غذای نامناسب برای دوره شیرخوارگی | گهوارک

غذای نامناسب برای دوره شیرخوارگی | گهوارک

0 دیدگاه 9 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 937
بهتر است برای شروع تغذیه کمکی، ابتدا سبزی ها، میوه ها و برنج را آغاز نمائید و سپس کودک را برای مواد پروتئینی آشنا کنید. اگر غذاهای مختلف را جداگانه به او بدهید در صورت ایجاد آلرژی یا حساسیت، عامل آن را به راحتی شناسایی خواهید کرد.

 

منع مصرف غذای نامناسب در دوران شیرخوارگی

منع مصرف غذای نامناسب در دوران شیرخوارگی

بهتر است برای شروع تغذیه کمکی، ابتدا سبزی ها، میوه ها و برنج را آغاز نمائید و سپس کودک را برای مواد پروتئینی آشنا کنید. اگر غذاهای مختلف را جداگانه به او بدهید در صورت ایجاد آلرژی یا حساسیت، عامل آن را به راحتی شناسایی خواهید کرد. توجه داشته باشید؛ مصرف برخی مواد غذایی در این دوره ممنوع است. برای مثال خشکبار، دانه های روغنی، شیر گاو و تخم مرغ می توانند حساسیت زا باشند و علایمی نظیر تهوع، اسهال، استفراغ، قرمزی پوست و کهیر را ایجاد می کنند.

عمده ترین مواد غذایی که بچه ها نباید آن هارا مصرف کنند، عبارتند از :

1- نمک : هرگز به غذای شیرخوار نمک نیفزایید، این کار فشار بسیار زیادی را به کلیه های او وارد می کند.

2- قند : شیرخواران به قند ( قند آب ) و غذای شیرین نیاز ندارند، زیرا شیر مادر و قند موجود در سبزی ها و میوه ها نیازهای آنان را تامین خواهد کرد.

3- خشکبار و دانه های روغنی : استفاده از خشکبار به طور کلی ممنوع می باشد، زیرا احتمال ایجاد آلرژی و ورود دانه ها به حلق و خفگی شیرخوار به دنبال مصرف آن ها افزایش می یابد.

4- شیر گاو : استفاده از شیر گاو در این دوره مجاز نیست. از مصرف شیرهای پاستوریزه و هموژنیزه هم پرهیز کنید، زیرا در میزان چربی آن ها تغییراتی داده شده است که برای تغذیه شیرخوار مناسب نمی باشد.

5- تخم مرغ : مصرف تخم مرغ کامل یا حتی غذاهای حاوی تخم مرغ تا یک سالگی مجاز نمی باشد.

6- ماهی : بهتر است تا حدود دو سالگی غذاهای دریایی به کودک ندهید.

7- مرکبات : ممکن است مرکبات منجر به دل درد شیرخوار گردد، حال اگر مجبور به استفاده از مرکبات هستید، حتما هسته های آن را جدا سازید.

8- موادغذایی سفت : مصرف هر نوع ماده غذایی سفت که احتمال ورود به حلق و امکان خفگی را افزایش می دهد، ممنوع است .