روش صحیح بغل کردن نوزاد تازه متولد شده | گهوارک

روش صحیح بغل کردن نوزاد تازه متولد شده | گهوارک

0 دیدگاه 26 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 4550
نوزادان تا سن دو ماهگی نمی توانند سَرِ خود را نگه دارند و هنگام بلند کردن و خواباندن، سر آنان به پایین می افتد، بنابراین بعضی از مادران در هنگام بلند کردن و خواباندن نوزاد، دچار ترس و نگرانی می شوند. در هنگام بلند کردن و خواباندن نوزاد با او حرف بزنید تا او با صدای شما آشنا شود.

روش صحیح در آغوش گرفتن نوزاد

روش بلند کردن و خواباندن نوزاد

در این ماه های اول قبل از اینکه کودک شما بتواند روی پای خود حرکت کند، باید کمکی ارائه دهید. به طور طبیعی، این کمک شامل برداشتن و نگه داشتن نوزاد است.

نوزادان تا سن دو ماهگی نمی توانند سَرِ خود را نگه دارند و هنگام بلند کردن و خواباندن، سر آنان به پائین می افتد، بنابراین بعضی از مادران در هنگام بلند کردن و خواباندن نوزاد، دچار ترس و نگرانی می شوند. در هنگام بلند کردن و خواباندن نوزاد با او حرف بزنید تا او با صدای شما آشنا شود.

برخی از والدین ممکن است وسوسه شوند که کودک را با ساعد یا مچ دست گرفته و بلند کنند. این توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطرناک باشد، زیرا می‌تواند باعث وضعیتی به نام آرنج پرستار یا سابلوکساسیون سر رادیال شود. زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌های کودک شل می‌شوند، می‌لغزند و بین مفاصل گیر می‌افتند. این دومین آسیب جدی آرنج در کودکان پس از شکستگی سوپراکوندیلار است. این بیماری در کودکان بین ۲ تا ۵ سال شایع‌تر است و با درد جانبی آرنج و همچنین درد و حساسیت در آن ناحیه همراه است.

در موارد دیگر، بلند کردن نوزاد توسط بازوها ممکن است باعث شود سر او به جلو یا عقب بچرخد که دلیل آن نیرویی است که شما با آن بلند کرده اید. این همچنین می تواند خطرناک باشد، زیرا ماهیچه ها و رباط های گردن به اندازه کافی قوی نیستند تا وزن سر را در این سنین پایین تحمل کنند.

بنابراین، راه درست بلند کردن چیست؟ باید اطمینان حاصل کنید که هر زمان که کودک خود را بلند می کنید، سر را نگه دارید، تا زمانی که بتواند وزن خود را به طور مستقل تحمل کند. برای بلند کردن نوزاد در حالت دراز کشیدن، یک دست خود را زیر سر و دست دیگر را زیر باسن او قرار دهید و سپس به سمت قفسه سینه خود بلند کنید.

موقعی که نوزاد به پشت خوابیده است، یک دست خود را زیر قسمت پائین تنه و باسن و دست دیگر خود را در طرف دیگر زیر گردن او ببرید و به آهستگی او را بلند کنید و در آغوش بگیرید. هنگامی که می خواهید او را بخوابانید باز به همین صورت او را روی تخت یا گهواره اش بخوابانید.

1. یک دست را زیر نیم تنه پائین و باسن ببرید.

2. دست دیگر را زیر گردن ببرید.

3. به آهستگی و آرامی سر و تنه او را بلند کنید، در این صورت سر او به پائین نخواهد افتاد.

4. به آرامی سر او را به طرف بازو یا شانه خود ببرید. سر و اعضای کودک به وسیله دست شما حفظ می شود.

5. بعضی از نوزادان دوست دارند که روی شکم بر روی دست های مادر قرار گیرند و چانه ها و گونه های آن ها با بازوهای مادر تماس پیدا کند.

6.کودک را روی شانه خود نگه دارید. یک دست خود را روی باسن نوزاد قرار دهید و با دست دیگر سر و گردن او را نگه دارید. در حالی که کودک را در آغوش می گیرید، پشت خود را صاف نگه دارید و عضلات شکم خود را سفت نگه دارید.
این وضعیت به کودک اجازه می دهد تا از روی شانه شما نگاه کند و ضربان قلب شما را بشنود.
شانه ای را که کودک را روی آن حمل می کنید جایگزین کنید. این می تواند از آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد جلوگیری کند.
در حالی که کودک را در آغوش می گیرید از تمام بازوی خود استفاده کنید.
مچ دست خود را صاف نگه دارید و از عضلات آرنج و شانه خود برای حمل نوزاد استفاده کنید.
اگر می خواهید نوزاد را قنداق کنید، قبل از اینکه آن را روی شانه خود نگه دارید این کار را انجام دهید.
مطمئن شوید که سر کودک بالای شانه شما باشد یا به طرفین چرخیده باشد تا بتواند نفس بکشد.

