هنگامی که کودکتان بیمار است

هنگامی که کودکتان بیمار است

0 دیدگاه 26 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 2168
کودکی که بیمار است، کارهای عادّی اش را انجام نمی‌دهد. ممکن است غذایش رانخورد، مثل معمول خنده یا بازی نکند، به پدر یا مادر می‌چسبد.

هنگامی که کودکتان بیمار است

کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای تماس والدین

من مطمئن نیستم که آیا به دکتر تلفن بزنم یا خیر؟

الزام برای این کار وجود ندارد،  اگر کودک شما آبریزش بینی دارد ولی از جهات دیگرخوب می‌باشد، ممکن است به پزشک احتیاجی نداشته باشید، هر چند اگر کودکتان خیلی کوچک است، به جز موارد بیماری های خیلی کم اهمیت، باید به پزشکتان زنگ بزنید.

چه موقع باید با پزشکم تماس بگیرم؟

هنگامی که نمی‌دانید چه مسأله ای باعث بیماری کودکتان شده، باید با پزشک تماس بگیرید. هرچه سن فرزندتان پایین تر باشد، به همان نسبت باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید. همیشه بهتر است تماس شما با پزشک بی مورد باشد تا اینکه برای کمک گرفتن دیر شده باشد.  وقتی کودکتان تب بالا دارد و نمی‌توانید آن را کنترل کنید، دچارمشکل تنفّسی است، استفراغ می‌کند، اسهال است، کمتر از دوازده ماه دارد، در مدفوعش خون مشاهده شده است، بی‌قراری می‌کند و تغذیه اش عادّی نیست، درد دارد (بخصوص درد شکم)، زیر شکم و یا اطراف بیضه ورم وجود دارد، گوش درد ممتد دارد (معمولاً دراین نوع موارد گوشش را می‌کشد) بیرون ریختگی و یا دانه های ریز روی پوست دارد(بدون توجیه)، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا تقاضای ویزیت پزشک را به خانه داشته باشم؟

فقط در مواردی که مطلقاً نمی‌توانید بیرون بروید، این کار را بکنید. برای مثال اگرفرزندتان آن قدر بیماری اش شدید است که نمی‌توانید او را حرکت دهید و یا نمی‌تواندحرکت کند، یک ویزیت کوتاه به مطّب دکتر حتّی در سرمای زمستان، صدمه ای به کودک تب دار وارد نمی‌کند.

کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت

 

 

 

 

چه موقع وضعیت اضطراری است؟

در موارد زیر به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید و یا آمبولانس بخواهید:

  •    سوختگی و یا خونریزی شدید وجود دارد.
  •    کودک تشنّج داشته یا دارد.
  •    بی قراری می‌کند و یا بی هوش است.
  •    سردر توأم با سفت شدن گردن، حساسیّت به نور شدید و یا بیرون ریختگی پوستی(رَش-Rash) که خوب نمی‌شود.
  •    هنگامی که به سختی می‌تواند نفس بکشد و یا آن قدر تنفّسش کوتاه است که قادر به سخن گفتن نیست. 

علامت های کلیدی بیماری کودک چیست؟

کودکی که بیمار است، کارهای عادّی اش را انجام نمی‌دهد. ممکن است غذایش رانخورد، مثل معمول خنده یا بازی نکند، به پدر یا مادر می‌چسبد. اعصابش خرد و حالش خوب نیست. یک کودک بیمار می‌تواند بی قراری کند، بی حال و بی علاقه باشد ویاممکن است تب داشته باشد و یا علامت های بیماری را نشان دهد (مانند سرفه، آبریزش بینی و یا بیرون ریختگی پوست).

کودک من همیشه آبریزش بینی دارد، مگر سرماخوردگی چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً سرماخوردگی ها بیشتر از مدّتی که والدین فکر می‌کنند طول می‌کشد؛ سه هفته یا بیشتر. از آنجا که کودکان خردسال هنوز سیستم ایمنی خود را بر ضدّ ویروس های سرماخوردگی نساخته‌اند، مرتّب سرما می‌خورند. بعضی اوقات شش ماه یا بیشتر سال. یک سرماخوردگی، به دنبال یک سرماخوردگی دیگر که می‌تواند به نظر بیاید سرماخوردگی او به شدّت طولانی شده است. سرماخوردگی ها معمولاً بیماری های جدیّ نیستند، مگراینکه مسائلی از قبیل عفونت گوش و یا سینه داشته و یا دارای بیماری سیستم ایمنی باشند. 

کودک من دارای شکم درد است، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

دلایل کاملاً مختلف و زیادی می‌تواند باعث درد شکم شوند که در بین آنها عفونت های معمولی ویروسی، تورّم غدد در شکم ممکن است باعث درد شوند، عفونت های مجاری ادراری، بستگی فتق، آپاندیس، گرفتگی روده بزرگ، یبوست.

مداوای مناسب، به علّت درد بستگی دارد و از آنجا که تقریباً برای والدین غیرممکن است که از علّت آن مطمئن باشند، همیشه با دکتر خود مشورت کنید؛ مگر اینکه کودکتان یک سال درد گذرا قبل از مدفوع کردن داشته باشد. 

کودک من اسهال است، ممکن است قابل اهمیت باشد؟

امکان آن وجود دارد زیرا اسهال باعث از دست دادن مایع بدن می‌شود که ممکن است به کم آبی بدن منجر شود. اگر کودکتان زیر دوازده ماه است، استفراغ می‌کند و درمدفوعش خون دیده می‌شود، حتماً با پزشک مشورت کنید.

