دنیای وسیع خارج از خانه ی فرزندم | گهوارک

دنیای وسیع خارج از خانه ی فرزندم | گهوارک

0 دیدگاه 11 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 1390
می‌توانید در مورد مهدکودک‌ها تحقیق کنید، امکانات، فضایی را که برای کودکان اختصاص می‌دهند و تجهیزات فراهم‌شده را ازلحاظ امنیت و جذّابت بررسی کنید. علاوه بر مسیر نزدیک، ساعت نگهداری و هزینه در نظر گرفته‌شده، لازم است در رابطه با موارد زیر نیز پرس‌وجو کنید.

دنیای وسیع خارج از خانه برای فرزندانم

 

 

چگونه می‌توانم مهدکودک مناسبی برای فرزندم پیدا کنم؟

می‌توانید در مورد مهدکودک‌ها تحقیق کنید، امکانات، فضایی را که برای کودکان اختصاص می‌دهند و تجهیزات فراهم‌شده را ازلحاظ امنیت و جذّابت بررسی کنید. علاوه بر مسیر نزدیک، ساعت نگهداری و هزینه در نظر گرفته‌شده، لازم است در رابطه با موارد زیر نیز پرس‌وجو کنید.

سطح نظارت چگونه است؟

آیا از والدین نیز انتظار همکاری دارند؟

فعّالیت ها برنامه‌ریزی‌شده هستند؟

آیا کودکان امکان انتخاب فعالیت دلخواه خود رادارند؟

آیا با دختران و پسران یکسان برخورد می‌شود؟

حال به دلیل اهمیت موضوع لازم است، بررسی کنید چه محیطی برای کودک بهتر و سالم‌تر است. آیا مربی و کارکنان مهد را می‌پذیرید؟

یادگیری به همراه بازی 

چگونه فرزندم را برای رفتن به مهد آماده کنم؟

در مورد مهد، به‌طور مختصر و مفید با فرزند خود صحبت کنید و وارد جزئیات نشوید. برای افزایش و بالا بردن اعتماد او باید به وی فرصت بدهید بند کفش‌هایش را باز و بسته کند. لباس‌هایش را درآورد و بپوشد تا اینکه در مهد نیز بتواند خودش انجام بدهد.

 

 

آیا فرزندم قبل از رفتن به مهد باید از پوشک گرفته شود؟

به‌طورکلی بله امّا لازم نیست نگران باشید چراکه در مدرسه کارکنانی هستند می‌توانند به فرزند شما در این رابطه کمک کنند. به‌هرحال، با مدیر مهد یا مربّی او صحبت کنید. کودک حتّی اگر درگذشته توانایی کنترل ادرار را داشته، ممکن است در ابتدای رفتن به مهدکودک خود را خیس کند. می‌توانید در یک کیف برای فرزندتان یک دست لباس اضافه قرار بدهید.

 

 

چگونه می‌توانم فرزندم را راضی کنم که بدون من در مهد بماند؟

در ابتدا می‌توانید کودک را دو بار در هفته به مهد ببرید و در اولین جلسه تا آخر وقت همراه اوباشید. جلسه بعدی کمی از او فاصله بگیرید. سپس از اتاق بیرون بروید و درنهایت او را ترک کنید. البته پیش از رفتن باید او را در جریان قرار دهید، زیرا ممکن است در حین بازی سراغ شمارا بگیرد. باید با او خداحافظی کنید و بگویید چه موقع به دنبال او خواهید رفت. باید خداحافظی را خلاصه کنید چون ممکن است او گریه کند.

 

 

آیا موضوع یا مسئله خاصی هست که من باید در جریان آن باشم؟

در طی زمانی که کودکتان در مهد است، نباید خود را باکارهای طولانی و پرمشغله مثل تعمیر ماشین یا رفتن به سوپرمارکت صرف کنید؛ زیرا هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که کودکتان فکر کند شما او را فراموش کرده‌اید. همچنین، نباید به او بگویید بدون او چه لحظاتی را گذرانده‌اید. بلکه تا جایی که می‌توانید باید آن لحظات را کسل‌کننده نشان بدهید. در این صورت کودک فکر می‌کند چه لحظات شادی را ازدست‌داده است. سعی کنید همیشه در دسترس باشید تا در مواقع اضطراری، بتوانید خود را به‌سرعت به مهد برسانید.

 

 

یادگیری موسیقی

آموختن موسیقی برای هیچ کودکی زود نیست. تنها مورد این است که شما به‌عنوان والدین او می‌توانید بفهمید چه زمانی کودک آمادگی برای یادگیری دارد.

آموختن موسیقی فواید زیادی دارد و ممکن است باعث تحریک بخش‌هایی از مغز گردد. گاه ممکن است این هنر سبب درخشش وی در آینده گردد. قبل از اینکه آموزش آغاز شود باید به این نکته‌ها توجّه کنید:

قد کودک لازم است با اندازه وسیله نواختن موسیقی متناسب باشد تا به‌راحتی بتواند از آن استفاده کند.

برای تمرین به زمان و تلاش نیاز است.

تناوب دروس موسیقی و فواصل آن در یادگیری مفید است.

اشتیاق و علاقه کودک نیز یکی از عوامل مهم در یادگیری است. هرگز نباید فرزندتان را مجبور کنید، بلکه اجازه دهید خودش انتخاب کند.

 

 

چگونه مدرسه‌ای برای فرزندم پیدا کنم؟

مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید باید برای فرزندتان مناسب باشد. سعی کنید تحت تأثیر عقاید دیگر والدین قرار نگیرید. همه ماتحت تأثیر عقاید و نتایج خوب قرار می‌گیریم، امّا سبک آموزش و جوّ مدرسه نیز از عوامل مهم هستند. در انتخاب مدرسه، نکات زیر را در نظر بگیرید:

نظرتان در مورد تعداد دانش آموزان در یک کلاس چیست؟

دوستانش که هستند و کجا زندگی می‌کنند؟

فاصله بین مدرسه و خانه چقدر است؟

بعد از دبستان به کدام مدرسه راهنمایی خواهد رفت؟

 

چگونه می‌توانم مطمئن شوم فرزندم در مدرسه شاد و خوشحال است؟

شما هرگز نمی‌توانید از رضایت یا نارضایتی فرزندتان مطمئن شوید. چراکه شما همراه او نیستید. امّا شکلک‌ها و نقّاشی‌هایی که او می‌کشد، بیانگر چگونگی اوضاع است. همچنین، می‌توانید قبل از زمان تعطیلی وی به مهدکودک بروید و بدون اطلاع یافتن او، از دور او را مشاهده کنید و ببینید چگونه جذب بازی با وسایل شده است. چنانچه هنگام خداحافظی کودک گریه می‌کند، هیچ نگران نباشید؛ پس از رفتن شما روز خوب و شادی را در مهد سپری خواهد کرد.

تکامل یادگیری کودک 

 

فرزندم دوست دارد بنویسد، امّا مدرسه نمی‌رود. چه باید بکنم؟

به فرزند خود شیوه صحیح به دست گرفتن مداد و شکل صحیح حروف را بیاموزید. اگر در رابطه با بهترین شیوه آموزش مردّد هستید، با مربّی مهد صحبت کنید. چراکه شیوه‌های آموزشی متفاوت هستند و چنانچه کودک شیوه اشتباه را بیاموزد، وضعیت نامطلوبی به وجود خواهد آمد.