آرامش خواهر برادرها در کنارهم | گهوارک

آرامش خواهر برادرها در کنارهم | گهوارک

0 دیدگاه 2 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 1117
اگر با هم به انجام فعالیتهای لذت بخش بپردازیم، همه نسبت به هم احساس مثبتی پیدا می کنیم. گفتن این موضوع از عمل کردن به آن راحت تر است، چون زندگی امروزی فعالیت هایی را که اعضای خانواده می توانند به اتفاق هم انجام دهند، محدود کرده است.

بزرگ در کنارهم!

سه گروه از کارهای والدین در شکل گرفتن روابطی محکم بیں برادرها و خواهرها تأثیر می گذارند: آنچه می گوییم، آنچه انجام می دهیم و آنچه گرامی می داریم.

 

آنچه می گوییم

مسائل خانوادگی

صحبت از رابطه بین هم شیرها باید در متن روابط کل خانواده انجام گیرد. اگر در خانواده پیوندهای محکمی وجود داشته باشد، احتمالاً بین هم شیرها نیز روابط محکمی برقرار خواهد بود. اگر زندگی خانوادگی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، بین اعضای خانواده نیز پیوند محکمی به وجود می آید. نترسید! به فرزندانتان بگویید که وجود خواهرها و برادرها برای هم اهمیت دارد. بگویید که خون چیزی است که انسان ها را به سوی یکدیگر می کشد. در برخی از جوامع نسبت خانوادگی خواهرها و برادرها را به شکلی نمادین گرامی می دارند. در هندوستان رسم است که خواهر سالی یک روز دست برادرش را به دست خود می بندد؛ این رسم به طور نمادین اهمیت خواهر و برادر را برای هم نمایان می سازد.

 

هم شیرها تا ابد هم شیر هستند!

در بسیاری از کشورها چنین آداب و رسومی نداریم تا بر اهمیت روابط خواهرها و برادرها تأکید کند. اما باید مطمئن شویم که فرزندانمان این پیام را دریافت می کنند. از هر فرصتی استفاده کنید و به آن ها بگویید که رابطه شان با هم شیرها، رابطه ای مهم و ابدی است. یکی از دوستانم مثال زیر را درباره خانواده خودش زد تا بگوید که چگونه به فرزندانش تأکید کرد که برای وجود هم ارزش قائل باشند: هنگام صرف شام جنا از خواهر بزرگترش خواهش کرد که برایش یک تکه نان ببرد. خواهرش با بی ادبی جواب سر بالا داد، او نان را به سمت جنا گرفت و گفت:«خودت ببر، خیلی ناراحت شدم. به او گفتم هیچ کس با یک غریبه چنین رفتاری ندارد. چه برسد به خواهر خودش!

 

همه فدای یکی، یکی فدای همه

وقتی اعضای خانواده پشت هم را می گیرند و مسئولیت هایی را که نسبت به دارند قبول می کنند، خانواده کارآیی بهتری دارد. خواهرها و برادرها نیز شامل این قاعده اند. از فرزندان بزرگ تر مان اغلب می خواهیم که در مدرسه هوای خواهر یا برادر کوچکترشان را داشته باشند حتی به بچه های خیلی کوچک خود می توانیم بیاموزیم که ما همه پشت هم هستیم و وقتی می خواهیم کاری انجام دهیم همه به هم کمک میکنیم.

 

آنچه می گوییم

اگر با هم به انجام فعالیت های لذت بخش بپردازیم، همه نسبت به هم احساس مثبتی پیدا می کنیم. گفتن این موضوع از عمل کردن به آن راحت تر است، چون زندگی امروزی فعالیت هایی را که اعضای خانواده می توانند به اتفاق هم انجام دهند، محدود کرده است. وجود مایکروفر و غذای آماده بدین معنی است که لازم نیست اعضای خانواده دور هم غذا بخورند. بسیاری از بچه ها در اتاق خود تلویزیون دارند و آن را به تنهایی تماشا می کنند. پرداختن به فعالیت های فوق برنامه بعد از مدرسه باعث می شود که یکی از بچه ها به این سو برود و خواهر یا برادرش به سوی دیگر، امروز برای اینکه بتوانیم زمانی را کنار هم بگذارنیم حتی وقتی در یک خانه زندگی می کنیم-مجبوریم برنامه ریزی کنیم.

