ازتولد نوزاد تا شش ماهگی | گهوارک

ازتولد نوزاد تا شش ماهگی | گهوارک

0 دیدگاه 11 مهر 1400 چاپ خبر بازدید: 2316
نوزادان نه از وجود خود آگاه هستند نه از وجود دیگران. نوزاد به هیچ وجه شناختی از خودش، مادر، پدر و حتی کسی که او را در آغوش گرفته، ندارد و تمایزی هم بین خود و دیگران قایل نمی شود. نوزاد فقط بر اساس غریزه قدرتمند بقا می داند که برای زنده ماندن نیاز به مراقبت دائمی فرد دیگری دارد بنابراین علاقمند و مشتاق چهره، صدا و آغوش شماست.

از تولد نوزاد تا شش ماهگی

باید بدانید، نوزادان نه از وجود خود آگاه هستند نه از وجود دیگران. نوزاد به هیچ وجه شناختی از خودش، مادر، پدر و حتی کسی که او را در آغوش گرفته، ندارد و تمایزی هم بین خود و دیگران قایل نمی شود. نوزاد فقط بر اساس غریزه قدرتمند بقا می داند که برای زنده ماندن نیاز به مراقبت دائمی فرد دیگری دارد بنابراین علاقمند و مشتاق چهره، صدا و آغوش شماست.

ازتولد تا شش ماهگی نوزاد

تحقیقات ثابت کرده، جنین در رحم مادر می تواند صدا ها را بشنود بنابراین نوزادان از بدو تولد صدای مادرشان را تشخیص می دهند اما مادران نیاز به گذشت زمان دارند تا صدای گریه فرزند خود را از نوزادان دیگر تشخیص دهند و زمان بیش تری به طول می انجامد تا معنای گریه آنان را درک کنند.یعنی متوجه شوند که گرسنه است یا پوشکش را کثیف کرده و یا سردش شده، با این حال معنای گریه کودک هر چه باشد، کار خودش را می کند و مادر متوجه نیاز وی می باشد.مادر در نخستین ماه های پس از تولد فرزندش _ بویژه در مورد فرزند اول _ از نظر عاطفی تعادل ندارد، درست مانند اینکه سوار الاکلنگ شده است. بدین ترتیب لحظه ای در اوج لذت و زمانی دیگر درقعر درماندگی بوده و در بیش تر اوقات احساس خستگی می کند. با این حال مادران در این ماه ها بیش از هر زمان دیگری آموزش بچه داری می بینند. به یاد داشته باشید، مهم ترین نکته در روز ها و ماه های اول این نیست که تا چه اندازه در بچه داری مهارت دارید بلکه نکته اصلی آن است که چگونه نیاز های نوزاد و البته خودتان را برآورده می کنید.اغلب والدین از اینکه کودکشان لوس شود، در هراسند اما باید بدانید_برخلاف گفته ای اطرافیان – در شش ماه اول زندگی، هیچ نوزادی توانایی کنترل و تسلط بر والدینش را ندارد. هرچند که کودک بلافاصله این موضوع را نیز فرا خواهد گرفت.بنابراین اگر در طی ماه های اول به گریه نوزادتان واکنش نشان دهید، او را لوس نمی کنید بلکه طعم گرمای محبت مادرانه را به او می چشانید و به وی اطمینان خاطر می دهید که همیشه و هر وقت که به شما نیازمند باشد، نیازش را برآورده خواهید کرد. انتظار نداشته باشد، اگر به هنگام گریه نوزاد- در چهار ماه اول زندگی – به جای توجه و برآورده کردن نیاز نیاز هایش، او را به حال خود رها کنید تا حسابی گریه کند، یاد می گیرد برای رفع نیاز های آتی خود اندکی صبور بوده یا اینکه به جای گریه کردن ساکت باشید برای رفع نیاز های آتی صبور بوده یا اینکه به جای گریه کردن ساکت باشد و بخوابد، بلکه با این کار به بچه پیام می دهید که هیچ کس به وی و نیاز هایش اهمیتی نمی دهد و گریه کردن- تنها کاری که از دستش بر می آید-نیز بی فایده است. همان طور که نگرانی از لوس شدن کودک در ماه های نخست به طور کامل بی مورد است، تلاش برای آموزش نظم به آن ها نیز در طی این دوران بیهوده بوده و در تربیت آنان نقشی نخواهد داشت. البته توجه داشته باشید، برقراری روالی مشخص، برای شیر خوار اطمینان و آرامش خاطر به ارمغان می آورد، اگرچه در هفته های اول هیچ روال و قاعده ای را نمی توان برای خوابیدن و شیر خوردن نوزاد در نظر گرفت اما پس از سه تا شش هفته می توانید تا حدودی زمان خواب یا گرسنگی شیرخوار را پیش بینی کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای برقراری رویه ای مشخص، وقت خواب را پس از شیر دهی قرارا دهید. به احتمال فراوان می توانید تا دو ماهگی برای شیر خوردن فرزندتان، نظم خاصی را در نظر بگیرد اما در مورد خواب چنین کاری تا حدودی غیر ممکن است. به هرب حال اغلب نوزادان سه تا شش ماهه باید هر دو تا چهار ساعت یکبار شیر بخورند البته اگر نوزاد شما خوش اشتها باشد، به طور حتم به شیر بیش تریی نیاز دارد. در ضمن بخاطر بسپارید که نوزادان در فاصله سه تا شش هفتگی نیز به شیر بیش تری نیاز خواهند داشت.
نکات مهم

