کارکرد واکسن کرونا

کارکرد واکسن کرونا

0 دیدگاه 12 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 1837
واکسن های کوید 19 که در حال حاضر در سطح جهان در حال پخش هستند، برای هدف قرار دادن نسخه اصلی ویروس شناسایی شده در اواخر سال 2019 است. اگرچه به نظر می‌رسد برخلاف نسخه‌ای جدیدتر عمل می‌کنند، امّا این نگرانی وجود دارد که در صورت تکامل متنوع، دزها در نهایت ممکن است اثر خود را از دست بدهند.

کارکرد واکسن کرونا

آیا دریافت یک دوز واکسن کرونا می‌تواند ایمنی ایجاد کند؟

به گزارش خبرنگار واحد بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، یکی از سؤالات رایجی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، این است که آیا دریافت یک دز واکسن می‌تواند ایمنی کافی در برابر ویروس را تأمین کند؟ توصیه متخصّصان در این شرایط، واکسیناسیون کامل است. به‌ویژه با ظهور جهش‌های نگران‌کننده ویروس کرونا مانند ویروس دلتا که برای اوّلین بار در هند شناسایی شد.

واکسن های کوید 19 که در حال حاضر در سطح جهان در حال پخش هستند، برای هدف قرار دادن نسخه اصلی ویروس شناسایی‌شده در اواخر سال 2019 است. اگرچه به نظر می‌رسد برخلاف نسخه‌ای جدیدتر عمل می‌کنند، امّا این نگرانی وجود دارد که در صورت تکامل متنوع، دوزها درنهایت ممکن است اثر خود را از دست بدهند. با توجّه به گونه دلتا، یک مطالعه توسط محقّقان انگلیسی نشان داده که افراد هنگام دریافت هر دو دوز، به‌خوبی در برابر این ویروس محافظت می‌شوند و با یک دوز محافظت به میزان قابل توجّهی کاهش می‌یابد.

تدرس آدهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت گفته است که واکسیناسیون فقط با یک دوز برای جلوگیری از انواع جدید کافی نخواهد بود. مردم باید واکسینه شده و همچنان به رعایت دستورهای بهداشتی مقیّد باشند.

دکتر سوامیناتان، دانشمند ارشد WHO می‌گوید که دوز دوم واکسن دو دوز بسیار مهم است؛ درواقع باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود تا واکنش آنتی‌بادی در برابرویروس بسیار قوی باشد.

واکسیناسیون ویروس کرونا

منبع: https://www.yjc.news