3 دلیل مهم عطسه و گرفتگی بینی نوزاد (خس خس کردن و کیپ بودن بینی )

3 دلیل مهم عطسه و گرفتگی بینی نوزاد (خس خس کردن و کیپ بودن بینی )

1 دیدگاه 30 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 58345
عطسه و گرفتگی بینی در روزهای اول طبیعی است و علامت سرماخوردگی نیست. برای تمیز کردن بینی نوزاد از قطره کلرور سدیم (سرم نمکی 65/0) استفاده شود. موقع ریختن قطره نوزاد به پهلو خوابانده شود.وسیله ای به نام فین گیر در داروخانه ها موجود است که می توان از آن برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده نمود.

عطسه نوزاد و نکاتی در مورد گرفتگی بینی نوزاد

عطسه و گرفتگی بینی نوزاد در روزهای اول طبیعی است و علامت سرماخوردگی نیست. برای تمیز کردن بینی نوزاد از قطره کلرور سدیم (سرم نمکی 65/0) استفاده شود. موقع ریختن قطره ، نوزاد به پهلو خوابانده شود. وسیله ای به نام فین گیر در داروخانه ها موجود است که میتوان از آن برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده نمود. همانند ساير دوران های زندگی سرماخوردگی در اين سن هم شايع می باشد كه علامت آن اغلب خس خس بينی و آبريزش از بينی می باشد كه درمان آن قطره كلريد سديم و استفاده از بخور می باشد.در موارد شديد بايد به پزشك مراجعه نمود.عطسه های ناگهانی یکی از رفلکس های بدن انسان، به ویژه نوزادان و نوزادان 15 روزه و 40 روزه و نوزاد 4 ماهه و بخش اساسی از سیستم دفاع طبیعی بدن آنها در برابر انواع بیماری ها است. چند دلیل عمده وجود دارد که باعث عطسه های ناگهانی نوزادان می شود.

مهم ترین علت گرفتگی بینی نوزاد و عطسه کودک

پاک کردن میکروب ها و تحریک کننده ها از بینی نوزادان و نوزاد 15 روزه :

همان طور که قبلاً بیان شد، عطسه های ناگهانی نوزادان یک رفلکس طبیعی برای پاک کردن بینی این فرشته های کوچک از آلودگی های روزانه است. هر چیزی از جمله گرد و غبار، دود، رطوبت و حتی هوای خشک، که به طور تصادفی به بینی نوزاد برسد، می تواند باعث تحریک سیستم تنفسی او شود؛ و حتی هوای خشک به بدن کودک شما کمک می کند تا از شر این تحریک کننده;ها و همچنین میکروب های ناشی از آن ها خلاص شود.

بیرون کردن موکوس از بینی نوزادان

لازم است بدانید که نوزادان قادر نیستند تا بینی خود را مانند بزرگ سالان تمیز کنند؛ بنابراین، هنگامی که فرزند شما به دلیل وجودموکوس، دچار گرفتگی بینی شود، عطسه های ناگهانی به عنوان یک واکنش طبیعی - عصبی به کمک او آمده و عصاره های موجود درداخل بینی کودک را از بین می برند.

بیرون کردن موکوس از بینی نوزاد

از بین بردن انسداد و گرفتگی بینی نوزادان و کودک

جالب است بدانید که روند تنفس نوزادان به میزان چشمگیری به عملکرد بینی آنها وابسته است؛ به این معنی که نوزادان عمدتاً به کمک بینی خود نفس میکشند و تنفس از راه دهان را بلد نیستند. این در حالی است که راه های هوایی بینی کودکان بسیار کوچک بوده و حتی کوچکترین انسداد در آن ها می تواند روند تنفس سالم فرزند شما را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس، ممکن است فرزند شما حتی زمانی که بینی خود را در برابر سینه شما (در هنگام شیر دادن) قرار داده است، نیز با عطسه های ناگهانی روبرو شود.با این که نوزادان، بیشتر به علت بروز دلایل بالا، با عطسه های ناگهانی روبرو می شوند؛ اما یادتان باشد که عطسه های مکرر می تواند ناشی از بروز مشکلات بهداشتی در بدن فرزند شما باشد.

