برگشت محتویات معده به مری نوزاد ( رفلاکس - رگورژیتاسیون )

برگشت محتویات معده به مری نوزاد ( رفلاکس - رگورژیتاسیون )

0 دیدگاه 31 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 6243
برگشت محتویات معده به مری، ورود مکرر و پایدار محتویات معده از طریق دریچه تحتانی مری به داخل مری است. رفلاکس در شیرخواران را می‌توان به دو گروه عملکردی ( رگورژیتاسیون ) و بیمارگونه تقسیم بندی کرد.

رفلاکس نوزاد ( رگورژیتاسیون )

برگشت محتویات معده به مری، ورود مکرر و پایدار محتویات معده از طریق دریچه تحتانی مری به داخل مری است. رفلاکس در شیرخواران را می توان به دو گروه عملکردی ( رگورژیتاسیون ) و بیمار گونه تقسیم بندی کرد.

رفلاکس نوزاد ( رگورژیتاسیون )

رگورژیتاسیون

در شیرخواران، دریچه ای که مانع برگشت محتویات معده به مری می گردد، هنوز به اندازه کافی قوی نیست و پس از تغذیه مقداری از شیر توسط شیرخوار برگردانده می شود. این حالت کاملاً خوش خیم است و با رشد و تکاملشیرخوار، توانایی حفظ حالت قائم و اضافه شدن غذای جامد به رژیم غذایی وی، به تدریج تا پایان یک سالگی از بین می رود.

رگورژیتاسیون با وزن گیری شیرخوار تداخلی ندارد و همچنین مشکلات تغذیه ای و مشکلات راه تنفسی ایجاد نمی کند. اگر نوزاد شما علاوه بر این علائم، تحریک پذیری، مشکل در شیر خوردن یا تغذیه، وزن گیری نامناسب، سرفه، احساس خفگی یا خس خس سینه پس از شیر خوردن را تجربه می کند، ممکن است به شکل جدی تری به نام " بیماری رفلاکس معده به مری " که به اختصار به آن گِرد ( GERD ) گفته می شود، مبتلا باشد. " بیماری رفلاکس معده به مری " پیامد رفلاکس معده به مری است. در نوزادان رفلاکس یا گِر ( GER ) شایع تر از بیماری رفلاکس معده یا گِرد ( GERD ) است.

رگورژیتاسیون

چه زمانی و چگونه به کودک غذا بدهیم ؟

چگونگی تغذیه کودک رابطه مستقیمی با علائم رفلاکس و کاهش یا افزایش آنها دارد. پس باید توجه ویژه ای به زمان و نحوه شیردهی و تغذیه کودک داشته باشید. تعداد وعده های غذایی کودک را افزایش دهید، در صورتی که شکم کودک پُر باشد احتمال رفلاکس و استفراغ بالا می رود. لذا افزایش ذفعات غذا خوردن و کاهش حجم هر وعده غذایی می تواند در کاهش رفلاکس مفید باشد.

هنگامی که معده کمتر پُر باشد، فشار کمتری به عضله منقبض کننده ( اسفنکتر ) تحتانی مری وارد می شود. عضله منقبض کننده تحتانی مری یک عضله حلقوی است که مانع بالا آمدن محتویات معده به داخل مری می شود. هنگامی که از طرف معده فشار زیادی به این عضله وارد می شود، عضله کارایی خود را از دست داده و اجازه می دهد مقداری از محتویات معده بالا آنده و وارد حلق شوند. در سال اول زندگی کودک، مدتی طول می کشد تا این عضله قدرتمند شود. بنابراین کودکان در این سن، زیاد دچار آبریزش دهان می شوند. بنابراین بهتر است هر زمان که کودک گرسنه بود به او شیر بدهید. همچنین با شروع تغذیه ی کمکی علائم مربوط به رفلاکس معده به طور چشم گیری در کودک کاهش می یابد.

رژیم غذایی مادر برای رفلاکس نوزاد چکونه باید باشد ؟

با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی مادر نیز، رفلاکس در کودکان شیرخواره ممکن است بهبود یابد. برخی مطالعات نشان می دهند هنگامی که مادران مصرف شیر و تخم مرغ خود را محدود می کنند، وضعیت کودکان بهتر می شود. مادران شیرده در طول ماه های اول بهتر است از مصرف لبنیات گاوی مانند شیر، خامه، کره، پنیر و ... ( به علت بالا بودن میزان حساسیت به پروتئین گاوی در شیرخوار مبتلا به رفلاکس ) و همچنین از مصرف گوشت گاو، گوجه فرنگی، شکلات، کاکائو، قهوه و دخانیات خودداری نمایند. در این موارد استفاده از گوشت و لبنیات با پایه ی غیر گاوی مانند گوسفند یا شیر سویا جایگزین مناسب تری خواهد بود.

اندازه پستانک و شیشه شیر را بررسی کنید

اگر کودک از شیشه شیر تغذیه می کند، سعی کنید سر پستانکی شیشه شیر، همیشه با شیر پر شود تا کودک هوای زیادی نبلعد. انواع اندازه های سرشیشه را امتحان کنید تا از متناسب بودن اندازه آن با دهان کودک مطمئن شوید. همچنین برای جلوگیری از ورود شیر با سرعت زیاد به دهان کودک، نباید سوراخ سرشیشه گشاد باشد.

