ایمن سازی منزل برای کودک و نوزاد | گهوارک

ایمن سازی منزل برای کودک و نوزاد | گهوارک

2 دیدگاه 22 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 945
پس بهتر است قبل از به دنیا آمدن نوزاد تدبیری برای ایمن سازی منزل بیندیشید.
• کودکان از ابتدای تولد تا سن پنج سالگی در معرض آسیب های جدی در خانه قرار دارند.
• هرساله تعداد زیادی کودک به علت سوانح و اتفاقات به اورژانس منتقل می شوند.
• خطر بروز جراحت برای کودکان در دومین سال زندگی بیشتر از سایر مواقع است.

مراقبت از کودک و نوزاد در منزل

 

حفاظت از کودک در منزل

 

معمولاً والدین در مورد حفاظت از کودکانشان در برابر ابتلا به بیماری‌ها ، سوء استفاده یا کودک ربایی بسیار نگران هستند.

امّا بسیاری از آن­ها از مهم­ترین خطری که می‌تواند ایمنی و سلامت کودکشان را تهدید کند غافل میشوند:

کودکان از ابتدای تولد تا سن پنج سالگی در معرض آسیب­های جدی در خانه قرار دارند.

هر ساله تعداد زیادی کودک به علت سوانح و اتفاقات به اورژانس منتقل می­شوند.

خطر بروز جراحت برای کودکان در دومین سال زندگی بیشتر از سایر مواقع است.

افتادن و سقوط عامل نیمی از جراحات هستند.

سوختگی بیشترین تعداد مرگ و میر را موجب می‌شود.

پس بهتر است قبل از این‌ که اتفاق ناگواری بیفتد دست به کار شوید و پیش از به دنیا آمدن نوزاد تدبیری برای ایمن سازی منزل بیندیشید. با یک طراحی مناسب و کمی تجهیزات می‌توانید برای زمانی که کودکتان می‌خواهد به راه بیفتد آمّاده شوید.

آتش یکی از بزرگترین خطراتی است که کودکان را تهدید می­کند. غالباً کودکانی که با کبریت یا فندک بازی می‌کنند، خانه را به آتش می­کشند. اگر اجاق، بخاری، شومینه یا چیزی از این قبیل در منزل دارید (که معمولاً در هر خانه حتماً وسائلی برای پخت و پز و گرمایش وجود دارد)، یک کپسول آتش‌ نشانی را در نزدیکی آن نگه دارید و آن را به طور مرتب چک و سرویس کنید.

چیزهایی را که ممکن است نظر کودکتان را جلب کنند در بالای بخاری قرار ندهید. کبریت­ها و فندک­ها را دور از دسترس و دید کودک نگه دارید. در صورتی که از سیگار استفاده میکنید آن را به درستی خاموش کرده و ته مانده آن را نیز از بین ببرید. اگر در آپارتمان زندگی می­کنید، راه خروج اضطراری را برای مواقع ضروری در نظر بگیرید و جهت آمّادگی برای زمان آتش سوزی ، استفاده از آن را تمرین کنید.

می‌توانید از اخطار دهنده‌ های آتش که با مقررات آتش نشانی محل سکونت شما تطابق دارند استفاده کنید و آنها را به طور مرتب چک کنید. اگر این امکان را دارید که از آشکار سازهای دود در همه اتاق های خواب و همچنین در نزدیکی آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است آنها را هر ماه امتحان کنید تا از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید و باطری­ ها را هر سال عوض کنید. در صورتی که آشکار سازِ دود به طور مناسب کار کند، خطر مرگ در اثر آتش سوزی تا 50% کاهش می‌یابد.

 

پیشگیری از وقوع حادثه برای کودک یا نوزاد در منزل

 

پوشش های حفاظتی مناسب برای مراقبت از کودک در منزل

 

برخی پیش بینی‌های امنیتی مشخص را می‌توان در مورد همه اتاق‌ها انجام داد، برخی از آنها عبارتند از:

پوشش ­های حفاظتی مناسب برای پریزهایِ برقِ آزاد آمّاده کنید. سوئیچ­ ها را نیز در حالت خاموش قرار دهید. با استفاده از بالشتک­ های مناسب گوشه‌ های تیز و محکم میز ناهارخوری یا سایر میز و صندلی­ ها را بپوشانید. خطر احتماًلی هر چیزی را که داخل سطل آشغال یا بازیافت می‌اندازید، در نظر بگیرید.

در صورتی که باطری، گیره های کاغذ، کیسه ­های پلاستیکی یا چیزهای خطرناک دیگر را در سطل می اندازید، آن را دور از دسترس کودک قرار داده و یا در قفسه­ ای قرار دهید که کودک نتواند در آن را باز کند. خودکارها، قیچی‌ها، نامه بازکُن، منگنه یا ماشین گیره زنی، گیره ­های کاغذ و دیگر ابراز آلات تیز را در قفسه‌ های قفل‌ دار قرار دهید.