7. یک دست خود را زیر سر و دست دیگر را زیر باسن او قراردهید و نوزاد را آهسته به پائین بیاورید تا باسن او با تشک تماس پیدا کند.

8. دست خود را از ناحیه باسن او خارج کنید و با دست دیگر سر او را بگیرید و آهسته سر او را پائین بیاورید به طوری که سر او ناگهان به پائین نیفتد و کودک دچار ترس و وحشت نشود.

9.از کریر برای حمل نوزاد استفاده کنید. حمل نوزاد در جلوی بدن به شما این امکان را می دهد که کودک را نزدیک بدن خود نگه دارید و وزن نوزاد را به طور مساوی تقسیم کنید. کریر را به دور کمر و شانه های خود ببندید. مطمئن شوید که کودک به جای رو به بیرون، رو به شما باشد.
قرار گرفتن کودک به سمت بیرون، به انحنای ستون فقرات و باسن کودک فشار وارد می کند. این می تواند منجر به مشکلات رشدی برای کودک شما در آینده شود.
رو به روی کودک به سمت شما نیز از ستون فقرات شما محافظت می کند.

نکات ایمنی حمل نوزاد

1. به نقاط نرم کودک توجه کنید

نوزادان تازه متولد شده دو نقطه نرم روی سر خود دارند. استخوان‌های این نواحی جمجمه کاملاً با هم ترکیب نشده‌اند، که این امکان را فراهم می‌کند که سر نوزاد از طریق کانال زایمان منقبض شود. همچنین فضایی برای رشد مغز باقی می گذارد.

نقطه نرم در پشت ظرف چند ماه بسته می شود. بسته شدن کامل نقطه بالای آن دو سال طول می کشد. لمس این نقاط نرم خوب است، فقط فشار نیاورید یا اجازه ندهید چیزی به سر کودکتان برخورد کند یا بیفتد، زیرا هیچ استخوانی در اوایل زندگی به طور کامل از مغز محافظت نمی کند.

2. قبل از دست زدن به نوزاد دست های خود را بشویید

بهداشت دست هنگام دست زدن به نوزاد، به خصوص در دو ماه اول بسیار مهم است. در این مدت، کودک شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق میکروب‌های دست‌های شسته نشده سرایت کنند، واکسینه نشده است.

نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. زمان می برد تا آنها قدرت خود را در برابر میکروب هایی که احتمالاً هیچ تأثیری بر شما یا عزیزانتان ندارند ایجاد کنند. بنابراین، در تمیز نگه داشتن دست‌های خود کوشا باشید.

3.اگر خسته هستید برای نگه داشتن نوزاد ننشینید یا دراز نکشید

در خانه، به محض احساس خستگی، کودک خود را در محل خواب مشخص شده قرار دهید. اگر چرت بزنید یا حواستان نباشد، در چند ثانیه اتفاق می افتد و احتمال دارد کودک بیوفتد، بنابراین بهتر است محتاط باشید.

4.نوزاد خود را با زیر بغل بلند نکنید

چگونه نوزاد را هنگام حمام کردن در آغوش بگیریم؟

هنگام حمام کردن نوزاد، مطمئن شوید که سر او را با یک دست نگه دارید در حالی که از دست دیگر خود برای هدایت او به داخل وان حمام کودک استفاده می کنید.
اطمینان حاصل کنید که بیشتر بدن و صورت او را بالای آب نگه دارید و همیشه دست خود را روی او نگه دارید. حتی برای یک ثانیه کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید.
از دست آزاد خود برای شستشوی ملایم بدن کودک با آب گرم استفاده کنید.

نکات مهم برای والدین وقتی کودک خود را در آغوش می گیرند

از آنجایی که والدین در آغوش گرفتن کودک خود به روش صحیح مهارت دارید، توجه به نحوه حمل خود در حالی که او را در آغوش می گیرید نیز مهم است. وزن کودک در حالی که او را در آغوش می گیرید می تواند خطر آسیب دیدگی یا عدم تعادل عضلانی را افزایش دهد که می تواند منجر به درد شود.

برای جلوگیری از آسیب، کودک خود را نزدیک و در مرکز بدن خود حمل کنید. از حمل کودک بر روی لگن خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث مشکلات شانه، لگن و ستون فقرات شود.

برای حمل و بلند کردن صحیح کودک، خود را نگه دارید

ستون فقرات صاف
شانه ها به عقب
ماهیچه های شکم درگیر شده است.

هنگامی که کودک خود را از یک نقطه پایین تر مانند تخت یا تشک بازی بلند می کنید،

هنگام خم شدن زانوهای خود را خم کنید تا از پشت خود محافظت کنید
پاهای خود را در حالی که به عقب می ایستید صاف کنید.