ادرار کردن نوزاد در طول شبانه روز (چه کار کنیم نوزاد ادرار کند)

ادرار کردن نوزاد در طول شبانه روز (چه کار کنیم نوزاد ادرار کند)

2 دیدگاه 5 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 61412
بطور معمول انتظار مي رود كه نوزاد در 24 ساعت اول تولد حداقل يک نوبت ادرار داشته باشد. دفعات ادرار كردن به تدريج طي روزهاي اول افزایش مي يابد، بطوري كه بعد از روز پنجم یک نوزاد طبیعی در طول روز حداقل شش بار باید ادرار داشته باشد.

ادرار نوزاد در شبانه روز

تعداد دفعات ادرار نوزاد :

بطور معمول انتظار می رود كه نوزاد در 24 ساعت اول تولد حداقل يک نوبت ادرار داشته باشد. دفعات ادرار كردن به تدريج طی روزهای اول افزایش می يابد، بطوری كه بعد از روز پنجم یک نوزاد طبیعی در طول روز حداقل شش بار باید ادرار داشته باشد.

اگر نوزاد در طول روز کمتر از شش بار نیاز به عوض کردن پوشک داشته باشد، باید متوجه این باشیم که ممکن است شیر کافی دریافت نکرده است و به طور کامل تغذیه نشده است.

نوزاد ممکن است در روز هر یک تا سه ساعت یک بار و یا چهار تا شیش بار ادرار کند.

اگر نوزاد بیمار باشد ، تب داشته باشد و یا در هوای خیلی گرم باشد میزان ادرارش هم کم می شود.

نوزاد نباید در دفع ادرار درد داشته باشد .اگر متوجه بیقراری و درد نوزاد خود موقع ادرار کردن شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است این درد ناشی از عفونت و یا مشکل در مجاری ادراری نوزاد باشد.

عفونت ادرار یدر نوزادان بیماری مهم و شایع است و نوزادان دختر و پسر این بیماری را تجربه می کنند، که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می شود.

در کودک سالم، ادرار زرد کم رنگ تا پررنگ متغیر میباشد. پررنگ شدن ادرار نشان از کم نوشیدن مایعات می باشد.

حجم ادرار نوزاد و دفعات ادرار نوزاد

رنگ و حجم ادرار نوزاد:

معمولا تعداد دفعات ادرار نوزاد روزانه، 15 تا 20 بار می باشد و رنگ ادرار نوزاد از زرد کم رنگ تا پر رنگ تغییر میکند.

حجم مناسب ادرار نشانگر وضعیت مناسب مایعات بدن مي باشد. گاهی در اثر گرمای محيط و بعلت تبخير پوستی ادرار نوزاد كمتر از حد طبیعی می شود. اين حالت با خنك كردن نوزاد و تغذيه مناسب از سينه مادر سريعاً برطرف میشود.

گاهی ادرار نوزاد رنگ نارنجی به خود می گیرد و این به دلیل غلظت بیش از حد ادرار ( پر رنگی ادرار ) است. تا زمانی که نوزاد حداقل 4بار در روز ادرار می کند، جای نگرانی وجود ندارد، ولی اگر نارنجی بودن رنگ ادرار ادامه پیدا کرد، با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا خون در ادرار نوزاد است ؟ اگر متوجه یک لکه نارنجی متمایل به قرمز در پوشک نوزادتان شدید، ممکن است احساس ترس و وحشت کنید و فکر کنید که خونی است ، در حالی که مهم است تا مطمئن شوید که خون نیست، اما لکه "آجری رنگ" کریستال های ادرار است و یک دلیل بسیار رایج برای ایجاد ترس در نوزادان می باشد.

کریستال های ادرار دقیقاً چه هستند و چرا رخ می دهند؟ چه زمانی می توانند دلیل نگرانی باشند؟

کریستال های ادرار در پوشک :

پیداکردن کریستال های ادرار که به رنگ نارنجی یا قرمز و آجری دریک نوزاد تازه متولد شده است، غیر معمول نیست. متاسفانه به راحتی می تواند با خون اشتباه گرفته شود و والدین را مضطرب و نگران کند. درعین حالی که کریستال ها اضطراب را ایجاد می کنند، بسیار رایج هستند.

کریستال ادرار در پوشک

کریستال های ادرار در طول چند روز اول تولد بسیار رایج هستند، زمانی که ممکن است هنوز در حال وزن کم کردند و در حین شیرخوردن باشند، اگرچه ممکن است در کودکانی که اضافه وزن دارند نیز یافت شود.

علل ایجاد کریستال های ادرار:

کریستال های ادرار اغلب در نوزادانی که باشیر مادر تغذیه می شوند، رایج هستند. در طی چند روز اول تولد شیرمادر حاوی آغوز است ، مایعی شگفت انگیز که حاوی عوامل ایمنی و مواد غذایی است که شیردهی را برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید می سازد. کریستال های ادرار از اسید اوره ساخته می شوند، که محصول نهایی متابولیسم نرمالشان است. نوزادان با سطح اسید اوره بالا در خون به دنیا می آیند، زیرا مقداری از آن ها از جفت جدا می شود و به سرعت در ادرار و مدفوع دفع می شود. اگر کودک در این زمان ادرار زیادی نکند، این کریستال های ادرار به طور خاص متمرکز می شوند و به راحتی دیده می شوند. با این حال، به آن معنا نیست که بدن نوزادتان کم آب شده است. در عوض، شما می توانید به وسیله این پرسش ها مطمئن شوید که نوزادتان درست آب می نوشد و ادرار کافی دارد. اطمینان از اینکه بدن نوزادتان آبرسانی می شود و ادرار می کند. چه تغذیه کودک شما شیر خشک باشد یا شیر پستان، نوزاد شما باید در یک الگوی تغذیه قرار گیرد و در هفته دوم زندگی خوب بخورد. هر روز حداقل شش تا هشت پوشک خیس از کودکتان می بینید، اما کودک شما می تواند تا ده یا بیشتر هم برسد. عفونت ادراری دردوران نوزادی شايع مي شود و مي تواند با يكی از علائم؛ تب، بی حالی، كاهش رفلكس های نوزادی، خوب شير نخوردن، زردی طول شيده و وزن گيری نامناسب خود را نشان دهد. تشخيص اين بيماری با آزمايش ادرار مشخص می شود. درصورت تشخيص دردوره نوزادی، نوزاد بايد جهت درمان در بيمارستان بستری شود.

تعداد دفعات ادرار نوزاد 4 ماهه

یک نوزاد سالم چهار تا شش بار در روز یا به اندازه هر یک تا سه ساعت ادرار میکند . مقدار کمتر از آن نگران کننده است . شمارش تعداد پوشک های خیس در روز می تواند به شما کمک کند روال عادی ادرار کردن نوزادتان را درک کنید.