 

غذاخوردن همراه با خانواده

 

به اتفاق هم غذا بخورید

به اتفاق هم غذا بخورید و درباره آنچه طی روز برایتان رخ داده است با هم صحبت کنید. به این ترتیب خواهرها و برادرها نیز از زندگی روزانه یکدیگر مطلع می شوند. در کشور بریتانیا گزارشی منتشر شد که نشان می داد در طول یک هفته، از هر سه فرزند فقط یکی از آنها در کنار خانواده اش یک وعده غذا صرف کرده بود. خوردن غذا به اتفاق هم یکی از مهم ترین و اساسی ترین فعالیت هایی است که خانواده باید به عهده بگیرد. خوردن غذا با هم این فرصت را به اعضای خانواده می دهد تا بتوانند با هم صحبت کنند، فعالیت های روزانه خود را با اعضای دیگر خانواده در میان بگذارند، از کنار هم بودن لذت ببرند، بخندند و در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند.

 

با یکدیگر کار کنید

انجام کارهای روزمره خانه هم می تواند فرصت خوبی برای گذراندن وقت در کنار هم باشد. به جای اینکه کارها را تقسیم کنید، آنها را به صورت مشترک انجام دهید. بعد از ناهار روزهای جمعه، شستن ظرفها به عهده سه فرزند ما بود. آنها رادیو را روشن می کردند و به شبکه مورد علاقه خود گوش می دادند، و ضمن انجام کار با هم شوخی می کردند و می خندیدند. آنها از ظرف شستن خوششان نمی آمد-خوب هیچ کسی ظرف شستن را دوست ندارد-اما آن سه نفر سعی می کردند از این کار ناخوشایند هم، لذت ببرند.

 

خانواده شاد

 

 

خانواده ای که در شادی کنار هم هستند، در غم نیز کنار هم می مانند

اوقات فراغت زمانی است که افراد می توانند به علایق مشترک و فعالیت های خود بپردازند. فرزندانتان را به استخر، زمین ورزشی، سینما، به دیدار دوستان، موزه یا تماشای بازی فوتبال ببرید. اگر به کار خاصی علاقه دارید آن را با اعضای خانواده به طور مشترک انجام بدهید.

 

تماشای تلویزیون همراه با خانواده

 

با هم تلویزیون تماشا کنید

حتی تماشای تلویزیون نیز می تواند دلیلی برای برقراری رابطه و شراکت باشد. در کنار هم تلویزیون تماشا کنید و اجازه بدهید بچه ها با هم تماشا کنند و هر وقت ممکن بود شما نیز با آنها تماشا کنید. از پسری خواستند یکی از بهترین خاطرات دوره کودکی خود را تعریف کند. او گفت: پنج شنبه شب فیلم کمدی پخش می شد. چون نمی خواستیم روز بعد به مدرسه برویم اجازه داشتیم تا دیر وقت بیدار بمانیم. همیشه یک شام خوشمزه در کنار هم می خوردیم و بعد همه با هم تلویزیون تماشا می کردیم. یک نفر چای درست می کرد و چای و کیک می خوردیم و دو ساعتی مشغول تماشای فیلم کمدی می شدیم حتی وقتی به نوجوانی رسیدم نیز چشم انتظار پنج شنبه شب بودم تا ساعاتی را در کنار خانواده ام بگذرانم.

 

آنچه گرامی می داریم

هر خانواده ای با برگزاری مراسم گرامیداشت نشان می دهد که به چه چیزهایی اهمیت می دهد. برگزاری جشن تولد برای یک کودک باعث می شود که آن کودک احساس کند نزد دیگران اهمیت ویژه ای دارد و با دیگران احساس نزدیکی می کند. کودک در سالروز تولد خود مرکز توجه قرار می گیرد و شاید والدین و خواهرها و برادرهایش بتوانند بیشتر از زمان های دیگر به او نشان بدهند که چقدر به او علاقه دارند. فرزندانتان را تشویق کنید که در روز تولد هم، به جای اینکه مانند روزهای عادی با هم بگو و مگو و دعوا کنند، برای یکدیگر کاری انجام دهند.

وقتی موضوع احساس فرزندان شما نسبت به هم شیرهایشان مطرح می شود، به جای اینکه انتظار داشته باشید نسبت به هم احساسات منفی داشته باشند، انتظار داشته باشید که بهترین احساس ها را بروز بدهند. از مادری گفتم که روز تولد هر یک از چهار فرزندش، به هر چهار نفر آنها هدیه می داد. چه دلیلی داشت به همه آنها هدیه بدهد؟ تولد آنها که نبود؟ گویی با کار خود این پیام را می رساند که بچه هایش حتما باید از شادی هم شیر خود ناراحت شوند و نمی توانند پایه پای او لذت ببرند. این مادر باید به جای دامن زدن به احساس های کنند آن روز را برای منفی آنها، فرزندانش را تشویق می کرد که سعی هم شیر خود به روزی ویژه تبدیل کنند و از این کار لذت ببرند. او می توانست فرزندان خود را تشویق کند که برای هم شیر خود یک کارت تبریک درست، یا هدیه ویژه ای برایش تهیه کنند.