مراقبت از بند ناف نوزادان

مراقبت از بند ناف نوزادان

0 دیدگاه 29 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 3822
بعد از تولد، بند ناف نوزاد نرم و مرطوب بوده و مکان مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد. مراقبت از بند ناف بسیار مهم می باشد

مراقبت ازبند ناف نوزاد

 جنین در رحم مادر مواد مغذی و اکسیژن را از طریق جفتی که به دیواره داخلی رحم متصل است، دریافت می‌کند. در این میان بندناف رشته حیاتی است که فرزندتان تمامی ضروریات رشد خود را به این طریق دریافت می‌کند. پس از به دنیا آمدن فرزندتان پزشک به بندناف گیره زده و از محلی نزدیک به بدن نوزاد آن را قطع می‌کند. از آنجایی که هیچ عصبی در بندناف وجود ندارد، این روند برای شما و فرزندتان کاملا بدون درد است.

برای افتادن سریع بند ناف نوزاد چه باید کرد ؟

اگر شما هم می خواهید بدانید که راه تسریع در افتادن بند ناف نوزاد چیست، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

مراقبت ازبند ناف نوزاد

 

بعد از تولد، بند ناف نوزاد نرم و مرطوب بوده و مکان مناسبی برای رشد باکتری­ ها می­ باشد. مراقبت از بند ناف بسیار مهم می ­باشد. درمدت حضور نوزاد در بیمارستان بند ناف باید روزانه از نظر خونریزی و احتمال عفونت مشاهده شود و حتماً آموزش­ های بعد از ترخیص به مادر داده شود. بند ناف شامل دو شريان و يك وريد است كه در دوران جنينی اكسيژن و مواد غذايی از اين طريق به جنين می رسد و دی اكسيد كربن و ساير مواد دفعی بدن جنين از اين راه خارج مي­ گردد. بندناف از بعد از قطع شدن در مدت كوتاهی (حدود 24 ساعت) خشک می ­شود، و طی 7 تا 10 روز می افتد. گاهی افتادن بند ناف تا يك ماه هم طول می كشد. در صورتی كه افتادن بند ناف بيشتر از 30 روز طول كشيد به پزشك مراجعه نماييد. ممكن است بعد از افتادن بند ناف ترشحات زرد رنگ يا خونی در ناحيه بند ناف ديده شود كه غالباً طبيعی بوده و تا يك ماهگی برطرف می شود. در صورت خونريزی زياد از محل ناف نوزاد حتماً به پزشك مراجعه نماييد. هیچ گونه نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. اگر بندناف بعد از ۲۴ ساعت مرطوب و نرم ماند یا بوی بد داشت، باید آن را از نظرعفونت بررسی و درمان کرد. بندناف را نباید بانداژ کرد. هیچ نوع ماده ضد عفونی کننده از قبیل؛ الکل سفید، بتادین و.... برای ناف استفاده نشود و تا وقتی‌که بند ناف نیفتاده است، از پوشاندن زیر پوش های سرهمی بپرهیزید. از قرار دادن ناف درون پوشک خودداری کنید و سعی شود بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد ، از ناف بند استفاده نشود.

 

سرهمی ممنوع برای نوزادان

علائم عفونت در بند ناف نوزاد 

اگر چه نادرند عبارتند از:

تورم یا قرمزی

جمع شدن چرک در قاعده بند ناف

تب

بوی بد

 

بوی بد بند ناف یا عفونت بند ناف