چگونگی ماساژ دادن کودکان و نکات مثبت آن | گهوارک

چگونگی ماساژ دادن کودکان و نکات مثبت آن | گهوارک

0 دیدگاه 28 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 3962
پدر و مادر به طور غریزی با لمس و نوازش کردن کودک با او ارتباط برقرار می کنند. تماس جسمی با کودک و لمس و نوازش او از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه ی ماساژ دادن نوزاد

نحوه ماساژ کودک

 پدر و مادر به طور غریزی با لمس و نوزاش کردن کودک با او ارتباط برقرار میکند.تماس جسمی با کودک و لمس و نوزاش او از اهمیت زیادی برخوردار است . ماساژ دادن صحیح بدن کودک علاوه بر برقراری ارتباط عاطفی بین والدین و کودک ، باعث تقویت عضلات و مفاصل بدن ، سرعت بخشیدن به حرکات دست و پا و بهبود جریان خون و دستگاه عصبی میشود .

ماساژ نوزاد,ماساژ کودک

ماساژ دادن سبب :

  1. بهبود تکامل جسمی و عاطفی

  2. بهبود تکامل عصبی 

  3. بهبود وضعیت ایمنی

  4. تنظیم سیستم گوارش و تنفس

  5. کاهش اضطراب و نگرانی در نوزاد و تمرین آرامش و آسودگی

  6. کاهش تولید هورمون و استرس

  7. کاهش گریه و لجبازی نوزاد

  8. عمیق تر و طولانی تر کردن خواب نوزاد

  9. شکوفاتر و زیباتر کردن خواب نوزاد

  10. بهبود ارتباط والدین و القاء علاقه و محبت بیشتر میشود

 

ماساژ نوزاد,ماساژ کودک

 اهمیت ماساژ در طول زندگی شیرخوار

بعد از 4 هفته اول زندگی ( دوران نوزادی ) ادامه و انجام ماساژ تا پایان 24 ماهگی با جزئیات بیشتر همراه شده و در دراز مدت ، انجام آن باعث تغییرات مثبت در زندگی و آینده کودک میشود .

از جمله :

احساس امنیت را در او تقویت میکند .

مهارت اجتماعی ، عزت نفس و برقراری ارتباط اجتماعی را افزایش میدهد .

در چهار هفته اول زندگی که به آن دوران نوزادی میگویند ، حرکات ماساژ روی بدن نوزاد بیشتر شکل کلی داشته و کمتر به جزئیات پرداخته میشود و میزان فشار و ضربه بسیار ملایم ، نوزاشی و با سر انگشتان خواهد بود تا باعث آزردگی نوزاد نشود . اما در ماساژ شیرخواران که از ماه دوم شروع و تا پایان 24 ماهگی شیرخوار ادامه می یابد ، فشار ماساژ میتواند بر حسب وزن شیرخواربه مرور قویتر شود و تا جایی که شیرخوار از ماساژ اذیت نشود ، حرکات با جزئیات بیشتر و با مدت زمان بیشتر روی قسمت های مختلف بدن شیرخوار همراه شود . این مدت معمولاً بین 15 تا 25 دقیه زمان دارد و عملاً زمان آن به پذیرش ، علاقه و لذت شیرخوار و حرکات ماساژ بستگی خواهد داشت .

ماساژ نوزاد,ماساژ کودک

  بهتر است در مواقعی که کودک سرحال است ماساژ دادن ملایم را انجام دهید . قبل یا بعد از وعده های غذایی بدن نوزاد را ماساژ ندهید . همچنین وقتی که زمان خواب نیمروزی کودک فرا رسیده از انجام ماساژ خودداری کنید . وقتی که با رعایت این نکات زمان مناسب برای ماساژ دادن را مشخص کردید ، یک حوله ی تمیز بر روی مبل یا تخت یا فرش بیندازید و یک کاسه روغن گیاهی مناسب برای ماساژ ( مثلاً روغن زیتون ) تهیه و ماساژ نوزاد را شروع کنید .