مراقبت های که مادر باید در دوران شیردهی انجام دهد

مراقبت های که مادر باید در دوران شیردهی انجام دهد

0 دیدگاه 24 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 5322
می توانید با ماما، مددکاران بهداشت، مشاور دوران شیردهی، متخصص زنان یا متخصص کودکان صحبت کنید. همچنین، در این رابطه مادرانی که بر مشکلات شیردهی غلبه کرده اند، گروه هایی را برای کمک به مادران جدید در این رابطه تشکیل داده اند.

مراقبت از خودتان

 آیا سوتین خاصی برای دوران شیردهی مورد نیاز است؟

بله، سوتین های معمولی که کاسه هایشان از قسمت جلو بسته است مناسب این دوران نیستند واندازه سوتین هایی که قبل از این دوران استفاده می کرده اید، دیگر مناسب این دوران نیست. بهتراست قبل از تولد نوزاد چند سوتین مخصوص شیردهی تهیه کنید. این سوتین ها کاسه هایی دارند که هر یک جدا از دیگری قابل باز شدن است. کاسه های بعضی از آنها دارای زیپی برای باز شدن است ونوع دیگر از قسمت بند، قالبی دارد که با باز کردن آن کاسه سوتین باز می شود.

چرا موقع شیردهی با یک پستان، از پستان دیگر شیر می چکد؟

در دسته ای زنان، شیر به راحتی از پستان ها می چکد امّا در دسته ای دیگر، شیر به شدت و با فشاربیرون می زند و یا ممکن است از پستان مقابل شیر خارج نشود. هر سه حالت طبیعی است، زیرا درنتیجه فرایند پایین آمدن شیر و جمع شدن آن در قسمت نوک پستان، صورت می گیرد. همچنین این فرایند پاسخی است به آن حالت سنگینی و کشیدگی که در پستان ها در ابتدای شیردهی حس می کنید یا آن حالت سفتی که در هر دو پستان در هنگام گریه نوزاد در اثر گرسنگی احساس می کنید. درداخل هر دو کاسه سوتین لایه هایی جاذب قرار دهید تا از خیس شدن یا لک شدن لباستان جلوگیری کنید.

مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

 

همیشه شبها از پستانهایم شیر می چکد، چه باید بکنم؟

تا اندازه ای، این حالت طبیعی است. زیرا شما در شب استراحت می کنید (و نوزادتان می خوابد)واز طرف دیگر شبها به علت ترشح هورمون پرولاکتین پستانهایتان به طور طبیعی شیر زیادی تولید می کند و بنابراین ممکن است بعد از چند ساعت به علت خیس بودن لباستان از خواب بیدار شوید. برای راحتی، قبل از اینکه بخوابید سوتین مخصوص شیردهی با اندازه مناسب به تن کنید و در کاسه های آن لایه هایی جاذب قرار بدهید.

احساس می کنم پستان هایم خیلی پر شده اند، چه باید بکنم؟

معمولا این احساس پری در پستانها بخصوص 2 تا 4 روز بعد از تولد نوزاد طبیعی است، زیرا جریان خون در پستانها افزایش می یابد و باعث ورود شیر به داخل آنها می شود که اصطلاحاً «رگ کردن پستان» نامیده می شود. ممکن است پستان هایتان ذوق ذوق کند، حالت قلنبه قلنبه پیدا کند ودردناک شود. ممکن است در اثر رگ کردن پستانها ، نوک آنها حالت برجستگی خود را از دست بدهد ونوزاد نتواند به راحتی آنها را در دهان بگیرد. اگر با چنین مسأله ای مواجه شدید، حمام آب گرم بگیریدیا لیف حوله ای خیسی را روی پستان هایتان قرار بدهید. اگر این کار هم کمکی نکرد با دست یاشیردوش مقداری از شیر را ، از پستان هایتان بدوشید. هیچ گاه پستان هایتان را به طور کامل از شیرخالی نکنید، فقط مقدار خیلی کمی شیر بدوشید. اگر لازم شد، نوزادان تان را در فواصل کم شیر دهید. در حین شیر دادن پستان را ماساژ دهید؛ این کار باعث می شود شیر به جریان بیوفتد و حالت رگ کردن پستان بتدریج برطرف می گردد.

سوتین شیردهی

این سوتین ها برای دوران شیردهی ضروری هستند. بهتر است 3 یا 4 هفته قبل از تولد نوزادتان، دویا سه عدد از این سوتین های خاص را تهیه کنید. دقّت کنید که از لحاظ اندازه مناسب شما باشد. شمانسبت به قبل ، به سوتینی با کاسه های بزرگتر و کلا با اندازه بزرگتر نیازمندید. کاسه های سوتین ممکن است در ابتدا بزرگ به نظر برسند، امّا باعث می شوند شیر به داخل پستانها جریان یابد.