علائم عطسه های ناشی از بروز مشکلات بهداشتی در بدن نوزادان چیست؟

عطسه مکرر نوزادان، زمانی که با یک یا تعداد بیشتری از علائم زیر همراه باشد، می تواند به وجود بیماری یا یک مشکل بهداشتی در بدن آنها اشاره کند و جزو علائم گرفتگی بینی نوزاد دانست .

مهم ترین این علائم بهداشتی برای کیپ بودن بینی کودک عبارتند از:

تب کردن نوزاد از دلایل گرفتگی بینی نوزاد :

اگر دمای بدن نوزادی بالای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌‌‌گراد) باشد، به عنوان تب در نظر گرفته میشود. اگر کودک شما باعطسه های ناگهانی و تب روبرو شود، احتمالاً دچار عفونت شده است.

گرفتگی بینی نوزاد در سرماخوردگی :

علائم سرماخوردگی در بدن نوزادان شامل آبریزش بینی، سرفه، بی حالی و گاهی تب است. سرماخوردگی نیز باعث بروز عطسه های ناگهانی در بدن فرزند شما می شود. نوزادان بیشتر در معرض سرماخوردگی میباشند و باید از مراقبت ویژه تری بهرمند شوند و در مقابل بسیاری از عفونت ها ایمنی لازم را ندارند .

در هنگام سرما خوردگی کودکان کمی هوا را مرطوب نگه دارید و مایعات بدن نوزاد و کودک را تامین کنید . در نوزادان تازه متولد شده در صورتی که سرماخوردگی مشاهده شد به پزشک مراجعه کنید

سرفه کردن نوزاد و خس خس سینه او برای کیپ بودن بینی نوزاد :

اگر کودک شما سرفه، عطسه و خس خس کردن گلو را در یک دوره مشخصی تجربه کند، ممکن است با چالش های مربوط به آلرژی غذایی یا فصلی روبرو شده باشد؛ احتمالاً یک ماده آلرژی زا از راه گلو، وارد بدن او شده است. این وضعیت باعث می شود تا بدن نوزاد با عطسه های ناگهانی، در کنار سایر علائم آلرژی روبرو شود.

خستگی، بی حالی و اشتهای کم نوزاد از علائم گرفتگی بینی نوزاد :

اگر نوزاد شما بی حال شده و اشتهایی به خوردن مواد غذایی ندارد، ممکن است به برخی از بیماریهای فصلی مبتلا شده باشد.

✓سندرم عطسه های ناگهانی در نوزادان میتواند ازعلائم گرفتگی بینی نوزاد باشد :

استفاده مادران باردار از مواد مخدر میتواند منجر به بروز سندرم عطسه های ناگهانی در نوزادان (NSA) شود. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران جوان توصیه میکنند که مصرف سیگار و هر ماده مخدر دیگر را در 9 ماه دوران بارداری خود ترک کنند.یکی از علائم سندرم عطسه های ناگهانی، 3 تا 4 عطسه در فواصل زمانی ثابت است؛ به عنوان مثال، کودک هر 3 ساعت یک بار، با 4عطسه ناگهانی روبرو می شود.اگر کودک شما با هر یک از این علائم، در کنار عطسه های ناگهانی روبرو شود، بهتر است در مورد وضعیت سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین، اگر عطسه های نوزاد شما به صورت مکرر رخ می هد، او را نزد پزشک ببرید تا او بتواند علت اصلی عطسه های ناگهانی فرزندتان را تشخیص دهد. با همه این توصیفات، اگر دلیل اصلی برای عطسه های ناگهانی فرزند شما وجود نداشته باشد و عطسه های او به دلیل سرماخوردگی، سرفه یا تحریک شدن دستگاه تنفسی نباشد، شما می توانید برخی از روش های خانگی رابرای بهبود وضعیت بدن کودک امتحان کنید.

