از شیر گرفتن کودک | گهوارک

از شیر گرفتن کودک | گهوارک

0 دیدگاه 7 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 1031
زمانی که شیرخوار قادر باشد، روزانه حداقل یک وعده و هر چند قاشق غذا بخورد، زمان آن فرا رسیده است که دفعات غذای کمکی را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر فقط زمان نهار به او غذای جامد می دهید، برای افزایش وعده های غذایی، وعده صبحگاهی را نیز به رژیم او بیفزایید.

از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن

زمانی که شیرخوار قادر باشد، روزانه حداقل یک وعده و هر چند قاشق غذا بخورد، زمان آن فرا رسیده است که دفعات غذای کمکی را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر فقط زمان نهار به او غذای جامد می دهید، برای افزایش وعده های غذایی، وعده صبحگاهی را نیز به رژیم او بیفزایید.

با هر وعده غذا در طول روز به شیرخوار آب جوشیده سرد شده یا نوشیدنی های مناسب دیگر بنوشانید، برای این کار از شیشه شیر یا یک فنجان کوچک پلاستیکی استفاده کنید. با افزایش حجم غذاها و مایعاتی که کودک در طول روز دریافت می کند، نیاز به استفاده از شیر کاهش یافته و اغلب، شیر خوردن از سینه مادر یا شیشه شیر به نخستین کار پس از بیدار شدن از خواب شبانه و آخرین کار پیش از خوابیدن تبدیل می گردد.

برخی کودکان پس از استفاده از غذاهای جامد بتدریج علاقه به شیر مادر یا شیرخشک را از دست داده و به اصطلاح، خود به خود از شیر گرفته می شود. در این مواقع اگر کودک شما شیرخشک مصرف می کند اغلب مشکل خاصی پیش نمی آید، اما اگر با شیر شما تغذیه می شود، سینه هایتان مملو از شیر و در نهایت متورم و دردناک می گردد.

در این قبیل موارد نباید سینه ها را بدوشید، زیرا سبب تحریک ترشح شیر شده و درد را افزایش می یابد. برای رفع این مشکل از سینه بند مناسب استفاده کنید تا به طور طبیعی ترشح شیر، با تقاضای کودک برای شیر خوردن مواجه خواهید شد، اما به یاد داشته باشید او در این گونه موارد نه به شیر بلکه به امنیت و آرامش نیازمند است.

برای برخی والدین از شیر گرفتن کودک کار دشواری است و برای این کار هم هیچ روش مشخص و سریعی وجود ندارد، اما اگر برنامه غذایی مرتبی داشته باشید و آن را تغییر ندهید، به احتمال زیاد به موقع می توانید او را از شیر بگیرید. در ضمن متخصصان با استفاده از پستانک به طور کامل مخالف هستند، زیرا استفاده از پستانک نه تنها برای بچه ها مفید نمی باشد بلکه مضرات خاصی را هم به دنبال خواهد داشت .

چگونه کودکم را از شیر بگیرم؟

آیا برای از شیر گرفتن کودک خود آمادگی دارید؟ گاهی اوقات فقط کاهش تعداد دفعات شیردهی باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، شیردهی گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا باشد. شیردهی یک راه دو طرفه است. اگر کودک شما زیر یک سال (یا گاهی اوقات بزرگتر) است، باید شیردهی را با شیشه شیر جایگزین کنید. یک کودک بزرگتر ممکن است نوشیدنی را از فنجان، یک میان وعده مغذی یا فقط یک حواس پرتی به شکل یک بازی، یک اسباب بازی یا تغییر صحنه بپذیرد. به یاد داشته باشید، اولین غذای کمکی، از بطری یا غذای جامد، شروع از شیر گرفتن است. از شیر گرفتن نیازی نیست همه یا هیچ باشد.

اگر از شیر گرفتن تصمیم شماست، بهتر است شما و کودکتان این کار را به تدریج و با عشق انجام دهید. اگر یک دفعه ایی کودک خود را از شیر بگیرید، سینه‌های شما به‌طور دردناکی پف می‌کند و ممکن است دچار عفونت سینه شوید. 

اگر کودک قادر به خوردن غذاهای جامد می باشد و با فنجان یا شیشه شیر نیز می تواند به اندازه کافی مایعات بنوشد، زمان آن فرا رسیده است که او را از شیر بگیرید. بنابراین دفعات شیردهی را به یک یا دوبار در روز کاهش داده و زمانی که کودک از خوردن یک وعده غذا خودداری می کند، به او شیر ندهید.

شاید این کار برای مادران دشوار باشد اما فراموش نکنید؛ فرزندتان یک مرحله از رشد را با موفقیت پشت سر گذاشته و باید آماده ورود به مرحله بعدی بشود نه اینکه در همان مرحله باقی بماند.

