شستشو و بهداشت کودکان پس از ختنه | گهوارک

شستشو و بهداشت کودکان پس از ختنه | گهوارک

0 دیدگاه 28 مرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 16216
توصیه ما به والدین این است که برای انجام ختنه فرزندان خود در دوره نوزادی آنها اقدام کنند. شاید برخی افراد تصور کنند که در نوزادی دردی احساس نمی‌شود، اما اینطور نیست. در نوزدان نیز حین انجام عمل ختنه درد وجود خواهد داشت. اما آنها نسبت به کودکان و بزرگسالان فرایند آسان‌تری را تجربه می‌کنند.

ختنه کردن نوزاد

شستشوی ناحیه تناسلی کودکان چگونه باید باشد؟

این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه به طور مستقیم بر بهداشت کودکان تأثیر خواهد گذاشت. از ابتدای دوره زندگی تا انتهای آن باید به این مورد ویژه توجه خاصی به عمل آید. در غیر این صورت مشاهده مشکلات بسیاری خواهید بود. همان طور که گفته شد این موضوع منحصراً مربوط به بزرگسالان یا کودکان نخواهد بود بلکه تمام سنین را شامل میشود.

شستشوی ناحیه تناسلی دختران

شستشو و بهداشت ناحیه تناسلی کودکان دختر

در نحوه شستن ناحیه تناسلی نوزاد دختر باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

بهتر است ناحيه تناسلي پس از هر بار دفع مدفوع يا ادرار با آب ولرم شستشو داده شود. همچنین ناحیه تناسلی دختران را می توان تنها با یک دستمال مرطوب در هنگام تعویض پوشک تمیز کرد. در كل باید مراقب بود که شستشو از جلو به عقب انجام شود نه از عقب به جلو تا میکروب های ناحیه مقعد وارد واژن نشوند. ممکن است ناحیه تناسلی قرمز و متورم شود و یا ترشحات بی رنگ، سفید و یا کمی خونی دیده شود که تمام این حالات در هفته های اول طبیعی است و در نتیجه هورمون های مادر هنگام بارداری بوجود می آید. اگر این علائم بعد از شش هفته اول پس از تولد از بین نرود، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در ادامه به موضوع شستن محل ختنه نوزاد میپردازیم.

شستشو و بهداشت ناحیه تناسلی پسران پس از ختنه

شستشو و بهداشت ناحیه تناسلی پسران پس از ختنه

تنها کاری که باید در مورد موضعی که به تازگی ختنه شده است انجام دهید، آن است که پوست ناحیه را با آب و صابون بشوئید، درست مانند سایر قسمت های پوست بدن. بهتر است از سائیدن و ایجاد کف در ناحیه آلت تناسلی پسران خواه ختنه شده و خواه بدون ختنه بپرهیزید، زیرا پوست این ناحیه را خشک می کند و باعث تحریک آن می شود. در چند روز اول پس از عمل ختنه، آلت تناسلی ممکن است کاملاً قرمز باشد و ترشحی زرد رنگ داشته باشد. این در واقع علامت خوبی است و نشان می دهد که سیر بهبود طبیعی است. محل ختنه کمتر احتمال دارد که عفونت کند با اين وجود علائم عفونت عبارتند از: قرمزی پایدار، تورم سر آلت و زخم هایی که با ترشحات زرد رنگ و خشک بسته شده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک اطلاع دهید. خونریزی از محل ختنه از عوارض ناشايع مي باشد، با اين وجود در صورت خونریزی مخصوصاً در روزهاي اول سريعاً به پزشک مراجعه نماييد.

شستشو و بهداشت ناحیه تناسلی پسران پیش از ختنه

شستشو و بهداشت ناحیه تناسلی پسران پیش از ختنه

هنگام تمیز کردن یا شستن آلت تناسلی که ختنه نشده باشد، سعی کنید پره پوس یا پوست حشفه را نکشید. چندین ماه یا حتی سال طول میکشد تا پره پوس از آلت تناسلی جدا شود. پس از جدا شدن پره پوس و هنگامی که کاملاً بتوان آن را کشید (اگر نخواهید کودک را ختنه کنید بهتر است زمان آن را از پزشک کودکتان بپرسید.) باید گاهی آن را بکشید و انتهای آلت را که زیر آن قرارگرفته است به آرامی ولی با سرعت از ماده مومی شکل سفید رنگی که بطور طبیعی در این محل تشکیل می شود، تمیز کنید.

مراقبت هایی که باید پس از ختنه انجام بشود

مراقبت هایی که باید پس از ختنه انجام بشود

پس از ختنه از گاز نرم روی زخم ایجاد شده استفاده می کنند. استفاده از این باندها جهت جلوگیری از برخورد آلت نوزاد با لباس استفاده می شود. پس از انجام عمل نیز باید مراقبت هایی تا زمان بهبودی انجام شود.