سوتین شیردهی,مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

 

چرا شیردهی باعث می شود در ناحیه شکم احساس دردی انقباضی داشته باشیم؟

علت این است که رحم شما در حال جمع شدن است. مکیدن نوک پستان ها توسط نوزاد، غدّه هیپوفیز درون جمجمه را تحریک می کند و باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود. این هورمون باعث ایجاد انقباض در رحم می شود و این فرایند باعث می گردد در حین شیردهی احساس دردی خفیف در ناحیه شکم کنید. نگران نباشید، این درد ها را «پس درد» می گویند و معمولا پس از چندروز شیردهی برطرف می شوند. تولید اکسی توسین همچنان ادامه می یابد، امّا از آنجا که رحم تا اندازه طبیعی جمع شده است، از این پس هنگامی که نوزادتان را شیر می دهید دیگر در ناحیه شکم دردی احساس نمی کنید.

درباره شیردهی از چه منابعی می توانم کمک بگیرم؟

می توانید با ماما، مددکاران بهداشت، مشاور دوران شیردهی، متخصص زنان یا متخصص کودکان صحبت کنید. همچنین، در این رابطه مادرانی که بر مشکلات شیردهی غلبه کرده اند، گروه هایی را برای کمک به مادران جدید در این رابطه تشکیل داده اند. با تکیه بر این مسأله که شیردهی امری غریزی است، نمی توان گفت که شروع آن کار آسانی است. بسیاری از مادران در هفته های اوّل مشکلات زیادی در این رابطه دارند. بنابراین قبل از اینکه این مسأله باعث شود شیردهی با پستان راترک کنید، با دیگران مشورت نمایید. برای تغذیه شیرخوار خود، تا چهار الی شش ماهگی از هیچ ماده دیگری حتی شیر خشک یا شیر گاو استفاده نکنید، زیرا مشکلات پستانی روزهای اول بعد از زایمان گذرا و قابل درمان است و حتماً برای پیشگیری و درمان آن از بزرگترهای خانواده و یا کارکنان بهداشت و درمان کمک بگیرید. تا جایی که ممکن است، نوزاد خود را از این ماده الهی محروم نکنید.

سوتین شیردهی,مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

 آیا شیردهی در بدست آوردن مجدد تناسب اندام یاری می رساند؟

بله، این امر به شما کمک می کند تا دوباره تناسب اندام را بدست آورید. شیردهی روی متابولیسم شما تاثیر می گذارد و نیاز به کالری در بدن شما را بالا می برد. همچنین، هورمان هایی که در این زمان ترشح می شوند، باعث می گردند خیلی سریع رحم منقبض شود تا به اندازه طبیعی خود برسد. امافراموش نکنید که این مسأله به گذشت زمان نیاز دارد. بنابراین اگر بعد از چند هفته پس از زایمان به وزن دلخواه خود نرسیدید، مأیوس نشوید و شیردهی به نوزاد خود را ادامه بدهید، چون عمل شیردادن، چربی های اضافه ای را که در نواحی مختلف بدن در هنگام حاملگی جمع شده است کاهش می دهد و شما می توانید با شیردهی، اندام مناسب تری داشته باشید.

سوتین شیردهی,مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

آیا می توانم شیرم را بدوشم؟

چنانچه مدتی از نوزادتان دور هستید و نمی توانید به او شیر بدهید ( و در طی این مدت نوزاد ازشیر خشک یا شیر دوشیده شده شما تغذیه می کند ) برای حفظ کردن میزان تولید شیر باید شیرتان رابدوشید و در صورت مک نزدن نوزاد بهتر است پستان هر 4 ساعت دوشیده شود. چنانچه لازم است، شیر خود را مرتب بدوشید. می توانید از شیر دوش استفاده کنید. در این باره می توانید از مشاورشیردهی کمک بگیرید.

سوتین شیردهی,مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

 

دوشیدن شیر با دست

ساده ترین روش، دوشیدن شیر با دست است. هر چند این روش وقت گیر است، اما به جز یک ظرف استریل برای جمع آوری شیر، به وسیله دیگری نیازی نیست. بخصوص در مواقعی که پستان ها رگ می کنند یا نوک آنها آسیب می بیند، این روش بسیار سودمند است.

چگونه باید از شیر دوشیده شده نگهداری کرد؟

می توان شیر دوشیده شده را به مدت 24 ساعت در یک شیشه استریل در یخچال یا در یک کیف مجهز به دستگاه خنک کننده یا در یک کلمن یخ نگهداری کرد. برای گرم کردن آن به هنگام استفاده، باید شیشه را در آب گرم قرار داد. اگر بخواهید مدت بیشتری از این شیر نگهداری کنید، باید آن را دریک ظرف پلاستیکی بریزید و منجمد کنید. بدین ترتیب، شیر تا حدود شش ماه قابل استفاده است. برای ذوب کردن، آن شیشه را در دمای اتاق یا درون یخچال قرار بدهید. هیچ گاه این شیر را دوباره گرم و یا منجمد نکنید، چون فقط برای یک نوبت می توان شیر مادر را منجمد نمود.