پس از شش ماهگی، شیر به تنهایی پاسخگوی نیازهای تغذیه ای شیرخوار نخواهد بود و اگر شیردهی را همانند گذشته ادامه دهید، دیگر اشتهایی برای غذاهای جامد یا غذای سفره باقی نمی ماند.

بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودک چه زمانی است؟

شیردهی با شیر مادر را برای شش ماه اول پس از تولد و شیردهی همراه با غذاهای جامد را تا حداقل یک سالگی توصیه می شود. شیردهی تا زمانی که مادر و کودک بخواهد ادامه دهید .

زمان شروع از شیر گرفتن کودک یک تصمیم شخصی است. هنگامی که کودک شما این فرآیند را شروع می کند، اغلب ساده ترین کار برای شروع از شیر گرفتن است. تغییرات در الگوهای شیردهی که منجر به از شیر گرفتن نهایی می شود،زمانی که معمولاً غذاهای جامد به کودک داده می شود یعنی از سن 6 ماهگی می توان کودک را از شیر گرفت. برخی از کودکان در حدود 1 سالگی شروع به استفاده از غذای کمکی می کنند. در این سن، کودکان معمولاً غذاهای جامد مختلفی می خورند . سایر کودکان ممکن است تا زمانی که به سنین نوپا نرسند، از شیر گرفتن شروع نکنند، در حالی که کمتر تمایل دارند در طول شیردهی بی حرکت بنشینند.

هر زمان که شروع به جدا کردن نوزاد از سینه کردید، روی نیازهای فرزندتان و همچنین نیازهای خودتان تمرکز کنید. از مقایسه وضعیت خود با سایر خانواده ها مقاومت کنید و در مورد ضرب الاجل هایی که ممکن است در زمان بارداری یا نوزادی نوزادتان برای از شیر گرفتن تعیین کرده اید تجدید نظر کنید.

قطع شیردهی قبل از شش ماهگی

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید شیردهی خود را تا پایان شش ماهگی ادامه دهید و می‌خواهید از شیر گرفتن به رهبری مادر استفاده کنید، با قطع یک شیر در روز و جایگزینی آن با یک بطری شیر خشک شروع کنید. در حالت ایده‌آل، با دادن خوراکی در وسط روز شروع کنید.

احتمالاً متوجه خواهید شد که سینه‌هایتان پر و حساس می‌شوند، زیرا بدنتان برای تولید شیر کمتر سازگار می‌شود. اگر این حالت ناراحت کننده است، سعی کنید کمی شیر به کودک خود بدهید. فقط به اندازه ای که ناراحتی را تسکین دهید بدون اینکه بدنتان را تحریک کنید تا شیر بیشتری تولید کند.

هنگامی که بدن شما به این حجم از شیر دادن عادت کرد. هر روز غذای دیگری را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که دیگر شیر نمی دهید و کودک شما کاملاً از شیر گرفته شده است.

قطع شیردهی بعد از شش ماهگی

همانطور که کودک شما در حدود شش ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، متوجه خواهید شد که شیردهی او به طور طبیعی با گذشت زمان کمتر می شود. در عرض یک سال کودک احتمالاً چند بار در روز غذا می خورد که با وعده های غذایی و میان وعده های سالم تکمیل می شود.

با این حال، اگر می‌خواهید شیر مادر را بیشتر کاهش بدید ، این کار را به تدریج انجام دهید، هر بار شیر مادر را رها کنید و اگر کودکتان کمتر از 12 ماه دارد به جای آن شیر خشک به کودک بدهید. شیر گاو باید حداقل تا یک سالگی صبر کند.

قطع شیردهی به طور طبیعی در طول زمان

اگر تصمیم بگیرید که به کودک خود اجازه دهید تصمیم بگیرد چه زمانی شیردهی را متوقف کند (معروف به شیر گرفتن از شیر مادر یا شیردهی طبیعی)، روند از شیر گرفتن به احتمال زیاد آهسته و تدریجی خواهد بود. در طول ماه‌ها، تغذیه او احتمالاً کوتاه‌تر و کمتر می‌شود، در حالی که برخی از مادران گزارش می‌دهند که فرزندشان به سادگی یک روز علاقه خود را از دست داده است.

بدن شما باید زمان زیادی برای سازگاری داشته باشد، بنابراین بعید است که گرفتگی ناراحت کننده ای را تجربه کنید. با این حال، ممکن است از نظر عاطفی این کار برای شما سخت باشد، بنابراین برای نوازش‌های فراوان و لحظات صمیمی وقت بگذارید.