خارج کردن هوای بلعیده شده از معده نوزاد | گهوارک

خارج کردن هوای بلعیده شده از معده نوزاد | گهوارک

0 دیدگاه 19 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 1023
وقتی کودک به مشکل شکمی مبتلا می‌شود، غریزه اول والدین این است که یک‌ راه‌حل امن و طبیعی پیدا کنند، اما بدیهی است که نوزادان نمی‌توانند ناحیه و ماهیت مشکل خود را به ما بگویند. بنابراین شناختن علائم نفخ شکم نوزاد برای شناسایی درمان مؤثر ضروری است.

 خارج کردن هوای بلعیده شده از معده نوزاد پس از شیر خوردن:

خارج کردن هوای بلعیده شده از معده نوزاد

وقتی کودک به مشکل شکمی مبتلا می‌شود، غریزه اول والدین این است که یک‌ راه‌ حل امن و طبیعی پیدا کنند، اما بدیهی است که نوزادان نمی‌توانند ناحیه و ماهیت مشکل خود را به ما بگویند. بنابراین شناختن علائم نفخ شکم نوزاد برای شناسایی درمان مؤثر ضروری است. اگر والدین برای بیش از دو یا سه روز اختلالی در فرزند خود ببینند یا اگر نفخ شکم او با علائم دیگری مانند استفراغ، اسهال، یا تب همراه باشد به پزشک مراجعه کنید. کودک ممکن است اختلال جدی‌تری، مانند آلرژی غذایی، رفلکس معده داشته باشد.

1- شیرخوار را روی شکم در حالی که صورت او به طرف پایین است بر زانوهای خود قرار دهید و پشت او را به آرامی مالش دهید، در این صورت اگر هوایی در معده او باشد، خارج خواهد شد.

2- از سه ماهگی و بعد از آن موقعی که کودک بتواند برای مدت کوتاهی بنشیند، شیرخوار روی زانوهای خود بخوابانید و در حالی که او را به آرامی می جنبانید، پشت او را مالش دهید یا او را روی شانه های خود نگه دارید. این وضع کمک می کند که هوای معده او خارج گردد.

اگر نوزاد یا کودک را یک تا دو دقیقه در حالت فوق نگه داشتید و هوایی از معده او خارج نشد، ضرورت ندارد که او را بیشتر در این وضع نگاه دارید، زیرا ممکن است در آن نوبت شیر خوردن، هوایی در معده نوزاد نرفته باشد، اگر احساس می کنید که هوایی در معده او هست، او را بر تخت روی شکم بخوابانید، اگر هوایی باشد خارج خواهد شد و اگر شیر نیز همراه هوا خارج شود، خواهد ریخت و در ریه او نخوهد رفت.