بهترین راه برای افزایش تولید شیر و حفظ این میزان تولید چیست؟

هر موقع نوزادتان گرسنه شد باید به او شیر بدهید، زیرا میزان تولید شیر بر پایه میزان تولید تقاضا وعرضه است. نوزادان با وزن بیشتر نسبت به نوزادان کم وزن به شیر بیشتری احتیاج دارند. همچنین، در طول دوران شیردهی نباید نگرانی و فشار روحی داشته باشید، زیرا این حالت باعث جلوگیری ازجریان شیر درون پستانها می شود. از آنجا که وضعیت سلامت مادر بر میزان تولید شیر تأثیر دارد، مراقب سلامت خود باشید. سعی کنید به میزان کافی استراحت کنید. سعی کنید بعد از ظهرها درازبکشید؛ این امر باعث می شود میزان شیر تولیدی که در این هنگام در پایین ترین حد خود قرار دارد، افزایش داده شود. انجام کارهای جسمی سنگین را یا به بعد محّول کنید یا به عهده شخص دیگری بگذارید. همچنین، تمرین های ورزشی شدید پیشنهاد نمی شود، زیرا حتّی اگر ورزشکار هم باشید انجام این تمرین ها باعث می شود کالری زیادی به مصرف برسد و بدین ترتیب میزان اسید لاکتیک در شیرمادر افزایش می یابد. آب زیادی بنوشید و یک رژیم غذایی متوازن و متعادل داشته باشید. شما باید درطول روز چند وعده غذایی داشته باشید. ممکن است برای تناسب وزن بخواهید چند کیلو از وزنتان راکم کنید، اما نباید رژیم غذایی بگیرید. زیرا این دوران برای کم کردن مقدار غذا زمان مناسبی نیست.

من شیر زیادی ندارم، می توانم میزان تولید شیرم را افزایش بدهم؟

بله، بهترین پیشنهاد این است که میزان استراحت خود را افزایش دهید و شانس میزان تولید شیر رابیشتر کنید. بهتر است بیشتر ساعات شبانه روز را در کنار نوزادتان در تخت خواب به سر ببرید. حتی کارهای روزمره را هم انجام ندهید و آنها را بر عهده همسر، خویشاوند و یا دوستان بگذارید. به میزان خوبی غذا بخورید، مایعات بنوشید و تا جایی که امکان دارد، پیاپی به نوزادتان شیر بدهید. بدین ترتیب، در عرض 48 ساعت میزان تولید شیر شما افزایش می یابد. چنانچه باز هم نگرانید، می توانید با مددکار بهداشت یا پزشک خود در این باره مشورت کنید.

در دوران شیردهی، از مصرف چه غذاها و یا نوشیدنی هایی باید اجتناب کرد؟

به طور کلی از تمام مواد غذایی می توان استفاده کرد، مگر اینکه به طور ارثی زمینه ایجاد آلرژیِ راداشته باشید که در این صورت بهتر است از خوردن بادام زمینی، روغن آن یا روغن هر دانه زمینی دیگرو هر ماده غذایی دیگری که محتوی بادام زمینی به هر شکلی باشد، پرهیز کنید. این مسأله باعث جلوگیری از بروز حساسیت در نوزادتان نسبت به بادام زمینی و از این قبیل در آینده می شود. دربرخی از مادران خوردن غذاهای پر ادویه، مرکبات، کلم، کلم بروکسل یا لوبیا باعث بروز اشکال در دستگاه گوارش نوزاد می شود. او به شدّت نفخ و گریه می کند و مدفوعش شل می شود. خوردن آب میوه مرکبات توسط مادر هم می تواند باعث بروز این مشکلات در نوزاد شود. اگر شما هم با این مسأله مواجه شدید، بهتر است این مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنید و تأثیر آن را بر بهبودی نوزادتان مورد مطالعه قرار بدهید. برخی از مادران بر این باورند که خوردن پیاز و سیر باعث می شودشیر مادر را به علت بوی بد آن پس بزند، امّا اگر این مواد پخته شوند بوی آنها از بین می رود.

سوتین شیردهی,مراقبت از خود,دوران شیر دهی,روش های شیر دهی مختلف,بهترین روش شیردهی نوزاد,نوزاد و کودک و نینی وبچه وطفل,

 

در هنگام شیر دادن به نوزاد، چه میزان مایعات باید بنوشم؟

به میزانی که احساس نیاز می کنید، باید مایعات بنوشید. بسیاری از مادران به هنگامی که شروع به شیردادن نوزاد می کنند احساس تشنگی شدیدی بر آنها غالب می شود. بنابراین، بهتر است قبل ازاینکه شروع به شیر دادن نوزاد کنید، مقداری نوشیدنی در دسترس خود قرار بدهید. اگر احساس تشنگی ندارید، نیازی نیست به زور مایعات بنوشید. نوشیدن مایعات زیاد بزور، نقشی در افزایش تولیدشیر مادر ندارد.

آیا در دوران شیردهی باید نوشیدن الکل را ترک کرد؟

مصرف الکل در کشورهای اسلامی از نظر شرع ممنوع می باشد و خوشبختانه در مادران ما این مشکل وجود ندارد؛ امّا اگر این مقاله به وسیله مادری که الکل مصرف می کند مورد مطالعه قرار گیرد، باید گفت که پاسخ آن خیر است.