رفتارهای مختلف کودک در خانه

رفتارهای مختلف کودک در خانه

0 دیدگاه 2 مرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 1196
با آغاز چهار ماهگی کودک نه تنها تماشای حرکات آویزها دست هایش و یا شکار جمجمه‌اش را دوست دارد، بلکه از دیدن تصویر خود در آیینه، ارتباط و لبخند به مخاطبین و مشاهده زندگی خانوادگی لذت می‌برد.

لباس پوشیدن کودکان

لباس پوشیدن کودک

 

ترجیحاً لباس های راحت و نرم از الیاف طبیعی برای کودکتان انتخاب کنید. از همان ابتدا با فرزندتان صحبت کنید، برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری هستید. هنگام لباس پوشاندن توجه او را به حرکاتتان جلب کنید و از او بخواهید همراهیتان کند. حتی اگر فکر می‌کنید هنوز توان درک حرف های شما را ندارد. خیلی زود خواهید دید که کودک خود را مشتاق نشان می‌دهد. 

البته دقت کنید که حرکات مشخص و آرامی داشته باشید تا کودک فرصت دنبال کردن آنها را داشته باشد. همچنین سعی کنید همواره یک منوال و ترتیب را در پیش بگیرید. 

 

کشف مزه های جدید

 

کشف مزه های جدید

از شش ماهگی به بعد کودک را با مزه های جدیدی آشنا کنید و برای این منظور ترجیحاً از مواد اورگانیک استفاده کنید: آبمیوه، انواع کمپوت های بدون شکر، انواع پوره و ...

استفاده از قاشق سه مرحله دارد. قاشق موکا، قاشق کوچک و نرم که بچه ها خیلی دوست دارند و قاشق تخت کوچک. هنگام استفاده مقدار کمی از مواد را در قاشق بریزید. پس از شش ماهگی بین غذا با یک قاشق کوچک به کودک مقدار بسیار کمی آب بدهید و کم کم از لیوان های کوچک استفاده کنید. هنگامی که توانست لیوان را در دستش نگه دارد، او را با آبمیوه آشنا کنید.

اولین کمپوت ها و پوره ها باید بسیار رقیق باشند و شما کم کم هر بار مقدار بسیار کمی را با نوک قاشق به او بخورانید. زمان تغذیه فرصت مناسبی است تا با فرزندتان درباره چیزی که می‌خورد و مزه های جدید گفتگو کنید. بد نیست قاشق دیگری را هم در دسترس او قرار بدهید تا او هم سعی کند آن را در دست بگیرد و به تقلید از شما به دهان ببرد و مستقل شود.

 

گشتن در خانه

 

 

گشتن در خانه

از شش ماهگی به بعد کودک شروع به خزیدن می‌کند و به کشف خانه می‌پردازد. در این دوره وجود چیدمانی کاربردی، منطقی و ساده در منزل بسیار مهم است. زیرا کودک مفهوم نظم را براساس یافته هایش می‌آموزد. بنابراین منزل منظم و بی خطری را برای او مهیا کنید. 

اگر چیدمان خانه نیاز به بازبینی دارد، دست به کار شوید. با چند قفسه خوب می‌توانید همواره اصل جایی برای هر چیز و هر چیز سر جایش را به جا آورید. از زیر زمین تا شیروانی، هر کشو، اثاث، کمد و قفسه را چک کنید و مطمئن شوید که کودکتان به وسیله خطرناکی دسترسی ندارد.

 

چهار دست و پا راه رفتن

 

 

چهار دست و پا راه رفتن

چهار دست و پا رفتن مرحله بسیار مهمی در شکل گیری حرکات انعطافی - کششی ناحیه گردن و سر کودک است. این حرکات از یک سو باعث انعطاف مهره های پشت سر و از روی دیگر تطابق بصری کودک می‌شود. این مرحله پیش زمینه لازم کتاب خوانی کودک و هجای آسان و ساده حروف است. 

چهار دست و پا رفتن تلاش و پشتکار بسیاری می‌طلبد. سعی کنید لباس مناسب به او بپوشانید، لباسی که نه دست و پاگیر باشد و نه باعث سختی حرکات او شود. به تلاش فرزندتان احترام بگذارید اما دخالت نکنید. او هر بار سرش را بالا می‌آورد باید نگاه گرم، مهربان و حمایتگر شما را ببیند تا راضی شود و به فعالیت و سعی خود ادامه بدهد.

 

دالی موشه

 

 

دالی موشه

از پنج ماهگی به بعد کودکتان از هیجانات ناگهانی استقبال می‌کند. این یک بازی ساده است که او را خیلی مشغول می‌کند. با هر دو دست صورتتان را بپوشانید. شکلک خیلی گویا و مشخصی از خود درآورید. مانند یک لبخند زیبا. دو دست خود را مانند پرده تئاتر باز کنید، پرده را ببندید و سپس شکلک را تغییر بدهید. 

 

قایم موشک بازی

 

 

قایم موشک بازی

بین 6 و 9 ماهگی کودک توانایی دنبال کردن بصری اشیا کوچک را دارد. دیگر زمان بازی قایم موشک فرا رسیده است. این بازی مرحله آغازین در درک مفهوم بقا و ثبات اشیا است. یک اسباب بازی مثل یک اردک کوچک را مقابل کودک روی زمین قرار بدهید، نصف آن را با روسری و یا شالی بپوشانید. سپس با صدای بلند تعجب کنید و بپرسید: اردک کجاست؟

پس از اینکه شال را کنار زدید با هیجان بگویید اینجاست! چند بار همین بازی را تکرار کنید و به فرزندتان کمک کنید تا او هم شال را از روی عروسک پس بزند.این بازی را با عروسک و وسایلی دیگری هم امتحان کنید. 

 

موسیقی

 

 
موسیقی

همیشه و در همه حال برای فرزندتان شعرهای کودکانه پخش کنید هنگام رانندگی، استراحت، نوازش، خواب، آشپزی، حمام ... این برای شما هم فرصتی است تا اشعار گذشته را مرور کرده و چند شعر جدید با هم یاد بگیرید. کلمات شعر و آهنگ در ذهن کودک حک می‌شود. ریتم و آواهای متفاوت، قافیه ها، نوسانات صدا، مجموعه ای از موضوعات جذاب و لذت بخشی هستند که می‌توانند کودک را از بدو تولد به خود مشغول کند. در اتاق کودک دستگاه پخش موسیقی قرار دهید و او را با اشعار کودکانه ملیت های گوناگون و موسیقی کلاسیک آشنا سازید. تا پیش از دو سه ماهگی ترجیحا انتخابتان را محدود کنید به سه سی دی از آهنگ هایی ساده با ریتم های گوناگون.  

 

کشف آواها

 

 
کشف آواها

کشف آواها انگشتانتان را روی میز، قالی، بالش یا سبدی حصیری بکشید. این کار را مقابل کودکتان انجام دهید.

گوش بده. از او دعوت کنید تا به نوبه خود این کار را انجام دهد. کودک به کمک شما متوجه آواهای متفاوتی می‌شود که بافت های گوناگون ایجاد می‌کنند. به تدریج ریتم و شدت صدا را تغییر دهید تا تنوع آوایی بیشتری به دست آورید. شما همچنین می‌توانید با هم ارکستری تشکیل داده و با قاشقی چوبی روی دیگ، کاسه و یا هر کدام از ظروف آشپزخانه بنوازید. یک ضربه او، یک ضربه شما.