باید به آن اشاره کنیم این است، شما در روزهای اول حق انتحاب دارید، به این معنا که می توانید با جریان خواب و خوراک شیر خوار پیش بروید یا اینکه سعی کنید برنامه خاصی را ترتیب دهید. به هر حال توانایی والدین در کنترل شرایط همراه بیش از چیزی است که تصور می کنند. برای مثال اگر شیر خوار هرشب، ساعت مشخصی برای شیر خوردن بیدار می شود اما شیر دهی در آن ساعت، خواب شما را مختل می کند، می توانید بتدریج اندکی زودتر از برنامه مقرر به او شیر دهید تا به مرور، زمان شیر خوردن نوزاد تغییر نماید و بدین ترتیب به خوابتان لطمه نخورد.
نوزادان و شیر خواران به مراقبت هایی از قبیل شیر دهی، تعویض لباس، کهنه و یا پوشک، حمام کردن و انگیزش (تحریک) نیاز دارند. اگرچه آنان توانایی صحبت کردن را ندارند اما از شنیدن و دیدن چهره شما لذت می برند. پس ارتباط خود را با فرزندتان حفظ کنید و اجازه ندهید، فواصل بین صحبت کردن و لبخند زدن به او طولانی شود تا پس از مدت کوتاهی اولین آغون و اغون های اورا بشنوید که در واقع پاسخ فرزند دلبند تان به حرف ها و رفتار شماست.

◀ پیشنهاد مطالعه :نمودار رشد نوزاد نارس دختر و پسر

آنچه مایه لذت نوزادان می گردد:

بوسیدن آنان.

تماس فیزیکی از قبیل در آغوش گرفتن، ماساژ دادن و نوازش.

لمس صورت شما چرا که بهترین اسباب بازی نوزاد در هفته های اول، چهره انسان است.

حرکاتنی مشابه حرکات ننو.

آهنگ و لحن شما.

اشیا و اسباب بازی های رنگارنگ و پر نقش و نگار که در فاصله نزدیکی از صورتشان حرکت کند.

انچه مادر باید در شش ماهگی نوزاد انجام دهد

آنچه مادران باید انجام دهند:

از هر فرصتی برای استراحت استفاذه نموده و وقتی نوزادتان به خواب می رود، شما هم استراحت نمایید.

چرخ امور منزل را در حرکت نگاه دارید اما انتظاررعایت نظم و ترتیب کامل زا نداشته باشید.

از همسر، دوستان، مادر، و هر کس دیگری که می تواند در کارهایی همچون آشپزی، خرید، شستشو و غیره به شما کمک کند، یاری بخواهید.

به طور حتم برای همسر و فرزندان دیگر خود وقت مشخصی را در نظر بگیرید تا رنجش و حسادتی ایجاد نشود.

از دیگران برای انجام امور مربوطه به کودک مثل استحمام، تعویض پوشک و شستشوی لباس ها، یاری و کمک بگیرید.

خودتان را از یاد نبرید، به ظاهرتان رسیدگی، موها را مرتب، لباس ها را آراسته و صورت خود را آرایش نمایید.

