برخورد با كودكي كه بزرگتر از سنش ميداند

برخورد با كودكي كه بزرگتر از سنش ميداند

0 دیدگاه 9 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 2540
برخورد با كودكي كه بزرگتر از سنش ميداند
در چنین مواردی بهتر است خودمان و سایر اطرافیان، مواظب باشیم تا در صورتی که کودک حرف بزرگتر از خودش زد، به هیچ عنوان واکنشی نشان ندهیم تا او واکنش ما را نوعی تحسین و تشویق به حساب نیاورد. بهتر است بدانید که بچه‌ها متوجه این خنده ما نمی‌شوند و نمی‌دانند که ما به خاطر حرف درشتی که او زده خندیده‌ایم

برخورد با کودکی که بیشتر از سنش می‌داند و به اصطلاح "کودک نابغه" است، می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد. این کودکان معمولاً درک عمیق‌تری از مفاهیم دارند و ممکن است نیازهای خاصی داشته باشند. در ادامه، چند نکته برای برخورد مناسب با چنین کودکانی آورده شده است:

1. تشویق به یادگیری و خلاقیت

  • این کودکان نیاز به تحریک ذهنی دارند. می‌توانید با ارائه منابع آموزشی بیشتر و تشویق به انجام پروژه‌های خلاقانه، آن‌ها را به یادگیری و خلاقیت ترغیب کنید.

2. توجه به نیازهای عاطفی

  • کودکان نابغه هم مانند سایر کودکان نیاز به حمایت عاطفی دارند. با ایجاد محیطی گرم و حمایتی، به آن‌ها کمک کنید تا احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

3. تعامل با همسالان

  • کودکان نابغه ممکن است به دلیل تفاوت در سطح فکری، در برقراری ارتباط با همسالان دچار مشکل شوند. به آن‌ها کمک کنید تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند و در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند.

4. تشویق به خودآگاهی

  • به کودک خود کمک کنید تا خودش را بشناسد و به نقاط قوت و ضعف خود آگاه شود. این کار می‌تواند به او کمک کند تا بهتر با چالش‌ها روبرو شود.

5. پرهیز از فشار زیاد

  • هرچند که این کودکان استعدادهای زیادی دارند، اما نباید آن‌ها را تحت فشار زیادی قرار داد. به آن‌ها اجازه دهید که کودکی کنند و از دوران کودکی خود لذت ببرند.

6. پشتیبانی از علایق خاص

  • این کودکان ممکن است علاقه‌مند به موضوعات خاصی باشند که فراتر از سن‌شان است. از این علاقه‌ها حمایت کنید و فرصت‌هایی برای مطالعه و تجربه بیشتر در این زمینه‌ها فراهم کنید.

7. مشاوره تخصصی

  • در برخی موارد، مشاوره با یک روانشناس کودک یا متخصص تربیتی می‌تواند به والدین کمک کند تا بهتر نیازها و چالش‌های کودک نابغه خود را درک کنند و راه‌های مناسبی برای پاسخگویی به این نیازها پیدا کنند.

8. ارتباط با معلمان و مدرسه

  • ارتباط مستمر با معلمان و مدرسه می‌تواند به والدین کمک کند تا برنامه‌های آموزشی و تربیتی مناسبی برای کودک خود داشته باشند. معلمان می‌توانند فعالیت‌های چالش‌برانگیزی را برای کودک فراهم کنند که به رشد ذهنی او کمک کند.

9. تشویق به فعالیت‌های جسمانی

  • فعالیت‌های جسمانی برای تمامی کودکان ضروری است. تشویق به ورزش و بازی‌های فیزیکی می‌تواند به تعادل زندگی کودک نابغه کمک کند و انرژی‌های اضافی او را تخلیه کند.

10. تعامل مثبت و سازنده

  • با کودک خود به صورت مثبت و سازنده تعامل داشته باشید. سوالات او را با حوصله پاسخ دهید و او را به فکر کردن و بررسی بیشتر تشویق کنید.

برخورد با كودكي كه بزرگتر از سنش ميداند:

در چنین مواردی بهتر است خودمان و سای

ر اطرافیان، مواظب باشیم تا در صورتی که کودک حرف بزرگتر از خودش زد، به هیچ عنوان واکنشی نشان ندهیم تا او واکنش ما را نوعی تحسین و تشویق به حساب نیاورد. بهتر است بدانید که بچه‌ها متوجه این خنده ما نمی‌شوند و نمی‌دانند که ما به خاطر حرف درشتی که او زده خندیده‌ایم و خنده ما به‌‌ دلیل تشویقش برای صحبت‌ کردن به این ص

ورت نبوده است. به همین دلیل و از آنجا که بچه‌ها نمی‌توانند ارزیابی درستی از موقعیت‌های مختلف داشته باشند، ممکن است آن حرف درشت را باز هم تکرار کند و با این کار، ما و سایر اطرافیان احساس کنیم که او بچه بی‌ادبی است یا حد و حدود خودش را نمی‌داند.

اگر هم که این رفتار در بچه‌ها شکل گرفت، ما باید به نحوی او را متوجه اشتباهش کنیم و بگوییم که اینطور حرف زدن می‌تواند برایت عواقبی داشته باشد. مثلا به فرزندتان بگویید اگر اینگونه صحبت کند، نمی‌تواند برای مدت خاصی برنامه مورد علاقه‌اش را نگاه کند؛ یا اگر در مهمانی آن حرف را زد، باید برای مدت ۱۰ دقیقه مهمانی را ترک کند.

در صورتی که فرزندتان نوع حرف زدنش را اصلاح نکرد و شما در مهمانی بودید، می‌توانید او را ۱۰ دقیقه داخل ماشین ببرید و حتما به او بفهمانید که این دوری از مهمانی یا محروم‌شدن از تماشای برنامه موردعلاقه‌اش، به دلیل رفتار نادرستش بوده است.

نکات پایانی

پرورش و برخورد با کودکی که بیشتر از سنش می‌داند، نیاز به دقت و توجه ویژه دارد. با حمایت مناسب و ایجاد محیطی پویا و تحریک‌آمیز، می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا استعدادهایش را به بهترین شکل ممکن شکوفا کند و به فردی متعادل و موفق تبدیل شود.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید