خواص گیاهان دارویی مفید در تغذیه مادران | گهوارک

خواص گیاهان دارویی مفید در تغذیه مادران | گهوارک

0 دیدگاه 17 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 1379
گیاهان دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها موثر هستند. شاید روند درمان در صورت استفاده از این مواد زیاد باشد امّا در هرحال این روند ضرر کمتری نسبت به استفاده از دارو های شیمیایی دارد.

خواص گیاهان دارویی مفید در تغذیه مادران 

فلفل قرمز

این گیاه به هضم غذا کمک می‌کند، جریان‌خون را بهبود می‌بخشد، از خونریزی جلوگیری می‌کند و برای سایر گیاهان دارویی مانند کاتالیزور عمل می‌کند. برای قلب، کلیه‌ها، لوزالمعده، طهال و معده مفید می‌باشد. به درمان بیماری های آرتریت و روماتیسم کمک می‌کند. برای برطرف‌ کردن‌ سرماخوردگی، عفونت‌ های ویروسی و گلودرد مناسب است. مصرف این گیاه به‌ طور موضعی درد را رفع می‌کند. برای درمان بیماری‌ های عصبی آن را به‌ همراه گیاه لوبلیا مصرف کنید. به این گیاه، فلفل فرنگی و فلفل تند نیز می‌گویند. 

فلفل قرمز

 

درخت صدر

قسمت‌ های قابل استفاده : برگ‌ها و شاخه‌ ها

دارای بورنئال، بوربیل استات، کافور، فلانوئیدها، ایزوتوژون، توژون و تاننها. این گیاه دارای خواص ضدویروسی و ضد قارچی است. دستگاه دفاعی بدن را فعال می‌کند و جریان‌ خون سیاهرگی را افزایش می‌دهد. عملکرد این گیاه مانند داروی خلط‌آور، ماده پاک‌ کننده غدد لنفاوی و ضدعفونی کننده ادرار می‌باشد. استعمال خارجی آن برای از بین بردن زگیل مناسب است.

درخت صدر

 

کرفس

قسمت‌های قابل استفاده: عصاره، ریشه و دانه

دارای ویتامین ب، آهن، ویتامین آ و سی است. مصرف کرفس فشار خون را پایین می‌آورد، گرفتگی های عضلانی را تسکین می‌دهد و اشتها را زیاد می‌کند. برای درمان بیماری آرتریت و ناراحتی کلیه مناسب است. مانند آنتی اکسیدان و داروی مسکّن عمل می‌کند. باید توجه داشته باشید مصرف زیاد آن برای مادران‌ باردار ‌مناسب نیست.

کرفس

 

بابونه زرد

دارای پتاسیم، اسید تانیک، ویتامین آ، کلسیم، آهن و منیزیوم است. 

این گیاه ماده اصلی ضدالتهابی، محرک اشتها، هضم‌کننده غذا، تقویت‌کننده اعصاب و خواب‌آور می‌باشد.برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کولیت انواع سردرد و تب مناسب است. همچنین استفاده از این گیاه روشی سنتی برای درمان فشار روحی، نگرانی، سوء‌هاضمه و بی‌خوابی است. مصرف مداوم این گیاه سبب بروز حساسیت نسبت به گیاه گل‌سنگ می‌شود و کسانی که به گل‌سنگ حساسیت دارند نباید از‌ آن استفاده کنند.

بابونه  زرد

 

خردل

از دانه این گیاه می‌توان استفاده کرد. دارای میروزین، سیناپین و سینالبین است. این ماده به هضم‌ غذا و سوخت و ساز چربی‌ ها کمک می‌کند. استعمال خارجی آن، برای درمان احتقان سینه، التهاب، آسیب‌دیدگی و دردهای مفصلی مفید می‌باشد. استعمال این گیاه بر روی پوست باعث تحریک آن می‌شود. 

خردل

 

گیاه مُر(درخت مرمرکی) 

می‌توان از رزین به‌دست آمده از ساقه این درخت استفاده کرد. دارای اسید استیک، اسانسها، اسید فورمیک و رزین است. این گیاه از خواص ضدعفونی‌ کننده برخوردار است. ماده ضدبوی مناسبی می‌باشد. باکتری‌های مضر دندان‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، برای درمان مشکلات تنفسی، بیماری‌ های مربوط به لثه و بافت اطراف دندانها، ناراحتی‌ های پوستی و زخم‌ ها مفید است. به دلیل بوی خوشی که این گیاه دارد از آن در عطر‌ها استفاده می‌کنند.

گزنه

گزنه دارای کلسیم، کلر، کروفیل، ید، آهن و منیزیوم است. این گیاه خلط‌آور، مسکن، و تقویت‌کننده است. دارای عناصر معدنی مهم است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ضروری می‌باشد. به‌علاوه، برای درمان کم‌خونی، آرتریت، تب یونجه و سایر بیماری های آلرژی زا، ناراحتی کلیه و عدم توانایی جذب غذا مفید است. برای گواتر و بیماری‌های التهابی مناسب است و می‌تواند مخاط ریه‌ها را برطرف کند. به این گیاه گزنه تیغی هم می‌گویند.

گزنه

 

جو دوسر

این گیاه از خاصیت‌ ضد‌افسردگی برخوردار است. مانند داروهای تقویت‌ کننده اعصاب عمل می‌کند و باعث تعریق می‌شود. همچنین برای درمان شب ادراری و بیماری‌های پوستی مفید است و مشکل بی‌ خوابی را رفع می‌کند.