علت رنگ نارنجی یا قرمز پوشک نوزادان | گهوارک

علت رنگ نارنجی یا قرمز پوشک نوزادان | گهوارک

0 دیدگاه 2 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 2326
رنگ نارنجی یا قرمزی که روی کهنه نوزاد در هفته های اول تولد دیده می شود، مربوط به دفع کریستال های اورات است. اگر نوزاد دچار کم آبی بدن گردد، مقدار اسید اوریک خون کودک زیاد می شود و به صورت کریستال های رنگی دانه دانه ای روی کهنه کودک یا روی بدن نوزاد دیده می شود.

 سؤالات مادران در مورد تغییر رنگ پوشک نوزادان

سؤالات مادران در مورد تغییر رنگ پوشک نوزادان

 پرسش : چرا روی کهنه یا پوشک نوزاد شیرخوار من، رنگ نارنجی یا قرمز دیده می شود ؟

پاسخ : رنگ نارنجی یا قرمزی که روی کهنه نوزاد در هفته های اول تولد دیده می شود، مربوط به دفع کریستال های اورات است. اگر نوزاد دچار کم آبی بدن گردد، مقدار اسید اوریک خون کودک زیاد می شود و به صورت کریستال های رنگی دانه دانه ای روی کهنه کودک یا روی بدن نوزاد دیده می شود. دفع این کریستال های اورات مشکلی برای کودک به وجود نمی آورد، ولی چون نتیجه کم آبی بدن می باشد، مادر باید مقدار بیشتری شیر به نوزاد بدهد.

 

پرسش : پس از افتادن بند ناف، داخل ناف کودک من سیاه رنگ است، آیا مسئله مهمی است ؟

پاسخ : پس از افتادن بند ناف، ممکن است محل قطع بند ناف تغییر رنگ بدهد و سیاه رنگ گردد. اگر از ناف نوزاد یا شیرخوار ترشحی خارج نشود یا قرمزی یا ورم ایجاد نشود، رنگ سیاه داخل ناف کودک مهم نیست و پس از مدتی برطرف می شود.

 

پرسش : هنگام عوض کردن کهنه های نوزاد و گرفتن پاهای او در مفصل های نوزاد و شیرخوار صدای تَرق تَرق به گوش می رسد. این صداها نشانه چیست ؟

پاسخ : در هنگام حرکت دادن مفصل ها، مخصوصا مفصل زانو یا حرکت دادن بازوهای نوزاد یا شیرخوار، ممکن است صدایی که نشانه برخورد 2 استخوان با یکدیگر است شنیده شود. وجود این صداها نشانه بیماری نیست، ولی اگر مادر احساس می کند که حرکت بخصوصی موجب این صداها می شود باید سعی کند آن حرکت را انجام ندهد.

 

پرسش : سر نوزاد و شیرخوار من از موقع تولد همیشه گرم و کمی مرطوب و دست و پای او همیشه سرد است. آیا مشکلی وجود دارد ؟

پاسخ : چون مغز کودک در سال اول تولد باید به سرعت رشد کند و هم چنین مغز باید در تمام عمر انسان کار کند، بنابراین خداوند متعال خلقت انسان را طوری آفریده است که رگ شریانی بزرگی از قلب جدا می شود و به طرف بالا می رود و مغز، پوست جمجمه، چشم و بینی را مشروب می کند و چون خون زیادی به مغز می رسد پوست جمجمه انسان به ویژه کودکان همیشه گرم تر از بقیه اعضاء او می باشد. در مقابل رگ هایی که خون را به دست و پاهای کودک می رسانند بسیار باریک و نازک است، بنابراین خون کمتری به دست و پاها می رسد و دست و پای کودک همیشه سردتر از بقیه اعضا می باشد.

مادران عزیز، اگر دست و پای کودکتان سرد است کودک را به اتاق گرم ببرید و لباس های بلندی که دست و پاهای او را بپوشاند بر تن او کنید و اگر باز دست و پاهایش سرد است به دست های او دستکش و به پاهای او جوراب بپوشانید.