چگونگی پوشاندن لباس کودک | گهوارک

چگونگی پوشاندن لباس کودک | گهوارک

0 دیدگاه 24 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 751
لباسهایی از جنس استرچ (قابلیت کشسان داشتن) در قسمت سر یا انتهای آن، مناسبترین لباسها می باشد، شلوارهای پیش بندداری که می توانند پهلوهای کودک را گرم نگهدارند. لباس کودک نباید گیره فلزی داشته باشد. بعضی لباسهای کتانی می توانند اثرهای منفی روی پوست کودک برجای بگذارند.

 

مناسب ترین لباس برای فرزندم در این سن چیست؟

مناسب ترین لباس برای فرزندم در این سن چیست؟

لباسهایی از جنس استرچ (قابلیت کشسان داشتن) در قسمت سر یا انتهای آن، مناسبترین لباسها می باشد، شلوارهای پیش بندداری که می توانند پهلوهای کودک را گرم نگهدارند. لباس کودک نباید گیره فلزی داشته باشد. بعضی لباسهای کتانی می توانند اثرهای منفی روی پوست کودک برجای بگذارند.

آیا فرزندم به پوشیدن زیرپوش نیاز دارد؟

زیرپوش می تواند کودک را گرم نگاه دارد و بدن وی را از تغییر دمای اطراف محافظت کند. همچنین، پوشیدن زیرپوش پوست کودک را از تماس مستقیم با برخی لباسهای زبر و خشن محافظت می کند. استفاده از زیر پوشهای آستین دار در زمستان و بدون آستین در تابستان در زیر لباسهای کودک توصیه می شود.

بیرون از خانه چه پوششی برای کودک مناسب است؟

پوشش کودک به وضع آب و هوا و نیز نحوه نقل و انتقال وی بستگی دارد. کودک نمی تواند مانند بزرگسالان دمای بدن خود را کنترل کند و ممکن است بیش از حد گرم شود و یا سرما بخورد. بنابراین، اگر در زمستان کودک در ساک مخصوص حمل می شود، پوشیدن یک لباس سرهمی زمستانی کافی است، ولی اگر کودک در کالسکه حمل می شود، وجود یک پتو و یک لباس گرم پشمی، استفاده از کلاه یا روسری، دستکش و کفش کودک در گرم نگاه داشتن او مؤثر است.

در هوای گرم، احتمالا کودک با داشتن لباس كم و سبک، راحت ترین وضعیت را خواهد داشت. لازم است مطمئن شوید فرزندتان به میزان کافی از نور خورشید بهره می برد. اگر احساس کردید کودک سردش است، می توانید چند لباس روی هم تن او کنید.

آیا فرزندم در طول تابستان به کلاه آفتاب گیر نیاز دارد؟

بله، در طی ۶ ماهه اول پوست کودک شما باید در تمامی اوقات از نور مستقیم خورشید محافظت شود. کلاه، صورت و گردن کودک را از نور خورشید محافظت می کند. مناسب ترین کلاه، کلاهی است که دارای لبه ای پهن است و بیشترین سطح صورت و گردن را در سایه قرار می دهد. برخی از این کلاه ها نیز لبه آویزانی در قسمت عقب دارند و از پشت گردن کودک محافظت می کنند.

آیا جوراب و لباسهای استرچ به پاها و بدن فرزندم آسیب می رساند؟

بله، بخصوص اگر تنگ باشند، لذا بهتر است لباس او را یک سایز بزرگتر تهیه کنید. اگر نمی توانید لباسی در سایز بزرگتر تهیه کنید، یکی از لباسهای معمولی اش را موقتا از درز قسمت پا ببرید یا بشکافید.

آیا فرزندم به کفش نیاز دارد؟

تا زمانی که راه نمی رود خیر. اگر هوا سرد است، می توانید جوراب یا کفشهای مخصوص نوزاد را به او بپوشانید. از پوشانیدن كفشهای خشک اجتناب کنید، زیرا نه تنها فایده ای ندارد بلکه مضر هم می باشد و مانعی برای حرکت می گردد. انگشتان پای کودک باید آزادانه در کفش حرکت کند.

آیا فرزندم برای شب به لباس جداگانه ای نیاز دارد؟

بله، از حدود ۶ هفتگی لباس او را شبها عوض کنید. این امر به کودک کمک می کند که تفاوت بین شب و روز را دریابد. می توانید لباس سرهمی اش را عوض کنید و لباس راحتی تنش کنید. لباسهای خواب اغلب دکمه جفتی دارند، به همین دلیل استفاده از آنها راحت تر است. اگر هوا سرد باشد، باید یک زیرپوش نیز تن کودک کنید. 

وقتی لباس فرزندم را عوض می کنم. گریه می کند و جیغ می کشد؟

بسیاری از کودکان هنگام پوشیدن یا در آوردن لباس گریه می کنند. رعایت موارد زیر، تنش کودک را کاهش می دهد.

* مطمئن شوید هوای اتاق به اندازه کافی گرم است.

* تعویض لباس را سریع انجام دهید.

 * لازم است لباسها به اندازه کافی بزرگ باشند و از لباسهایی استفاده کنید که تعویض آنها راحت باشد. از لباسهای سرهمی که دکمه های جفتی در پشت دارند، استفاده نکنید.

 * هنگام تعویض لباس، کودک را محکم ولی با آرامش و نرمی نگاه دارید. به کودک لبخند بزنید و با صحبت کردن، در او احساس اطمینان و امنیت ایجاد کنید.