نقاط رشد نوزاد از تولد تا شیش ماهگی

همانطور که نوزادان رشد می کنند، مهارت های آنها نیز افزایش می یابد. این مطلب می تواند به شما کمک کند تا بدانید کودک شما احتمالاً در چه سنی چه مهارت هایی را ایجاد می کند.

نوزادان با سرعت خود رشد می کنند و برخی از مهارت ها را بسیار سریعتر از سایرین یاد می گیرند. اگر سؤال یا نگرانی در مورد رشد کودک خود دارید، با پزشک متخصص کودک خود صحبت کنید.

مهارت های حرکتی

مهارت هایی که از عضلات بزرگ استفاده می کنند:

1 ماه: ضربه زدن به سر در حالت عمودی، لگد زدن به پاها در حالت عقب
2 ماهگی: زمانی که روی شکم قرار می گیرد، سر را برای مدت کوتاهی بلند می کند
3 ماهگی: سر را 2 تا 3 اینچ از سطح بلند می کند و وقتی روی شکم قرار می گیرد با ساعد به بالا فشار می آورد.
4 ماهگی: وقتی پاها با سطح صاف برخورد می کنند، پاها را صاف می کند. وقتی روی شکم است، در حالی که به جلو نگاه می کند، سر و سینه را از سطح خارج می کند
5 ماه: از شکم به پشت غلت می زند . هنگامی که دستان کودک را می گیرید، خود را به سمت جلو می کشد و به حالت نشسته می رسد
6 ماه: برای مدت کوتاهی بدون پشتیبانی می نشیند. از پشت به شکم می چرخد
به یاد داشته باشید: شیرخواران فقط زمانی که بیدار هستند باید روی شکم خود باشند. اگر کودک شما به خواب رفت، او را به پشت بچرخانید تا راحت بخوابد.

مهارت های حرکتی کوچیک

مهارت هایی که از عضلات کوچک (دست و انگشتان) استفاده می کنند:

1 ماه: دست ها در بیشتر مواقع در مشت هستند
2 ماهگی: جغجغه را وقتی در دست می گیرد نگه می دارد
3 ماهگی: به سمت اشیاء آویزان و صورت افراد می رسد
4 ماهگی: جغجغه را نگه می دارد و تکان می دهد، با انگشتان خود بازی می کند و تماشا می کند
5 ماهگی: با دو دست به اسباب بازی می رسد. از تمام دست برای گرفتن یک اسباب بازی استفاده می کند
6 ماه: اسباب بازی را از یک دست به دست دیگر می دهد: اسباب بازی را روی میز می کوبد

مهارت هایی که به کودکان کمک می کند مستقل تر شوند:

1 ماه: مکیدن هماهنگ از سینه یا نوک بطری
2 ماهگی: با دیدن نوک سینه یا شیشه شیر دهان باز می شود
3 ماهگی: شیر خوردن را پیش بینی می کند، با دیدن نوک سینه یا شیشه شیر علاقه یا هیجان نشان می دهد
4 ماهگی: اسباب بازی را به دهان می آورد
5 ماهگی: هنگام شیردهی هر دو دست را روی سینه یا شیشه شیر قرار دهید
6 ماهگی: بطری یا فنجان خود را در حین تغذیه نگه می دارد

مهارت های شناختی

1 ماه: به موبایل و چهره مردم نگاه می کند. . هنگام نگه داشتن و در آغوش گرفتنساکت می شود
2 ماه: چشم ها شخص یا شیء متحرک را دنبال می کنند. برای مدت طولانی بیدار می ماند؛ شروع به لبخند زدن
3 ماه: به دستان خود نگاه می کند. اشیاء را با دست و دهان احساس می کند. چشم یا سر را به سمت صداها می چرخاند. به افراد آشنا لبخند می زند
4 ماهگی: چشم ها را به سمت صداها متمرکز می کند. به اسباب بازی در دست نگاه می کند. در آینه به خود لبخند می زند. می خندد
5 ماه: اسباب بازی را پیدا می کند .برای جلب توجه اجتماعی صداهایی تولید می کند. متوجه غریبه ها می شود
6 ماه: دست به اسباب بازی دور از دسترس می برد. دوست دارد با مردم باشد