درمان های خانگی برای عطسه های ناگهانی نوزادان:

اقدامات زیر می واند برای درمان گرفتگی بینی نوزاد و عطسه های ناگهانی کودک شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث رفع گرفتگی بینی نوزاد شود . مهمترین این موارد عبارتند از :

✓ استفاده از سرنگ بینی

استفاده از سرنگ بینی، باعث میشود که مخاط بینی کودک از سوراخ های آن خارج شود. این روش درمانی، مؤثرترین راهکار برای کاهش عطسه ای ناگهانی نوزادان است. اغلب پزشکان متخصص اطفال، استفاده از سرنگ بینی را به مادران جوان توصیه میکنند؛ این روش،برای تمیز کردن بینی همه کودکان، ایده مناسبی است، به خصوص اگر فرزند شما کمتر از شش ماه سن داشته باشد. به عنوان یک مادرجوان و بی تجربه به خاطر بسپارید که روش استفاده از سرنگ بینی، بسیار آسان است. آن را وارد سوراخ های بینی فرزندتان کرده، نوک سرنگ را بچرخانید؛ سپس، آن را به آرامی فشار دهید. سرنگ بینی پر از مخاط شده؛ همه آلودگی ها را از بدن کودک خارج خواهد کرد.هنگام استفاده از سرنگ بینی، کودک خود را در حالت نشسته نگه دارید. همچنین، شما میتوانید چند قطره سالین را به بینی کودک بریزید تا مخاط آن را رقیق تر کند. فقط، یادتان باشد که پس از مشاوره با پزشک متخصص اطفال، از این قطره های شور استفاده کنید.

✓تأمین رطوبت مورد نیاز دستگاه تنفسی نوزادان

لازم است بدانید که هوای خشک می تواند سوراخ های بینی فرزند شما را تحریک کرده و او را با عطسه های ناگهانی مواجه کند. برای جلوگیری از بروز این شرایط، شما می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید که بخار آب را به هوای خشک منزل تزریق می کند. استفاده از این روش، روند تنفس فرزند شما را راحت تر می کند.

گرفتگی بینی نوزاد هنگام شیر خوردن

نوزادان بسیار حساس تر از بزرگ سالان میباشند . در مواجهه با دود سیگار, آلاینده ها و ویروس ها خیلی زود تر بینی آن ها گرفته میشود . در معرض بودن در هوای خشک این گرفتگی را نیز تشدید میکند .

علل احتمالی گرفتگی بینی عبارتند از:

✓ تنفس در هوای خشک
✓تغییرات آب و هوا
✓عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی
✓تنفس در آلاینده های هوا
✓سپتوم منحرف شده
✓آلرژی

درمان گرفتگی بینی نوزاد هنگام شیر خوردن

✓حمام آب گرم میتواند به گرفتگی بینی نوزاد کمک کند .

✓هوا را مرطوب کنید .

✓به آرامی پل بینی، پیشانی، شقیقه ها و استخوان گونه آنها را ماساژ دهید.

✓مخاط اضافی را با یک دستمال یا پارچه نرم و خشک پاک کنید.

روغن برای گرفتگی بینی نوزاد

اگر نوزاد شما از گرفتگی بینی رنج می برد، روغن خردل را نزدیک بینی بمالید. به خشک شدن مخاط کمک می کند. مقداری روغن خردل را به آرامی روی پیشانی نوزاد، نزدیک بینی، چانه، سینه، پشت نوزاد بمالید و تسکین می یابد.

چطور گرفتگی بینی نوزاد و کودک را رفع کنیم (خلاصه)

◀ شما میتوانید در اتاق کودک یا در کنار تخت او از دستگاه های بخار و مرطوب کننده هوا استفاده کنید تا از خشک بودن مجاری بینی جلوگیری کند .

◀ همچنین میتوانید از قطره های بینی (نمکی) استفاده کنید البته با نظر پزشک. برای این کار بعد از خواباندن کودک به پشت و با استفاده از یک حوله در پشت او زیر شانه ها و چند قطره داخل بینی میریزید. تا 60 ثانیه صبر کنید . کودک را بچرخوانید تا راحت تر مخاط بینی خارج شود .

◀ ماساژ دادن نیز میتواند کمک کننده باشد . به این صورت که خیلی آرام پل بینی و ابرو ها و پایین سر را به آرامی ماساژدهید .

◀ کیفیت هوا نیز بر گرفتگی بینی نوزاد تاثیر گذار است . در خانه سیگار نکشید . از شمع های عطری و عود استفاده نکنید . از تهویه هوای مناسب استفاده کنید .