مقایسه ویتامین های طبیعی با مصنوعی | گهوارک

مقایسه ویتامین های طبیعی با مصنوعی | گهوارک

0 دیدگاه 17 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 2223
مکمل های ویتامینی را می توان به دو گروه مصنوعی و طبیعی تقسیم کرد : ویتامین های مصنوعی ویتامین هایی هستند که در آزمایشگاه ها از ترکیبات شیمیایی خالص شده ای تولید می شوند که از ویتامین های مشابه آنها در طبیعت الگو برداری شده است.

 

ویتامین های مصنوعی در مقایسه با ویتامین های طبیعی

ویتامین های مصنوعی در مقایسه با ویتامین های طبیعی

بهتر است همه ما برای دستیابی به سلامت کامل ، تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را از غذاهای تازه، سالم و بهداشتی به دست آوریم. در حقیقت، اگر چه انجام این کار مشکل به نظر می آید، اما غیر ممکن نیست. در دنیای آلوده به مواد شیمیایی و فشارهای روحی، نیازهای غذایی ما افزایش یافته، اما از میزان کالری مورد نیاز کاسته شده است و به همان اندازه سطح کلی فعالیت های فیزیکی نیز پایین آمده است.

این بدان معناست که باید در برابر نیازهای خود به طریقی عمل کنیم تا از غذای کمتر مواد مغذی بیشتری به دست آوریم. در عین حال، چون در طی پخت و فرآوری مواد غذایی بیشتر خواص آن از بین می رود، حتی به دست آوردن مقادیر توصیه شده RDAS از ویتامین های موجود در مواد غذایی روزانه نیز کار بسیار دشواری شده است. منظور از این کار، به دست آوردن مقدار بیشتری مواد مغذی است و لازم است که آنها را به شکل مکمل مصرف نمائید.

مکمل های ویتامینی را می توان به دو گروه مصنوعی و طبیعی تقسیم کرد : ویتامین های مصنوعی ویتامین هایی هستند که در آزمایشگاه ها از ترکیبات شیمیایی خالص شده ای تولید می شوند که از ویتامین های مشابه آنها در طبیعت الگو برداری شده است.

ویتامین های طبیعی از منابع غذایی به دست می آیند. هر چند بین ویتامین موجود در غذا و ویتامینی که در آزمایشگاه تولید می شود، تفاوت شیمیایی عمده ای به چشم نمی خورد، اما مکمل های مصنوعی تنها حاوی ویتامین های خالص شده می باشند، در حالی که بسیاری از مکمل های طبیعی دارای مواد غذایی دیگری هستند که هنوز کشف نشده است.

به همین دلیل است که این ویتامین ها به حالت طبیعی خود وجود دارند. اگر به کمبود ماده غذایی خاصی مبتلا هستید، استفاده از منابع شیمیایی نتیجه بخش خواهد بود، اما با انجام این کار نمی توانید از مزایای ویتامین های موجود در غذاهای سالم و طبیعی برخوردار شوید. مکمل هایی که طبیعی محسوب نمی شوند شامل قطران، زغال سنگ، رنگهای مصنوعی، مواد نگه دارنده، انواع شکر و نشاسته و سایر مواد افزودنی می باشد.

باید از مصرف چنین عناصر مضری خودداری کنید. با وجود این، باید توجه داشته باشید که یک بطری حاوی ویتامین های طبیعی می تواند شامل ویتامین هایی باشد که از منابع غذایی طبیعی گرفته نشده اند، برای این که مطمئن شوید محصولی که خریده اید دارای موادی است که از منابع غذایی به دست آمده و عاری از هر نوع افزودنی مصنوعی ( که قبلا ذکر شده ) می باشد لازم است برچسب ها را به دقت بخوانید.

مطالعات نشان داده است که ویتامین های حاوی پروتئین که در غذاهای سالم و طبیعی یافت می شوند، بهتر از مکمل های که فاقد پروتئین می باشند، جذب می شوند، بهره برداری قرار گرفته و در بافت ها باقی می مانند ویتامین هایی که از مواد شیمیایی گرفته شده اند فاقد پروتئین اند. ویتامین ها و عناصر معدنی موجود در مواد غذایی دارای انواع پروتئین، لیپید، هیدراتهای کربن و بیوفلاونوئیدها می باشند.

استفاده از شکل طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مکمل های غذایی هدف فرآیند پیوند پروتئینی می باشد. دریافت این مکمل ها به همراه غذا به ما کمک می کند تا از تأمین ترکیبات مغذی دیگری که به همان میزان برای جذب بهتر لازم است اطمینان یابیم.

 

مکمل های ویتامینی موجود

مکمل های ویتامینی موجود در داروخانه ها به اشکال، ترکیبات و مقادیر مختلفی عرضه می شوند. این ویتامین ها به شکل قرص، کپسول، کپسول های ژلاتینی، پودر، قرص های زیر زبانی و مَکیدنی و نیز به شکل مایع در دسترس می باشد.

این ویتامین ها را می توان به وسیله آمپول نیز تزریق کرد. در بیشتر موارد، طریقه مصرف ویتامین ها یک سلیقه شخصی به شمار می آید؛ با وجود این، گاهی اوقات به دلیل تغییرات جزئی در چگونگی سرعت جذب و ادغام مکمل ها در بدن، از میان این موارد یکی را توصیه خواهیم کرد.

مکمل های ویتامینی معمولا به صورت ویتامین های مجزا یا به شکل ترکیب با مواد غذایی دیگر در دسترس می باشد. انتخاب ویتامین ها بر اساس نیازهای واقعی شما، امر بسیار مهمی است.

مقدار ویتامینی که مصرف می کنید باید بر اساس نیازهایتان باشد. برنامه ای که برای حفظ سلامتی طراحی می شود با برنامه ای برای غلبه بر بیماری خاصی در نظر میگیریم، تفاوت دارد. اگر مکملی بیابید که نیازهای شما را رفع کند، حتما هر روز آن را مصرف کنید.

اگر این مکمل  دارای مقدار مناسبی از مواد مورد نیازتان نباشد، می توانید بیش از یک مکمل مصرف کنید. اما باید از مقدار مواد مغذی دیگری که به آن افزوده شده است، مطلع باشید. اگر مکمل جداگانه ای نباشد تا نیازهایتان را تامین کند، به فکر مصرف ترکیبی از مکمل های گوناگون باشید.

چون نور خورشید اثر اغلب ویتامین ها را کاهش می دهد، برای اطمینان از محافظت دقیق محتویات ظرف ویتامین های خود را در مکان تاریکی قرار دهید. بعضی از افراد به پلاستیک حساسیت دارند و لازم است ویتامین هایی خریداری کنند که در ظرف شیشه ای قرار دارند. مکمل های ویتامینی باید در جای خشک و تاریک نگهداری شوند.

انواع مکمل های ویتامینی، هنگامی که به همراه غذا مصرف شوند، بهتر عمل می کنند. به جز چند مورد بخصوص، ویتامین های محلول در روغن را قبل از غذا، و ویتامین های محلول در آب را باید بعد از غذا مصرف کرد.