پروبيوتيک و پره ‌بيوتيک در کودکان چیست؟

پروبيوتيک و پره ‌بيوتيک در کودکان چیست؟

0 دیدگاه 12 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 5414
پروبيوتيک و پره ‌بيوتيک در کودکان چیست؟
در سال‌هاي اخير توجه زيادي نسبت به افزودن پروبيوتيک‌ها (زيست‌يارها) و پره‌بيوتيک‌‌ها به مواد غذايي به منظور بهينه‌سازي فلور ميکروبي روده، معطوف شده است. با اين همه، استفاده از اين مکمل‌ها همانند آنتي‌بيوتيک‌ها برای کودکان بايد بر پايه شواهد صورت گيرد.

پروبيوتيک و پره ‌بيوتيک در کودکان چیست؟

 در سال‌هاي اخير توجه زيادي نسبت به افزودن پروبيوتيک‌ها (زيست‌يارها) و پره‌بيوتيک‌‌ها به مواد غذايي به منظور بهينه‌سازي فلور ميکروبي روده، معطوف شده است. با اين همه، استفاده از اين مکمل‌ها همانند آنتي‌بيوتيک‌ها برای کودکان بايد بر پايه شواهد صورت گيرد. آکادمي بيماري‌هاي کودکان آمريکا (AAP) به تازگي کاربردهاي پزشکي پروبيوتيک‌ها و پره‌بيوتيک‌‌ها را مورد بازبيني قرار داده تا به هدايت پزشکان براي ارايه مشاوره به والدين درباره استفاده از اين فرآورده‌ها به عنوان مکمل‌هاي تغذيه‌اي اضافه‌شده به غذاي کودکان از جمله شيرخشک کمک کند.

دستگاه گوارش نوزادان در بدو تولد استريل است، اما کلونيزاسيون باکتري‌ها درون دستگاه گوارش به سرعت صورت مي‌گيرد. به نظر مي‌رسد سن بارداري، روش زايمان و رژيم غذايي تاثير چشمگيري روي اين فرايند داشته باشد. تصور مي‌شود که اختلالات تنظيمي ساختار دفاعي مخاط روده در آغاز زندگي، عاملي براي ايجاد بسياري از مشکلات مزمن مانند بيماري‌هاي آتوپيک (از جمله آسم، اگزما و رينيت آلرژيک) و بيماري‌هاي خودايمني (مانند مولتيپل اسکلروز، ديابت نوع يک و بيماري التهابي مزمن روده) باشد.رژيم غذايي اوليه نوزاد و محيط ميکروبي روده روي کلونيزاسيون فلور ميکروبي روده و عملکرد ايمني تاثير دارند، بنابراین اين دو، عوامل مهمي در سلامت کلي نوزاد باشند.

 

پروبيوتيک‌ها چیست ؟

پروبيوتيک‌ها مکمل‌هاي حاوي ارگانيسم‌هايي هستند که فلور ميکروبي ميزبان را تغيير مي‌دهند. اين ارگانيسم‌ها به طور معمول از گونه‌هاي لاکتوباسيل، بيفيدوباکتريوم و استرپتوکوک هستند. اين عوامل مي‌توانند در دستگاه گوارش انسان بر ديگر ميکروارگانيسم‌هايي که به طور بالقوه بیماریزاهستند غالب شوند؛ همچنين تصور مي‌رود که فرآورده‌هاي متابوليک جانبي توليد مي‌کنند که به عنوان تعديل‌کننده‌هاي ايمني عمل مي‌نمايند.

از دسامبر سال 2010، در ايالات متحده دست کم دو نوع شيرخشک حاوي پروبيوتيک‌ها براي نوزادان عرضه شده است. يکي از آن‌ها حاوي بيفيدوباکتريوم لاکتيس و ديگري حاوي لاکتوباسيل رامنوسوس LGG) GG) است. ثابت نشده که افزودن پروبيوتيک‌ها به گرد شيرخشک براي نوزادان ترم سالم زياني داشته باشد. با اين همه، هيچ گونه شواهدي مبني بر اثربخشي باليني اين شيرخشک‌ها وجود ندارد و مصرف روتين آن‌ها توصيه نشده است.تاکنون هيچ محققی مزایای مصرف اين شيرخشک‌ها را در مقايسه با شير مادر در سلامت نوزاد مورد مطالعه قرار نداده است.

تا زماني ‌که بي‌خطر بودن پروبيوتيک‌ها ثابت شود اين فرآورده‌ها نبايد براي کودکاني که به شدت بيمارند يا بيماري مزمن دارند تجويز شوند. مدت بهينه تجويز پروبيوتيک‌ها و همچنين دوز و گونه مناسب آن‌ها شناخته نشده است. آثار طولاني‌مدت پروبيوت

 

يک‌ها روي فلور ميکروبي روده در کودکان نيز ناشناخته مانده است.