پس از هر بار تعویض پوشک از گاز جدیدی استفاده کنید. استفاده از پمادهایی که پزشک پس از عمل تجویز می کند پس از هر بار شستشو الزامی است. پوشک فرزند خود را محکم نبندید؛ چراکه نباید به آلت کودک فشاری وارد شود. لباس های راحتی به فرزند خود بپوشانید.

چند روز بعد از ختنه میتوان نوزاد را شست

برخی از والدین تصور می کنند حمام کردن نوزاد پس از انجام ختنه مشکلی را ایجاد نمی کند. اکثر متخصصان اطفال توصیه می کنند که باید در هفته های ابتدایی با استفاده یک اسفنج فرزند خود را تمیز کنید. در واقع زمانی می توانید فرزند خود را حمام ببرید که روند بهبودی را مشاهده کنید.
مشاهده روند بهبودی به این معنی نیست که با استفاده از صابون ناحیه جراحی شده را ماساژ دهید. تنها باید با استفاده از آب گرم شستشو ملایمی انجام گیرد. پس از بهبودی کامل می توانید شستشو با آب و صابون را انجام دهید.

زمان مناسب برای ختنه کردن پسران کدام است؟

توصیه ما به والدین این است که برای انجام ختنه فرزندان خود در دوره نوزادی آنها اقدام کنند. شاید برخی افراد تصور کنند که در نوزادی دردی احساس نمی شود، اما اینطور نیست. در نوزادان نیز حین انجام عمل ختنه درد وجود خواهد داشت. اما آنها نسبت به کودکان و بزرگسالان فرایند آسان تری را تجربه می کنند. در واقع برای انجام این عمل در نوزادان تنها از بی حسی استفاده می شود و کودک کاملا هوشیار است. اما چنانچه این عمل در کودکان و بزرگسالان انجام گیرد، نمی توان تنها با استفاده از بی حسی جراحی را انجام داد. برای کودکان و بزرگسالان می بایست از بیهوشی استفاده کرد.
به طور کلی هرچه انجام ختنه به بزرگسالی موکول شود، روند بهبودی دردناکتر خواهد بود. در نهایت بهتر است در صورتی که شرایط مناسب باشد، در سنین نوزادی این عمل انجام گیرد.

قبل از ختنه نوزاد چه کنیم

✓ کودک شما بعد از ختنه درد زیادی دارد پس حتما برای کاهش درد او از قبل از دکتر سوال بپرسید و دارو های لازم را تهیه کنید.

✓ قبل و بعد از ختنه از نظر عاطفی به او محبت کنید و در آغوشش بگیرید و به او شیر دهید. شیر دادن و در آغوش گرفتن نوزاد باعث میشود او درد کمتری بکشد.

✓ خود را برای شرایط دشوار بعد از عمل ختنه آماده سازید اگر به سر کار میروید شاید لازم باشد والدین مرخصی بگیرند.

✓ قبل از ختنه نوزاد حتما از پزشک متخصص سوال کنید که آیا الان وقت مناسب برای ختنه نوزاد است یا خیر مخصوصا اگر زایمان زودرس و سختی داشته اید.

✓ دقت داشته باشید که محل ختنه التهاب دارد و باید از پوشک مناسب و بزرگتر استفاده کرد.

بیقراری نوزاد بعد از ختنه

بی قرار بودن نوزاد در بیشتر مواقع هنگامی است که میخواهد ادرار کند والدین باید بدانند که این بی قراری تا 3 الی 4 روز طبیعی است در بعضی مواقع نیز تا دو هفته امکان دارد این بیقراری در نوزاد بعد از ختنه دیده شود اما اگر ادامه داشت حتما با پزشک مشورت کنند .

خانه را امن نگه دارید تا کودک بهتر بخوابد از تهویه مناسب استفاده کنید و سیگار نکشید . خواب باعث بهبود زودتر کودک میشود .

در صورت تجویز پزشک دارو های ضد درد را به موقع به کودک دهید .

ختنه برای کودک چه فوایدی به همراه دارد؟

جلوگیری از بیماری فیموز و بالانوپوستیت (التهاب گلنس و پوست ختنه گاه)، اختلالات واکنش یا ری اکشن آلت تناسلی و سرطان آلت تناسلی

عفونت های کمتر مجاری ادراری

کاهش گسترش ویروس پاپیولومای انسانی که می توانند منجر به سرطان رحم و دیگر تشکیلات ان شود، به دلیل رابطه جنسی

کاهش خطر ابتلا به عفونت ویروس نقص ایمنی بدن، عفونت ویروسی تبخال تناسلی یا هرپس، و دیگر بیماری های منتقله جنسی

بهداشت راحت تر آلت تناسلی