هر زمان قابل دسترس است. شیر مادر از نظر ایجاد روابط عاطفی باعث خشنودی مادر می‌شود و روابط مادر و نوزاد قوی‌تر می‌گردد. شیردهی باعث تسریع بازگشت رحم به فرم اولیه و کاهش خونریزی بعد از زایمان می‌شود. (در صورت شیر ندادن هم این بازگشت انجام می‌شود، امٌا شیردهی آن را تسریع می‌کند.) شیردهی باعث کاهش وزن مادر به زمان قبل از حاملگی می‌شود. شروع مجدد قاعدگی را به تأخیر می‌اندازد و از سرطان پستان پیشگیری می‌کند.

مشاوره شیردهی برای شیرخواران و مادر

 

اگرچه تمامی خواص شیر مادر شناخته‌نشده است، اما ظرفیت مادة مغذی آن مشخص و پایدار است. شیر مادر از مواد مغذی موجود در دستگاه گردش خون و ذخایر بدنی مادر تشکیل‌شده است. همچنین دارای مقادیر مشخص و دقیقی از چربی، قند، آب و پروتئین تشکیل‌شده است که برای رشد و تکامل نوزاد کاملاًضروری می‌باشد.

 آموزش شیردهی٫ مشاوره شیردهی ٫ شیرخواران ٫ نوزادان ٫ کودکان ٫ کودک و نوزاد ٫ مراحل شیر دهی ٫ نکات مهم قرآن ٫

فواید بسیاری برای شیر مادر عنوان‌شده است این فواید توسط سازمان جهانی بهداشت به تأیید رسیده است، برخی از این فواید عبارت است از:

کاهش عفونت‌های گوارشی و بیماری‌های اسهالی (کاهش 50 درصدی)

کاهش چشم‌گیر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به‌خصوص در نوزادان نارس

کاهش عفونت‌های ادراری در تغذیه انحصاری تا پایان 6 ماهگی به اثبات رسیده است.

کاهش عفونت گوش میانی (70-80) درصد

اثر چشم‌گیر بر کاهش سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (50 درصد کاهش)

ضریب هوشی بالاتر در نوزادانی که شیر مادر مصرف کرده‌اند.

کاهش ریسک ابتلابه دیابت نوع اول درنوزادانی که تاپایان یکسالی ازشیرمادراستفاده کرده‌اند. همچنین کاهش ریسک ابتلابه دیابت نوع 2.

کاهش خطر چاقی مفرط در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

کاهش خطر اگزما و درماتیت در شیر خورانی که شیر مادر تغذیه می‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به آسم، محافظت در برابر آلرژی‌ها و حفاظت در برابر عفونت‌های تنفسی و روده‌ای را برای نوزادان به ارمغان می‌آورد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی درزندگی آینده کودک.

 

آموزش شیردهی٫ مشاوره شیردهی ٫ شیرخواران ٫ نوزادان ٫ کودکان ٫ کودک و نوزاد ٫ مراحل شیر دهی ٫ نکات مهم قرآن ٫

 

فواید شیردهی برای مادر عبارتند از:

تغذیه مکرر و انحصاری نوزاد با شیر مادر می‌تواند بازگشت باروری را از طریق آمنوره شیردهی به تأخیر بیندازد. هورون‌های آزادشده در طول شیردهی (اکسی توسین/ پرولاکتین) به تقویت پیوند بین مادر و فرزند کمک می‌کند. این هورمون باعث آرامش مادر و احساس او برای پرورش بیشتربه سمت نوزادش به همراه دارد. شیردهی بلافاصله پس از تولد باعث افزایش سطح اکسی توسین مادر می‌شود که باعث می‌شود رحم سریع‌تر منقبض شود و درنتیجه کاهش میزان خونریزی را به همراه دارد. با شیردهی برگشت سریع‌تر به وزن قبل از بارداری اتفاق می‌افتد. فواید بلندمدت شیردهی عبارتند از: کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان آندومتر (رحم).


آموزش شیردهی برای مادران