پرسش در مورد نوزادان | گهوارک

پرسش در مورد نوزادان | گهوارک

0 دیدگاه 16 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 920
بعضی از نوزادان که از هر لحاظ طبیعی هستند،ممکن است بعد از شیر خوردن مقداری شیر را از گوشه دهان و لب های خود به بیرون بریزند و لباس های خود و مادر را کثیف کنند.

 

پرسش : آیا اگر نوزاد مقداری از شیر داخل دهان خود را بیرون بریزد یا استفراغ کند، اهمیت دارد ؟

پرسش در مورد کودکان

پاسخ : بعضی از نوزادان که از هر لحاظ طبیعی هستند، ممکن است بعد از شیر خوردن مقداری شیر را از گوشه دهان و لب های خود به بیرون بریزند و لباس های خود و مادر را کثیف کنند. این حالت مخصوصاً موقعی که شیر زیاد به کودک داده شود یا کودک از شیرخشک یا شیر پاستوریزه تغذیه می کند، بیشتر دیده می شود.

بیرون ریختن شیر از دهان جای نگرانی ندارد. بیرون ریختن شیر از دهان ممکن است ماه ها ادامه یابد و حتی ممکن است کودک به سنی برسد که چهار دست و پا راه برود و مادر مجبور باشد بعد از شیر دادن، شیرهایی را که از دهان او بر لباس یا روی فرش و زمین ریخته است، پاک کند. این حالت دیر یا زود متوقف خواهد شد.

اگر کودک حقیقتا استفراغ می کند و استفراغ او جهنده است و هر چقدر شیر می خورد بالا می آورد و وزنش هم اضافه نمی شود، ممکن است انسدادی در محل خروجی معده داشته باشد یا علل دیگری در کار باشد. اگر کودک ناگهان دچار استفراغ های پی درپی شود، ممکن است مشکل مهمی داشته باشد، در چنین حالاتی باید هر چه زودتر نوزاد را نزد پزشک ببرید.

 

پرسش : بعد از شیر دادن به نوزاد و شیر خوار، آیا او را روی شکم بخوابانم یا به پشت یا به پهلو قرار دهم؟

پاسخ : اگر کودک شما بعد از شیر خوردن مقداری از شیر را بالا می آورد، بهترین وضعیت برای او این است که روی شکم بخوابد، زیرا شیری که کودک بالا می آورد، بدون هیچ مشکلی از دهان او به بیرون می ریزد. اگر چنین کودکی را به پشت بخوابانید، ممکن است مقداری از شیر در موقع بالا آوردن وارد ریه او شود و موجب عفونت ریه و حتی خفگی او گردد.

اگر کودک استفراغ نمی کند، او را باید در جهات مختلف بخوابانید، بدین ترتیب که در یک نوبت او را به پهلوی راست، نوبت دیگر به پهلوی چپ یا به شکم یا به پشت، زیرا اگر کودک را همیشه یک طرف بخوابانید، چون استخوان های جمجمه او نرم است، خواباندن به یک سمت باعث صاف شدن یک طرف جمجمه و تغییر شکل سر کودک می گردد. اگر بعضی از کودکان را روی شکم بخوابانید، پاهای خود را به زیر شکم خود جمع می کنند و می خوابند و این وضع خوابیدن ممکن است تا سن دو تا سه سالگی ادامه یابد.

زیر سر کودک بالش نگذارید، مگر کودک به سن 12 ماهگی رسیده باشد، در این سن نیز باید ضخامت بالش او کم باشد و بالش و تشک او نرم نباشد، زیرا بالش یا تشک نرم ممکن است جلوی دهان و بینی کودک را بگیرد و مانع تنفس و سر انجام خفگی او گردد.