اندازه پستانک و شیشه شیر را بررسی کنید

غلظت شیرخشک یا شیر مادر را افزایش دهید

در صورت اجازه متخصص کودکان، اضافه کردن مقدار کمی برنج به شیرخشک یا شیر مادری که کودک از آن تغذیه می کند ممکن است باعث کاهش جاری شدن آب از دهان و استفراغ شود. افزایش غلظت غذا باعث می شود محتویات معده به بالا حرکت نکنند. این راهکار علائم دیگر رفلاکس را بهبود نمی بخشد.

آروغ کودک را حتماً بگیرید

هر بار که به کودک شیر می دهید، حتماً آروغ او را بگیرید. آروغ زدن کمک می کند علائم رفلاکس کاهش یابد. اگر کودک شیشه شیر استفاده می کند، پس از هر تا سی سی شیر، آروغ او را بگیرید. در مورد کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز پس از هر بار مکیدن سینه باید آروغشان گرفته شود.

آروغ کودک را حتماً بگیرید

حالت خوابیدن نوزاد

همیشه کودک خود را بر روی تشک سفت و به پشت بخوابانید. حتماً توجه کنید اطراف کودک در گهواره یا رختخواب نباید بالش، پتوی کلفت، عروسک های پشمالو و نرم وجود داشته باشند. مطالعات نشان می دهند کودکانی که در حالات مختلف به جز قفا ( خوابیدن به پشت ) می خوابند، بیشتر دچار سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند. این امر در مورد تمام کودکان حتی آنهایی که رفلاکس و بیماری رفلاکس دارند صدق می کند. کودکانی که در صندلی مخصوص ماشین به صورت خمیده می خوابند بیشتر دچار رفلاکس شده و بیشتر در معرض خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند.

گرایپ واتر چیست ؟ آیا ضرری ندارد ؟

اگر چه گاهی اوقات برخی والدین برای کاهش علائم رفلاکس، گرایپ واتر را امتحان می کنند، شواهدی علمی برای تأیید کارایی و تأثیر آن وجود ندارد. ترکیبات گرایپ واتر بستگی زیادی به کارخانه سازنده آن دارد اما بسیاری از انواع آن رازیانه، زنجبیل، نعنا، بابونه، بادرنجبویه و بی کربنتات سدیم را شامل می شود.

سازمان جهانی بهداشت، دادن هر چیزی به جز شیر مادر به نوزادان زیر شش ماه را باعث افزایش خطر عفونت های باکتریایی، آلرژی های جدی و تحریک معده می داند. اگر مرتباً گریپ واتر به کودک بدهید ممکن است مشکلات جدی در شیمی خون کودک ایجاد شود. در صورتی که می خواهید در مان خانگی یا طبیعی را برای رفلاکس کودک امتحان کنید، حتماً ابتدا با متخصص اطفال مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

گرایپ واتر چیست ؟ آیا ضرری ندارد ؟

درمان دارویی رفلاکس

در صورتی که تغییرات سبک زندگی کمکی نکرد ممکن است متخصص کودکان بررسی بیشتری بر روی سایر عوامل ایجاد کننده این علائم انجام دهد. اگر چه داروهایی مانند رانیتیدین یا امپرازول برای درمان رفلاکس زیاد استفاده می شوند، اما تحقیقات، کارایی آنها در این زمینه را زیر سؤال برده اند. عملکرد اصلی این داروها کاهش اسید معذه است.

چندین پژوهش انجام شده در این زمینه نشان می دهند که مصرف این داروها با درمان نکردن رفلاکس هیچ تفاوتی ندارد و نمی توانند علائم رفلاکس را بهبود بخشند. یک نگرانی در مورد مصرف این داروها خطر عفونت است. اسید معده به صورت طبیعی از بدن در مقابل ارگانیسم های خطرناکی که در آب آشامیدنی و غذا وجود دارند، محافظت می کند.

کتهش اسید معده می تواند خطر ابتلا به این نوع عفونت ها را افزایش دهد. پزشک بر اساس شدت علائم، درمان مناسبی از جمله دارو ممکن است تجویز نماید. در صورتی که داروها و تغییر سبک زندگی نتوانست کمکی به بهبود علائم رفلاکس نماید و کودک در وزن گیری مشکل داشته یا حتی دچار عوارض دیگری شده است، مکن است جراحی انجام شود.

سفت کردن عضله منقبض کننده مری باغث می شود اسید معده نتواند از آن عبور کرده و وارد مری شود. این نوع جراحی و نیاز به آن، به خصوص در نوزادان نادر است. این عمل جراحی که فاندوپلیکیشن ( Fundoplication ) نام دارد، معمولاً برای کودکانی انجام می شود که رفلاکس در آنها موجب مشکلات تنفسی شدید یا اختلال رشد شده است. توجه داشته باشید رفلاکس در نوزادان وضعیتی قابل درمان است و معمولاً با تغییرات سبک زندگی تحت کنترل قرار می گیرد.