آنزیم های مورد نیاز بدن | گهوارک

آنزیم های مورد نیاز بدن | گهوارک

0 دیدگاه 1 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 3051
آنزيم ها، این مواد را جرقه های زندگی می نامند، این مولکول های پروتئینی انرژی زا، تقریبا در تمام فعالیت های زیست شیمیایی که در بدن انجام می گیرد، نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

آنزیم ها چه مواردی هستند ؟

آنزیم ها چه مواردی هستند ؟

آنزيم ها، این مواد را جرقه های زندگی می نامند، این مولکول های پروتئینی انرژی زا، تقریبا در تمام فعالیت های زیست شیمیایی که در بدن انجام می گیرد، نقش مهمی را ایفا می کنند. آنزیم ها برای هضم غذا، تحریک مغز، تولید انرژی سلولی و ترمیم تمام بافت ها، اندام ها و سلول های بدن لازم می باشند.

همان طور که می دانیم، حتی با وجود مقادیر کافی از ویتامین ها، عناصر معدنی، آب و مواد غذایی دیگر، بدون فعالیت آنزیم ها نمی توانیم به زندگی خود ادامه دهیم . آنزیم ها نقش کاتالیزور را برعهده دارند؛ یعنی باعث سرعت بخشیدن و تشديد صدها هزار واکنش زیست شیمیایی در داخل بدن می شوند و کنترل امور زندگی را بر عهده دارند.

اگر به خاطر عمل کاتالیزوری آنزیم ها نبود، اغلب این واکنش ها به قدری کند انجام می گرفت که دیگر قادر به ادامه زندگی نبودیم. آنزیمها در واکنش هایی که برای آسان تر کردن آن به کار می روند به مصرف نمی رسند.

 

نقش آنزیم ها

آنزیم ها اغلب به دو گروه تقسیم می شوند : آنزیم های گوارشی و آنزیم های متابولیکی. آنزیم های گوارشی در سرتاسر دستگاه معده و روده ترشح می شوند و غذایی را تجزیه می کنند و این امکان را به وجود می آورند که مواد غذایی جذب جریان خون شود تا برای انجام اعمال مختلف بدن از آن استفاده کنند.

سه گروه اصلی آنزيم های گوارشی عبارتند از : آمیلاز، پروتئاز و لیپاز آمیلاز، که در بزاق و شيره لوزالمعده و شيره روده یافت می شود، هیدرات های کربن را تجربه می کند. انواع مختلف آمیلاز انواع بخصوصی از قندها را تجزیه می کند. به عنوان مثال : لاکتاز ، قند شیر ( لاكتوز ) مالتاز ، قند مالت ( مالتوز )؛ و ساکاراز، قند نیشکر و چغندر قند ( ساکاروز ) را تجزیه می کند.

پروتئاز، که در شیره معده و نیز در شیره لوزالمعده و روده وجود دارد، به هضم پروتئین کمک می کند. لیپاز، که در شیره معده و لوزالمعده ، و نيز در چربی های موجود در مواد غذایی یافت می شود، به هضم چربی کمک می کند. آنزیم های متابولیکی، آنزیم هایی هستند که به واکنش های شیمیایی مختلف داخل سلول ها، مانند تولید انرژی و دفع سموم سرعت می بخشند.

تمام اندام های بدن، بافت ها و سلول ها ، به وسیله آنزیم های متابولیکی اداره می شوند. آنها عواملی هستند که با استفاده از پروتئین ها، هیدرات های کربن و چربی های بدن را می سازند. آنزیم های متابولیکی که در خون، اندام ها و بافت ها یافت می شوند، وظیفه خاص خود را انجام می دهند. هر یک از بافت های بدن دارای گروهی از آنزیم های متابولیکی مخصوص به خود می باشد.