سخن گفتن کودکان | گهوارک

سخن گفتن کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 4 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 1670
اکثر اطفال بین ۱۸ تا ۲۰ ماهگی حدودأ ۵۰ کلمه را یاد گرفته اند. کلماتی چون نه، مال من و داغ را در این بین خیلی به کار می برند اما کاربرد کلمات جریان یکسانی ندارد؛ یعنی ممکن است در یک مقطع از روز کلمه ای را به کار ببرند ولی در مقطعی دیگر از آن استفاده کنند.

زبان خردسالان

 

 اولین کلمات کودک

 

اکثر اطفال بین ۱۸ تا ۲۰ ماهگی حدودأ ۵۰ کلمه را یاد گرفته اند. کلماتی چون نه، مال من و داغ را در این بین خیلی به کار می برند اما کاربرد کلمات جریان یکسانی ندارد؛ یعنی ممکن است در یک مقطع از روز کلمه ای را به کار ببرند ولی در مقطعی دیگر از آن استفاده کنند. درست پیش از آن که کودک در نیمه دوم دومین سال زندگیش حدود ۵۰ کلمه را فرا بگیرد، سرعت فراگیری واژه ها شتاب می گیرد. می توان نام این شتاب را انفجار نام گذاری نهاد چون سه چهارم این کلمات جدید، اسم هستند. کودکان در ۲۴ ماهگی ۳۲۰ کلمه و در ۳۰ ماهگی ۵۷۰ کلمه می دانند. پیدا کردن دلیل این انفجار نام گذاری، دشوار است. شاید معلول بهبود حافظه یا تغییر در ظرفیت پردازش کودکان باشد. شاید هم ناشی از یک پیشرفت شناختی عمده باشد مثلاً کودکان می فهمند که تمام چیزها را می توان و باید دسته بندی کرد. شاید هم این پدیده معلول عوامل متعددی است که با هم آن را به وجود می آورند و بسیاری از آنها ناشناخته مانده اند. ۲۰ تا ۲۲ ماهه ها نیز دورانی در زمینه درک مطلب نشان میدهند. ظاهرا کودکان پیرو راهبرد نقشه برداری سریع هستند که به آنها اجازه می دهد کلمات و اشیاء را پس از یکی دو بار دیدن و شنیدن به هم ربط دهند، کودکان بین ۲ تا ۵ سالگی با سرعت حیرت آوری کلمات را یاد می گیرند. این نکته در مورد تولید و درک مطلب هم صادق است. کودکان بین ۱/۵ تا ۶ سالگی بیش از 14000 کلمه یاد می گیرند.

 

 

راهبرد واحد زبان آموزی

خردسالان کلمات را در شرایط و بافت های مختلفی می آموزند. آن ها حتی از تلویزیون هم کلمه یاد می گیرند هرچند در تلویزیون کلمات خیلی سریع ادا می شوند. کودکان می توانند هنگام کار کردن یا حرف زدن، افعال یا اسامی را به ذهن بسپارند و منتظر برچسب بمانند، ولی بعضی از کودکان کلمات را به تدریج یاد می گیرند و در یادگیری اسامی و سایر کلمات مثل افعال تعادل دارند. پس یک راهبرد درست، واحد وجود ندارد و می توان از راه های مختلفی به قابلیت زبان شناختی رسید. درک این نکته که کودکان چطور اسمی چون صندلی را به این برچسب ربط می دهند آسان است ولی افعال را چگونه یاد می گیرند؟

والدین به زنجیره اعمال نیز برچسب می زنند ولی این کار را به شیوه های مختلفی انجام می دهند. پدر و مادرها به کارهایی که می کنند برچسب می زنند، از فرزندشان می خواهند در آن کارها مشارکت جویند یا پیش از انجام برخی کارها، در مورد اعمال خودشان با آنها نظر می دهند، مورد آخر از همه مهمتر است و منجر به یادگیری سریع تر افعال می شود. در یک بررسی سعی شد فعل جدیدی به نام شترقی انداختن به بچه های دو ساله آموزش داده شود. برای این کار عروسک چرخ داری را بالای یک سراشیبی می گذاشتند و با فشار دادن دکمه کنارش، عروسک را داخل یک سوراخ می انداختند. هیچ یک از بچه ها پیش از این فعل شترقی انداختن را نمی دانستند. برخی از آنها این فعل را هنگام سقوط عروسک می شنید (نگاه کن دارم این عروسک را شتر قی اندازم). عده ای هم پس از اتمام سقوط عروسک فعل مزبور را می شنیدند. کودکانی که این فعل پیش از سقوط عروسک شنیده بودند از لحاظ درک مفهوم آن و استفاده از آن، یادگیری بهتری داشتند خزانه واژگان کودکان در دوران خردسالی بشدت غنی می شود و می توانند جملات دو سه کلمه ای بسازند. همچنین اولین ضمایر را مثل من، در این مقطع سنی استفاده می کنند. برخی صفات و قیدهای ساده را هم بکار می برند و غالبا از اطرافیان خود می خواهند کلمات را تکرار کنند. در این مقطع ، کودکان بتدریج منظورشان را قبل از انجام کارها بیان و سوال می کنند.

 

 

قواعد کودکان

 

 صحبت کردن مادر و کودک

 

در این مقطع، جملات دوكلمه ای سازمان یافته می شوند. کودکان در کاربرد کلمات به قواعدی که منظورشان را قابل فهم تر می کنند متوسل می شوند. معنای جملات به رعایت برخی ترتیب ها در كلمات بستگی دارد. برای مثال، خردسالان هنگام بیان مالکیت، از یک کلمه برای اشاره به مالک و یک کلمه برای اشاره به مملوک استفاده می کنند. مثل «توپ مامان» یا «عروسک نینی» وقتی می خواهند اتفاقی تکرار شود از کلمانی به معنای تکرار استفاده می کنند مثل یکبار یا یک، و بعد نام شی مورد نظرشان را می برند. خردسالان از فرم عامل - عمل (مثلا آدامز زد) یا وصفی هم استفاده می کنند مثلا «توب بزرگ». این جملات آنها بعدا گسترش می باید. زبان خردسالان تابع تعدادی از این قواعد است وقتی حدود نیمی از اظهارات کودکان دو کلمه ای شد بتدریج از جملات سه کلمه ای استفاده می کنند. این جملات آنها نیز تابع قواعد خاصی هستند کودکان ابتدا کلمات کوچکی چون A و to یا from را بکار می برند و فقط از کلمات مهم استفاده کنند. نام این نوع صحبت کردن ، صحبت تلگرافی است چون شبیه زبان تلگراف است که در آن فرستنده فقط کلمات ضروری را مخابره می کند. چون اطرافیان خردسالان معمولاً بر این عبارت تأکید دارند تقلید از آنها و یادگیری آنها آسانتر است. تحول و یادگیری زبان در دوران کودکی ادامه می یابد.