اسهال می‌تواند به دلیل عفونت درونی شکم در هر سنّی ایجاد شود؟

کودکان زیر دو سال، بعضی اوقات دوره های متوسّط اسهال را که به «اسهال کوچولوها»معروف است، می‌گذرانند. با اینکه این روند خیلی عادّی است، ولی علّت آن روشن نیست. ممکن است برای مثال به خاطر رژیم غذایی باشد. اگر بیش از حد شیر و یا کمتر ازمعمول چربی در غذایش باشد ممکن است علّت این امر باشد. در هر صورت اگر شکّی وجود دارد، با پزشک یا مسئول بهداشت صحبتی داشته باشید. سردرد ها به طور حیرت انگیزی در کودکان معمول هستند و باعث وحشت والدین می‌شوند. بندرت یک سردرد علامت یک بیماری جدّی است. (مانند مننژیت) ولی اکثریت قریب به اتّفاق کم اهمیت هستند. رایج ترین علّت سردرد در کودکان تب است و دلیل به وجود آمدن این آن است که تب باعث انبساط رگ های داخل جمجمه می‌شود. دیگر دلایل سردرد عبارتند از: فشار یا استرس، میگرن، جراحت سر، ورم مغز، تومور مغزی. چنانچه نگران هستید با پزشک تماس بگیرید.

سعی کنید تا حد امکان در مورد علامت هایی که در کودکتان مشاهده می‌کنید وهمچنین زمان رؤیت آنها مطمئن شوید اگر کودکتان بهتر نمی‌شود، یک نظریه دقیق راخواهان شوید، و اینکه چه موقع برای ویزیت های بعدی باید دکتر را ببینید. همیشه اگردر مورد بیماری خاصّی نگرانی دارید، آن را به پزشک تذکّر دهید، زیرا برای مثال، اگر یکی دیگر در کودکستان یا در خانواده تان به این بیماری مبتلاست، یا به طور ارثی در خانواده شما وجود دارد. ممکن است پزشک شما بتواند نگرانی تان را رفع کند، بسیاری از پزشکان دارای فرزند هستند و متوجّه نگرانی شما خواهند شد. چنانچه هنوز نگرانی تان رفع نشده است، ممکن است پزشکتان برای خانواده شما مناسب نباشد.

چگونه می‌توانم بفهمم کودکم تب دارد؟

یک کودک تب دار ممکن است در موقع لمس کردن به نظر داغ بیاید. پیشانی او را باکف دستتان و یا لب هایتان لمس کنید. ممکن است به نظر قرمز (برافروخته) بیاید و یاممکن است بگوید سردرد دارد و یا احساس سرما می‌کند، به هر حال برای مطمئن شدن باید درجه حرارت بدنش را اندازه بگیرید.

 

 کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت

 

 

 

 

چگونه درجه حرارت بدن فرزندم را اندازه گیری کنم؟

می‌توانید از زیر بغلها، دهان و یا گوش درجه حرارت را اندازه بگیرید. درجه حرارت عادّی بدن 37 درجه سانتی گراد و یا 6/98 درجه فارنهایت است که از دهان گرفته شود. در حد5/0 درجه سانتی گراد و یا 1/1 درجه فارنهایت کمتر از زیر بغل و هر درجه حرارتی بالاتر ازاین، نشان دهنده وجود تب می‌باشد. با وجود اینکه حرارت زیر بغل نشان دهنده حرارت بدن نیست، ولی یک کودک زیر چهارسال ممکن است نتواند درجه حرارت سنج را زیرزبانش نگه دارد.

درجه سنج های جیوه ای :

این نوع درجه سنج برای اندازه گیری از طریق دهان یا زیربغل به کار می‌رود. ترمومترهای جیوه ای شیشه ای هستند و در نتیجه به آسانی قابل شکستن می‌باشند که باعث بیرون ریختن جیوه سمّی می‌شود. درنتیجه نباید از آنها برای کودکان زیر هفت سال استفاده کرد.  

 کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت

 

درجه حرارت سنج های دیجیتالی:

این ترمومتر ها دقیق و تقریباً نشکن بوده و برای کودکان عالی هستند. در دهان یازیربغل قابل استفاده‌اند. بعد از یک یا دو دقیقه با صدای بوق درجه را اعلام و با باتری کارمی‌کنند و سالها دوام می‌آورند؛ فقط گران تر هستند. 

 کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت

 

 

 

درجه سنج های گوشی:

این درجه سنج ها تابش (اشعه) مادون قرمز را در گوش، ظرف یک ثانیه اندازه گیری می‌کنند، در نتیجه برای یک کودک بسیار ایده آل می‌باشند؛ هرچند این وسیله بزرگتر، سنگین تر ونیزگران قیمت تر است. اندازه گیری درجه حرارت یک کودک بیمار، کاری خسته کننده و سخت است. همیشه از یک گوشی استفاده کنید و در هرنوبت سه مرتبه اندازه گیری کنید.

درجه سنج های کریستال مایع:

یک نوار کوچک و حساس به دماست که بر روی پیشانی قرار می‌گیرد و در عرض نیم دقیقه حرارت را نشان ما می‌دهد. و به سادگی قابل استفاده است، ولی از آنجا که حرارت پوست بدن را اندازه می‌گیرد و نه حرارت بدن را، چندان دقیق نیست و می‌توانید با لمس کردن پیشانی کودکتان همان نتیجه را بگیرید.  

 کودک و نوزاد ,بیماری کودکان ,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت